S Skärkarln skrev:
Politikerna i Sverige behöver inte bekymra sig för att få kontroll över media, det fixar murvlarna själva som lydiga tjänstehjon åt staten
tveksamt tveksamt skrev:
Jag menar att det här inte är en förändring i annat än just hur pengarna drivs in från allmänheten. Det är precis som förut politiker som beslutar om hur stor avgiften/skatten ska vara. Politikerna har inte mer att säga till om vad gäller vad pengarna sedan ska utbetalas till efter den här förändringen än innan.
Vill politikerna ändra detta är det inte vare sig lättare eller svårare än tidigare, det är en lag precis som alla andra lagar som de i så fall ändrar så kommer vi att ha ett helt annat läge.
Det kan vara att jag inte är insatt nog att jag har missat något, isf får någon gärna upplysa mig om vad det är jag missat.
I slutänden kan vi i alla fall vara överens om en sak, framtiden får utvisa hur det faktiskt blir.
Det är nog så att du har rätt, men i och med att det nu ligger i den gemensamma budgeten, så kommer nu kostnaden för public service att kunna ställas mot andra kostnader som staten har. Tidigare så låg den kostnaden utanför.
 
Ehhh, jag svarade bara "tveksamt", varför citerades även "Skärkarln"?
 
Be a
nimhed nimhed skrev:
Ehhh, jag svarade bara "tveksamt", varför citerades även "Skärkarln"?
because I am the hacker....
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
ÄNTLIGEN! Radio och TV-tjänst har bara varit en helt onödig och mycket dyrbar administration.

Nästa steg hoppas jag blir att man halverar public service-budgeten med runt 50%.
Ser att det är Aftonbladetnivå på mitt inlägg. Halvera budgeten med 50%... Vad annars? :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 4 till
  • Laddar…
N
E etompau skrev:
Att reducera en budget/avgift/utgifter är ofta mycket svårt. Det ska väl till en kris i klass med 90-talets för att det ska ske.
I Danmark verkar det gå alldeles utmärkt att minska budgeten för deras public serviceföretag DR så det borde gå bra även i ängsliga Sverige.
 
N
E etompau skrev:
Danskarna har valt att reducera DR:s utbud. Mycket grymtande hördes från svenskt håll (läs politiker/medarbetare i SR/SVT-koncernen) när detta annonserades.

Vi brukar ligga x antal år efter dom när det gäller att ta svåra beslut. Så jag gissar att vi kommer att gå samma väg.
Hoppas verkligen vil följer i danskarnas spår! Jag har ingen TV och känner ingen direkt glädje över att betala till något jag inte utnyttjar,
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Hoppas verkligen vil följer i danskarnas spår! Jag har ingen TV och känner ingen direkt glädje över att betala till något jag inte utnyttjar,
De flesta svenska politiker har en aversion mot dansk politik och hur den förs. Man är rädd för hur DF har påverkat politiken och vill inte se samma sak hända här i Sverige.
Tror vi får vänta länge på att det blir några ändringar eller neddragningar inom Public Service.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
E etompau skrev:
De flesta svenska politiker har en aversion mot dansk politik och hur den förs. Man är rädd för hur DF har påverkat politiken och vill inte se samma sak hända här i Sverige.
Tror vi får vänta länge på att det blir några ändringar eller neddragningar inom Public Service.
Ja svenska politiker är inte i närheten av den handlingskraft deras danska motsvarighet visar prov på. Beklagligt är bara förnamnet men det är en annan diskussion än den om den nya publicserviceskatten. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hoppas man får skatteavdrag om man inte har licenspliktig utrustning
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hoppas man får skatteavdrag om man inte har licenspliktig utrustning
Du undgår inte skatten oavsett vilken mottagarutrustning du har eller inte har.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Licenspliktig utrustning kallas efter nyår för inkomst
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 9 till
  • Laddar…
A
Kommer all skatt gå oavkortat till svt/sr? Isf är det väl en rejäl ökning av deras budget?
 
BirgitS
Ja
Nej
 
  • Haha
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
N
Erik_Hansson skrev:
Kommer all skatt gå oavkortat till svt/sr? Isf är det väl en rejäl ökning av deras budget?
Enligt vad jag hörde från Riksdagen idag ska summan public serviceföretagen får bli ungefär densamma som idag d.v.s. drygt åtta MILJARDER per år. Tillkommer gör dock de antal hundra miljoner Radiotjänst i Kiruna kostat som istället för att gå till sänkta avgifter för tittarna går till SVT/SR/UR.
Man kan inte låta bli att undra hur pass bra dessa företag hushållar med de medel de tilldelas.
De är bra på att skryta om hur de "granskar och avslöjar" när det gäller andra företag men vem granskar de egna företagen? Eftersom verksamheten bedrivs som en stiftelse är det svårt att få insyn. Dessutom vågar ingen politiker ifrågasätta eftersom de är livrädda för att anklagas för att försöka styra public service.
SVT/SR/UR lever verkligen upp till epitetet "Skyddad verkstad".
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Det är nog så att du har rätt, men i och med att det nu ligger i den gemensamma budgeten, så kommer nu kostnaden för public service att kunna ställas mot andra kostnader som staten har. Tidigare så låg den kostnaden utanför.
Nej det gör den inte. Den ligger fortfarande lika mycket utanför som tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.