R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahhh, har kronan stärkt sitt värde såpass mycket att det blivit ett problem. Det har jag missat.

Då ska jag nog damma av mitt ebay-konto igen.
Jämför Sverige med Schweiz...
 
R
Sossar o vänstern måste värna sin väljarbas... hur var det nu områdena med utmaningar har växt från 3 till 40.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På den där hemsidan du refererar till uppges att de bygger sin poddlista på lyssnarsiffror från iTunes och inte något annat mått på kvalitet. Om man ska tro hemsidan ligger en Viktor Bijlenga i Karlstad bakom det hela.

Visst har du rätt i att jag redogör för min värdering av Kvartals kvalitet. Det underlättar diskussionen om vi står för våra egna värderingar.
OK. Ja, det är väl ett mått som allt annat. Dock undrar jag då hur SRs poddar kommer in där, men de finns kanske på iTunes också. Jag är inte Mac-människa.

Här har vi skillnaden; jag diskuterar inte min SMAK. Jag diskuterar kvaliteten. Jag kan tycka ett program är skit, men att det är högkvalitativt, och såklart tvärtom. Det är inte intressant eller ens produktivt att diskutera smak, för då säger jag att det skall spelas dödsmetall av Death och Obituary och thrash av Kreator och Slayer dagarna i ända annars är jag inte med och betalar *tjurigt plutande med munnen och armarna i kors över bröstet*. Det blir bara löjligt. Min smak är inte allena rådande. Även din favoritmusik måste ju spelas. Och Hasses. Och Ingrids. Och Kajsas. Osv. You get the point.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
R RapidSledge skrev:
Jämför Sverige med Schweiz...
???

Amerikaner brukar p.g.a.sin risiga skolgång och brist på PS ta fel på dessa två länder... eller vad menar du?
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
???

Amerikaner brukar p.g.a.sin risiga skolgång och brist på PS ta fel på dessa två länder... eller vad menar du?
Valuta kursen sen 50 talet. Bägge länderna hade vid den tiden samma förutsättningar på så sätt att de hade klarat sig undan kriget.
 
Mikael_L
Jag har tyvärr inte koll på deras valutakurs
 
R
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
OK. Ja, det är väl ett mått som allt annat. Dock undrar jag då hur SRs poddar kommer in där, men de finns kanske på iTunes också. Jag är inte Mac-människa.

Här har vi skillnaden; jag diskuterar inte min SMAK. Jag diskuterar kvaliteten. Jag kan tycka ett program är skit, men att det är högkvalitativt, och såklart tvärtom. Det är inte intressant eller ens produktivt att diskutera smak, för då säger jag att det skall spelas dödsmetall av Death och Obituary och thrash av Kreator och Slayer dagarna i ända annars är jag inte med och betalar *tjurigt plutande med munnen och armarna i kors över bröstet*. Det blir bara löjligt. Min smak är inte allena rådande. Även din favoritmusik måste ju spelas. Och Hasses. Och Ingrids. Och Kajsas. Osv. You get the point.
Vilket också innebär att man får lyssna på Täppas.... och mannen med soptunnan
 
Mikael_L
På tal om SVT och skumma program, just nu går det en riktig LSD-dröm på tvåan, dagarnas skum.
Fullständigt absurd film, men lite underhållande ...
(Och jag som inte ens brukar kolla TV, men råkade slå igång just detta ...)
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
På tal om SVT och skumma program, just nu går det en riktig LSD-dröm på tvåan, dagarnas skum.
Fullständigt absurd film, men lite underhållande ...
(Och jag som inte ens brukar kolla TV, men råkade slå igång just detta ...)
Jag tror nog att du tittar på tv för jämnan.

LSD drömmen är det Belinda Olsson som håller låda?
 
Mikael_L
Alltså, jag är ju lite av en åsiktsmaskin som bara ångar på och inte lyssnar på andra i detta ämne. Jag har redan tvärvänt i mina åsikter om PS/SVT en gång och har alltså iom detta redan tagit mina tankar ganska djupt i frågan och är svår att övertala att gå tillbaka till min åsikt som ung.

Nu kommer jag skriva några inlägg. Ni får försöka se de för vad de är, BARA min egen personliga ÅSIKT. Jag är inte ute efter att slå in huvudet på några andra, fast visst får jag väl erkänna att anledningen till att jag öht skriver är förhoppningen att någon ska reflektera över det jag skriver och finna åtminstone något som verkar vettigt.

Men först lite om mig själv och PS.
Först och främst kan jag konstatera att jag varit helt utan TV i halva mitt liv. Nu fuskar jag något lite, jag räknar även mina barnaår som TV-fria, vi hade förvisso en svartvit TV med rör, som tog säkert 5 minuter att värma upp så det ens blev någon bild. Så vi hade TV, men sanningen är nog att den i princip nästan aldrig var igång. Med en plastpappa i bilden fick vi färgTV så småningom och den stod på betydligt mer hemma, men då hade jag ändå kommit i åldern att jag naturligtvis inte satt med de vuxna och kollade TV. Och snart flyttade jag hemifrån och var TV-befriad i nästan 20 år tills jag träffade min bättre hälft som hade TV (och betalade licens).

Så jag tyckte ju ganska lätt att TV var något oerhört onödigt (alla kanaler, inte bara PS) och dessutom har jag riktigt hatat radiotjänst för allt de förföljt mig.

Men nu har jag haft TV i hushållet drygt 15 år, och dessutom varit oerhört glad för TV + reklamfria barnkanalen under våra barns uppväxtår.
Själv kollar jag dock väldigt lite på TV, när andra i familjen kollar dumburk, skriver jag en massa onödigt på byggahus istället. Jag brukar se nyheterna och några enstaka program och filmer i månaden.



Men nu till min paradox. Jag är idag liberal, ultraliberal, ja nästan anarkistisk. Och jag är medveten om att just denna ideologi går ganska stick i stäv med PS och framförallt att vara tvingad att betala för PS.
Men medan jag var som allra mest emot PS (och jag var det rejält) då var jag i det närmaste helyllesocialdemokrat.

Jag har faktiskt ingen riktigt säker förklaring till detta, men så är det faktiskt nu.
 
R RapidSledge skrev:
Vilket också innebär att man får lyssna på Täppas.... och mannen med soptunnan
Självklart!
 
Mikael_L
R RapidSledge skrev:
Vilket också innebär att man får lyssna på Täppas.... och mannen med soptunnan
Lika väl som att vi får lyssna på dig här. :) :crysmile:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lika väl som att vi får lyssna på dig här. :) :crysmile:
Helt korrekt :)
 
hsd
En liberal anarkist :crysmile:
 
Mikael_L
Varför har jag ändrat mig.
Vad ser jag för bra med PS/SVT idag?

Först och främst ser jag nog medias uppgift att granska makten som bland det viktigaste.
Ta program som Uppdrag granskning och kalla fakta.
Vi har fått veta att korruptionen bland tjänstemännen i socialdemokratiska styret i Göteborg kostat skattebetalarna många hundratals miljoner i den s.k "göteborgsandan".
På liknande vis höll Statens fastighetsverk på, tog emot mutor och godkände vidlyftiga kontrakt och utbetalningar, och vägverkets härva med frammutade kontrakt och avtal.
Vidare fick vi veta att Sverige låter oreggade CIA-flygplan landa och föra bort folk, med vissa myndigheters goda minne.
Och så fick två bröder slutligen upprättelse och fick veta att de inte utfört ett mord som de ansetts skyldiga till sedan de var små barn (Kevin-fallet), och vi andra i Sverige fick även veta hur uruselt rättsväsendet kan arbeta.
Det har ju även avslöjats att Frank Belfrage haft sin skatteflykt och som grädde på moset att GD på skatteverket ringer upp han och varnar för att SVT's reportrar begärt ut information.

Detta är bara ett ytterst litet urval av massor med grävande journalistik och avslöjanden av missbruk utav makten.

Så nu ställer jag mig frågan, om SVT och TV4 läggs ner, vem axlar denna uppgift?
TV3? någon som vill satsa sina pengar ett vad?


Eller är det podden Kvartal som kommer ta på sig uppgiften att besöka kommuner och statliga verk och sitta i timmar och dagar och plöja i protokoll, fakturor osv...


Jag kan ganska lätt tänka mig att kanske bara detta sparar in hela SVT's budget på 8500 miljoner kronor. Om alla kommunala och statliga tjänstemän börjar bli av uppfattningen att det inte finns någon reell risk att åka dit, hur mycket mer skattepengar tror ni kommer försvinna?
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.