Köpte en Bosch skruvdragare 18 V för ett år sedan med batteri och allt. Och nu köpte jag en Bosch 18V minikedjesåg utan batteri. Uppackat igår, och batteriet från skruvdragaren passar inte till sågen. Jävla! Varför har dom olika 18 batterier?
 
Är den ena grön och den andra blå?
 
  • Gilla
Ironside och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är den ena grön och den andra blå?
Bör vara enda förklaringen. 👍
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Köpte en Bosch skruvdragare 18 V för ett år sedan med batteri och allt. Och nu köpte jag en Bosch 18V minikedjesåg utan batteri. Uppackat igår, och batteriet från skruvdragaren passar inte till sågen. Jävla! Varför har dom olika 18 batterier?
Vad var orsaken?
 

Bästa svaret

T Thomas_Blekinge skrev:
Köpte en Bosch skruvdragare 18 V för ett år sedan med batteri och allt. Och nu köpte jag en Bosch 18V minikedjesåg utan batteri. Uppackat igår, och batteriet från skruvdragaren passar inte till sågen. Jävla! Varför har dom olika 18 batterier?
Har du inte bråttom att använda minikedjesågen så vänta tills Jula eller Clas Ohlson har rea på Bosch gröna skruvdragare med batteri + laddare. Brukar vara billigare än att köpa batteri + laddare separat.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Annars finns ju adaptrar för några hundralappar.

Jag har en mellan Ryobi och blå bosch.
 
Keiller Keiller skrev:
Har du inte bråttom att använda minikedjesågen så vänta tills Jula eller Clas Ohlson har rea på Bosch gröna skruvdragare med batteri + laddare. Brukar vara billigare än att köpa batteri + laddare separat.
Tack för tipset! Fanns faktiskt idag.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
D
Blå Bosch är väl en okej hobbymaskin ändå?

🍿
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Blå Bosch är väl en okej hobbymaskin ändå?

🍿
Tveksamt, vad grundar du det på?
 
Lite typexempel på vad detta forum tyvärr har lite för mycket av.
Okunniga personer som kommer med ogrundade beskyllningar.
Bosch är en tillverkare som har lagt ned mycket möda på att deras batterier i den blå serien ska vara bakåtkompatibla för att undvika skrotning av maskiner pga att batterier ej finns.
Den här batterifilosofin medför också att det går att köpa tomma mskiner till ett bra pris.
Tråkigt att okunskap och skrikmentalitet har blivit förhärskande.
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Lite typexempel på vad detta forum tyvärr har lite för mycket av.
Okunniga personer som kommer med ogrundade beskyllningar.
Bosch är en tillverkare som har lagt ned mycket möda på att deras batterier i den blå serien ska vara bakåtkompatibla för att undvika skrotning av maskiner pga att batterier ej finns.
Den här batterifilosofin medför också att det går att köpa tomma mskiner till ett bra pris.
Tråkigt att okunskap och skrikmentalitet har blivit förhärskande.
Fast i det här fallet så har TS problem med att batterierna i den blå serien inte är kompatibla med den gröna serien.

Vet man inte den skillnaden i förväg så händer det att någon gör ett felköp men jag tror inte att den okunskapen är förhärskande här på forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Lite typexempel på vad detta forum tyvärr har lite för mycket av.
Okunniga personer som kommer med ogrundade beskyllningar.
Bosch är en tillverkare som har lagt ned mycket möda på att deras batterier i den blå serien ska vara bakåtkompatibla för att undvika skrotning av maskiner pga att batterier ej finns.
Den här batterifilosofin medför också att det går att köpa tomma mskiner till ett bra pris.
Tråkigt att okunskap och skrikmentalitet har blivit förhärskande.
Beskyllningar, okunskap och skrikmentalitet??

Läser vi samma tråd? Jag ser en medlem som svär över ett problem han har och han får snabbt både förklaring till sitt missförstånd och tips på lösning. Vad ser du som inte jag ser?
 
  • Gilla
Big builder och 9 till
  • Laddar…
Jag får ta på mig att jag var så dum att anta att Bosch 18 V batterier passar alla Bosch-maskiner med 18 V. Jag var även så obehärskad att ventilera min frustration på detta forum. Hur kunde jag?
Men tack vare en forist hittade jag en lösning.
Game over.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Fast i det här fallet så har TS problem med att batterierna i den blå serien inte är kompatibla med den gröna serien.

Vet man inte den skillnaden i förväg så händer det att någon gör ett felköp men jag tror inte att den okunskapen är förhärskande här på forumet.
Varför använda uttryck som jädra och jävla om tillverkaren när tillverkaren inte har gjort något fel?
Hederligt hade väl varit att klandra sig själv`?
 
  • Gilla
  • Haha
lb_gbg och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Beskyllningar, okunskap och skrikmentalitet??

Läser vi samma tråd? Jag ser en medlem som svär över ett problem han har och han får snabbt både förklaring till sitt missförstånd och tips på lösning. Vad ser du som inte jag ser?
Hederligt hade väl varit att klandra sig själv.
Kanske att lämplig rubrik hade varit något i stil med, Jag har klantat mig och hur löser jag detta.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.