N
D Daniel 109 skrev:
De går ner till 3TV kanaler och 5radiokanaler. Nu säger inte antalet så mycket. Men det verkar inte som att de går ner till en så låg nivå.
Det antalet kanaler borde räcka gott och väl när det gäller public service. Danmark har ju precis som Sverige ett flertal andra kanaler också.
 
martin43 martin43 skrev:
Jo, för att den myndighet som utlokaliseras försvinner ju därifrån den är nu?
Eller!? Är alltihopa ett enormt pyramidspel där man bara skjuter allt i så många led att ingen märker att staten bara expanderar.:)
Det lär vara lantmäteriverket, och en expandering av deras verksamhet pga digitalisering som kräver fler tjänster (!). Jag hoppas det är en tillfällig arbetsbörda annars vetkar digitaliseringen motverka sitt syfte. Och om det nu är tillfälligt så vad ersätts jobben med sedan, när den uppgiften är klar? Pyramidspel eller 15-spel? Vi får se.
 
T
P Prodigys skrev:
Hoppas man får skatteavdrag om man inte har licenspliktig utrustning

Du håller i en licenspliktig utrustning!
 
N Nalleman64 skrev:
Jag tror jag såg en uppgift om att Radiotjänsts verksamhet kostar runt 200 miljoner per år. Dessa pengar skulle kunna ha gått tillbaka till tittarna i form av lägre avgift men istället göder man SVT/SR/UR ytterligare genom att tillföra dem dessa pengar.

Finns inget incitament för dessa företag att vara effektiva och hushålla med de medel de tilldelas.
Helt fel enligt min mening! Dessa företag och hur medlen används borde undergå en betydligt hårdare granskning.
Tabell som jämför nuvarande avgifter med nya från 1/1 2018 och visar differensen i SEK.
https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Avgiftsjustering-2018/

Textdokument som beskriver storleken på en avgift, reducerad avgift baserat på inkomst och avgiftsbefrielser.
https://www.regeringen.se/regeringe...tter-radio--och-tv-avgiften--fragor-och-svar/

rent reellt blir avgiften jag betalar per månad nästan hälften jämfört med dagens prissättning. så visst, för de som inte betalar avgift i dagsläget är det givetvis en prishöjning från noll till som mest 1300 kr per år, men för oss som redan betalar är det en sänkning på minst 1100 kr per år.

jag hade gärna sett att medel från avgiften gick till saker som att säkerställa tillgång till tv-signal, bredband, och/eller 4g till hela landet. att det finns platser där man av olika anledningar inte kan ta del av internet/tv anser jag vara en demokratifråga om något....
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Du håller i en licenspliktig utrustning!
Jag tror inte att det hålls i tvn o skrivs på byggahus samtidigt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T
En mobil är en licenspliktig utrustning, likaså en dator.
 
major_tom major_tom skrev:
[bild]
[länk]

[bild]
[länk]

rent reellt blir avgiften jag betalar per månad nästan hälften jämfört med dagens prissättning. så visst, för de som inte betalar avgift i dagsläget är det givetvis en prishöjning från noll till som mest 1300 kr per år, men för oss som redan betalar är det en sänkning på minst 1100 kr per år.

jag hade gärna sett att medel från avgiften gick till saker som att säkerställa tillgång till tv-signal, bredband, och/eller 4g till hela landet. att det finns platser där man av olika anledningar inte kan ta del av internet/tv anser jag vara en demokratifråga om något....
major_tom major_tom skrev:
[bild]
[länk]

[bild]
[länk]

rent reellt blir avgiften jag betalar per månad nästan hälften jämfört med dagens prissättning. så visst, för de som inte betalar avgift i dagsläget är det givetvis en prishöjning från noll till som mest 1300 kr per år, men för oss som redan betalar är det en sänkning på minst 1100 kr per år.

jag hade gärna sett att medel från avgiften gick till saker som att säkerställa tillgång till tv-signal, bredband, och/eller 4g till hela landet. att det finns platser där man av olika anledningar inte kan ta del av internet/tv anser jag vara en demokratifråga om något....
Då vi är 2 st i vårat hushåll blir det en höjning på 200 kr /år. Eller 100 / skalle o år. Ingen jättesumma, men.
 
T Thomas' skrev:
En mobil är en licenspliktig utrustning, likaså en dator.
Nej så är det inte! Det skulle bli så trodde dom (radiotjänst), men det bidde inget.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Nej så är det inte! Det skulle bli så trodde dom (radiotjänst), men det bidde inget.
Rättare sagt, de trodde att det var så, men HD förklarade för dem att det inte var så.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
jag hade gärna sett att medel från avgiften gick till saker som att säkerställa tillgång till tv-signal, bredband, och/eller 4g till hela landet.
Är inte det lite som att anse att anslagen till ambulanssjukvården borde gå till bättre vägar i Norrlands inland? En förutsättning för att alla ska kunna ta del av primärtjänsten måhända, men ändå något helt annat.

För egen del häpnar jag dagligen att statsmedia lyckats få folk att tycka att de inte är ett problem, utan snarare en tillgång för förutsättningarna för en fri, pluralistisk media. Men är det nu så är det ju ändå ärligare att en skatt kallas för en skatt än att vi har en parallell uppbördsmyndighet till Skatteverket som tvångsvis samlar upp andra människors pengar.

Public service är på engelska ett begrepp för offentlig sektor. Det är inte svengelska där public betyder publik och service betyder tjänst. Det är inte media i publikens tjänst. Det är statligt tillhandahållen media, vilket för fria individer borde ge helt andra konnotationer än statligt tillhandahållande av vård eller rättsväsende.

His masters voice.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
T
K Keld skrev:
Nej så är det inte! Det skulle bli så trodde dom (radiotjänst), men det bidde inget.
Stämmer. Jag hade fel!
 
P Pin skrev:
Jobben på radiotjänst i Kiruna ska ersättas med någon utlokaliserad myndighet, minns inte vilken.
Hittepånämnden. De ska sitta och komma på nya myndigheter och nämnder som kan startas upp i Stockholm och sedan utlokaliseras när lokala politiker skickar några lådor vin till Sveavägen 68.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jobben på radiotjänst i Kiruna ska ersättas med någon utlokaliserad myndighet, minns inte vilken.
Annars kan ju STIM ta över verksamheten, det är ju ganska lika jobb. Att jaga runt för att driva in löjliga avgifter.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Rättare sagt, de trodde att det var så, men HD förklarade för dem att det inte var så.
O ännu mer rätt: Det var inte HD utan HFD.
 
T Thomas' skrev:
En mobil är en licenspliktig utrustning, likaså en dator.
Nej en dator var/är ingen licenspliktig enhet. Det var just det som utlöste förändringen av licenssystemet.
Du kunde streama valfri kanal på dator eller projektor utan att betala mottagarlicens. Detta drogs hela vägen genom rättssystemet och beslutet var att en dator är undantagen från licens.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.