• Gilla
joelfamily och 2 till
  • Laddar…
ÄNTLIGEN! Radio och TV-tjänst har bara varit en helt onödig och mycket dyrbar administration.

Nästa steg hoppas jag blir att man halverar public service-budgeten med runt 50%.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Att reducera en budget/avgift/utgifter är ofta mycket svårt. Det ska väl till en kris i klass med 90-talets för att det ska ske.
 
Ett steg mot att ge politiker större inflytande över public service.

Denna tråden kommer ganska snabbt att urarta i politisk gnabbel och stängas.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Ett steg mot att ge politiker större inflytande över public service.
På vilket sätt menar du att politikerna får större inflytande pga den här ändringen?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E etompau skrev:
Att reducera en budget/avgift/utgifter är ofta mycket svårt. Det ska väl till en kris i klass med 90-talets för att det ska ske.
Svårt i bemärkelsen att få igenom det ja. Rent praktiskt vore det lätt att hitta mycket som inte måste produceras/sändas av PS.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Svårt i bemärkelsen att få igenom det ja. Rent praktiskt vore det lätt att hitta mycket som inte måste produceras/sändas av PS.
Typ ingenting behöver sändas, enda som behövs är ju en s.k kriskanal, Men att lyckas ta bort alla administrationsavgifter men samtidigt göra det dyrare för genomsnittsfamiljen är ju bra jobbat. Man betalar väl för lite till staten.
 
  • Gilla
Robbalove och 4 till
  • Laddar…
Danskarna har valt att reducera DR:s utbud. Mycket grymtande hördes från svenskt håll (läs politiker/medarbetare i SR/SVT-koncernen) när detta annonserades.

Vi brukar ligga x antal år efter dom när det gäller att ta svåra beslut. Så jag gissar att vi kommer att gå samma väg.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
På vilket sätt menar du att politikerna får större inflytande pga den här ändringen?
Sändningstillståndet ges på 8 år och under denna perioden kan serviceavgiften inte ändras. Men efter 8 år kan den, och vi har ingen aning om vem som styr landet då. Det styret kommer då att kunna bestämma hur serviceavgiften kommer se ut de kommande 8 åren (kanske??). Fullt insatt är jag inte.

Det fanns två huvudskäl till tvlicensen från början. Den ena anledningen var att hålla den separerad från skatten, just för att man ville säkerställa att politiska påtryckningar skulle vara så svåra som möjligt.

Man behöver inte röra sig så långt bort i världen för att se exempel på media som ligger i det närmaste helt och hållet i knäet på styrande politiker.

Säger inte att detta kommer hända snart i Sverige. Säger bara att detta är ett steg ifrån en självständig public service. Framtiden får visa hur det blir.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Sändningstillståndet ges på 8 år och under denna perioden kan serviceavgiften inte ändras. Men efter 8 år kan den, och vi har ingen aning om vem som styr landet då. Det styret kommer då att kunna bestämma hur serviceavgiften kommer se ut de kommande 8 åren (kanske??). Fullt insatt är jag inte.

Det fanns två huvudskäl till tvlicensen från början. Den ena anledningen var att hålla den separerad från skatten, just för att man ville säkerställa att politiska påtryckningar skulle vara så svåra som möjligt.

Man behöver inte röra sig så långt bort i världen för att se exempel på media som ligger i det närmaste helt och hållet i knäet på styrande politiker.

Säger inte att detta kommer hända snart i Sverige. Säger bara att detta är ett steg ifrån en självständig public service. Framtiden får visa hur det blir.
Politikerna i Sverige behöver inte bekymra sig för att få kontroll över media, det fixar murvlarna själva som lydiga tjänstehjon åt staten
 
  • Gilla
Lizzardo och 1 till
  • Laddar…
Radiotjänst gör en bra analys av läget iaf :crysmile:
 
  • Skärmbild av en textkonversation om Radiotjänsts enda uppdrag och oron vid eventuell borttagning av radio- och tv-avgiften.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Asbesträdd och 9 till
  • Laddar…
Radiotjänst ringde mig igår kväll och undrade om jag har tv. Varför försöker de driva in avgifter in till sista dagen när det blir skattefinansierat nästa år. Det vore en besparing att stänga ner deras verksamhet redan nu.

Jobben på radiotjänst i Kiruna ska ersättas med någon utlokaliserad myndighet, minns inte vilken.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Radiotjänst ringde mig igår kväll och undrade om jag har tv. Varför försöker de driva in avgifter in till sista dagen när det blir skattefinansierat nästa år. Det vore en besparing att stänga ner deras verksamhet redan nu..
Nästan så man önskar att de skall ringa en, skulle vara riktigt kul driva med dem.

- Hej jag ringer från Radiotjänst i Kiruna.

- Söker du jobb? Tyvärr har jag ingen jag hatar så mycket att jag vill låta dig trakassera dem!

Osv...
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
Det framgår inte av artikeln vem det är som kommer att ansvara för att leverera och installera TVn. Måste den vara på plats innan årsskiftet? Får jag göra skatteavdrag för platsen den tar upp? Någon som vet om Kalle Anka fortfarande visas och om det även finns någon verksamhet på andra tider än jul när det nu var Kalle sändes?

Nu hoppas jag att folk kan ställa krav på innehållet om man nu plötsligt måste börja betala för någonting.
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Sändningstillståndet ges på 8 år och under denna perioden kan serviceavgiften inte ändras. Men efter 8 år kan den, och vi har ingen aning om vem som styr landet då. Det styret kommer då att kunna bestämma hur serviceavgiften kommer se ut de kommande 8 åren (kanske??). Fullt insatt är jag inte.

Det fanns två huvudskäl till tvlicensen från början. Den ena anledningen var att hålla den separerad från skatten, just för att man ville säkerställa att politiska påtryckningar skulle vara så svåra som möjligt.

Man behöver inte röra sig så långt bort i världen för att se exempel på media som ligger i det närmaste helt och hållet i knäet på styrande politiker.

Säger inte att detta kommer hända snart i Sverige. Säger bara att detta är ett steg ifrån en självständig public service. Framtiden får visa hur det blir.
Jag menar att det här inte är en förändring i annat än just hur pengarna drivs in från allmänheten. Det är precis som förut politiker som beslutar om hur stor avgiften/skatten ska vara. Politikerna har inte mer att säga till om vad gäller vad pengarna sedan ska utbetalas till efter den här förändringen än innan.
Vill politikerna ändra detta är det inte vare sig lättare eller svårare än tidigare, det är en lag precis som alla andra lagar som de i så fall ändrar så kommer vi att ha ett helt annat läge.
Det kan vara att jag inte är insatt nog att jag har missat något, isf får någon gärna upplysa mig om vad det är jag missat.
I slutänden kan vi i alla fall vara överens om en sak, framtiden får utvisa hur det faktiskt blir.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.