N
Appendix Appendix skrev:
Ja tyvärr är det många rasistskallar som alltid ska få det till att det är de utländska arbetarnas fel.

IP-Only är precis som du säger ett bolag i Sthlm som sitter med stort flådigt kontor och försöker ko-ordinera ihop saker.

De som fått nät verkar vara nöjda med det. I de allra flesta fall verkar det inte vara några fel på kvaliteten på installationen. Snarare är det ko-ordination och planering som är det bristande momentet.

För övrigt så skulle byggandet gå enormt mycket långsammare utan de duktiga byggarna från östra EU. Och det faktum många missar är att de faktiskt i många fall är duktigare än svenska hantverkare.
Jag tror IP-Only har sitt kontor i Uppsala men det spelar ju mindre roll kanske.
Tror f.ö. inte kritik mot slarviga underentreprenörer har så mycket med "rasistskallar" att göra.
 
Fiberutbyggnad är lite den nya guldrushen. Om man inte mutar in ett område kommer någon annan och tar det istället. Självklart kommer man inte släppa områden (intresserade boende) utan att bråka. Då förlorar man ju det övertag man har jäntemot konkurrenter. Om man tittar på IP-Only och dess geografiska omfattning så är det självklart att några av deras projekt för fiberutbyggnad blir pausat i något steg på vägen till komplett utfört arbete. Alla projekt kan ju inte lyckas då man inte i förväg vet alla lokala förutsättningar.

Vad kan man som slutkund göra då när fibern inte dyker upp. Jag skulle iaf försöka reda ut i vilket steg i utbyggnadsprocessen man fastnat i. Troligtvis kommer IP-Only inte svara uttömmande. Men då får man gräva lite och se om de har skickat in ansökningar till relevanta myndigheter. Om det inte hänt något alls så kanske det finns underlag för att starta en fiberförening annars får man nog sitta i båten och vänta (alternativt försöka få någon annan nätbyggare att intressera sig). Givetvis kan man ju också klaga på publika internetforum också och få mer eller mindre genomtänkta svar tillbaka.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ja tyvärr är det många rasistskallar som alltid ska få det till att det är de utländska arbetarnas fel.

IP-Only är precis som du säger ett bolag i Sthlm som sitter med stort flådigt kontor och försöker ko-ordinera ihop saker.

De som fått nät verkar vara nöjda med det. I de allra flesta fall verkar det inte vara några fel på kvaliteten på installationen. Snarare är det ko-ordination och planering som är det bristande momentet.

För övrigt så skulle byggandet gå enormt mycket långsammare utan de duktiga byggarna från östra EU. Och det faktum många missar är att de faktiskt i många fall är duktigare än svenska hantverkare.
Tror de huserar i Uppsala (iaf ursprungligen). Maken gick förbi deras kontor där innan jul, så de finns iaf kvar där nu oxå.

Jag tror de lev jättebra fiber, när man väl fått det inkopplat.. hade inte tecknat upp mig där annars :) men som sagt, de har tagit sig vatten över huvudet! (varit för optimistiska.. med allt! ) och det gör att de nu sitter lite i skiten, så att säga.

Tror inte företaget kommer gå omkull, men de skapar sig otroligt dåligt rykte inför framtiden..
 
M merbanan skrev:
Alla projekt kan ju inte lyckas då man inte i förväg vet alla lokala förutsättningar.
Om man inte har koll på förutsättningarna kanske man inte ska lova guld och gröna skogar och fiberleverans inom ett halvår?
 
  • Gilla
Jonaslind6
  • Laddar…
harry73
kashieda kashieda skrev:
Om man inte har koll på förutsättningarna kanske man inte ska lova guld och gröna skogar och fiberleverans inom ett halvår?
Lite som en markentreprenör eller husleverantör som säger att husgrunden bara kostar 200 tkr. Förstå mig rätt, jag tycker du har rätt. Men det är många företag som kommer med löften de inte kan eller inte vill hålla.
 
harry73 harry73 skrev:
Lite som en markentreprenör eller husleverantör som säger att husgrunden bara kostar 200 tkr. Förstå mig rätt, jag tycker du har rätt. Men det är många företag som kommer med löften de inte kan eller inte vill hålla.
En del företag ger en offert och blir det dyrare än offerten så är det det offererade du betalar ändå.
 
kashieda kashieda skrev:
Om man inte har koll på förutsättningarna kanske man inte ska lova guld och gröna skogar och fiberleverans inom ett halvår?
Man skulle ju gärna vilja att företag endast lovar det man kan hålla. Men om en viss affärsmodell dyker upp (lovar runt håller tunt) så är det ju oftast på grund av att just den är den mest lönsamma.

I detta fall så är det ju tämligen riskfritt att göra sina eventuella kunder missnöjda, de områden där man inte påbörjat som utlovat kan vara de områden som är svåra att bygga ut lönsamhetsmässigt. Då finns oftast ingen konkurrent varvid om man faktiskt kommer till skott så kan man ju skicka ett förlåt oss erbjudande till de kunder som sagt upp avtalen. Då fibertekniken är mycket stabil så kommer ju kunderna bli nöjda bara de blir uppkopplade.

Förkastligt beteende? Jo det är det nog.
Ekonomiskt försvarbart? Ja tyvärr.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
M merbanan skrev:
Man skulle ju gärna vilja att företag endast lovar det man kan hålla. Men om en viss affärsmodell dyker upp (lovar runt håller tunt) så är det ju oftast på grund av att just den är den mest lönsamma.

I detta fall så är det ju tämligen riskfritt att göra sina eventuella kunder missnöjda, de områden där man inte påbörjat som utlovat kan vara de områden som är svåra att bygga ut lönsamhetsmässigt. Då finns oftast ingen konkurrent varvid om man faktiskt kommer till skott så kan man ju skicka ett förlåt oss erbjudande till de kunder som sagt upp avtalen. Då fibertekniken är mycket stabil så kommer ju kunderna bli nöjda bara de blir uppkopplade.

Förkastligt beteende? Jo det är det nog.
Ekonomiskt försvarbart? Ja tyvärr.
Jag gillar ditt sätt att se på livet, och tillsammans med AndersS verkar du veta vad du pratar om, vilket sammantaget blir väldigt intressant att läsa (y):D
 
Mikael_L
M merbanan skrev:
Svårare områden tror jag med på fiberföreningar, man lär ju vara betydligt mer samarbetsvillig om man tillsammans bygger ett nät än om ett företag kommer och vill gräva kors och tvärs.
Och jag har en kompis som bor i gleeesbygden. Där satt de igång en fiberförening och försökte dra i alla möjliga trådar för att få alla (de flesta) att haka på. Det gick lite trögt inledningsvis, stort geografiskt område och glest mellan husen = ganska dyrt.
Men så plötsligt hade dom en mobiloperatör med på tåget, en operatör som ville ha en mast där i området och en snabb fiberförbindelse och ström till masten.
Så när det var roddat klart stod mobiloperatören för en mycket stor del av hela kostnaden, jag tror det blev nästan halverad anslutningskostnad till sist, både pga mobiloperatören och att flera tidigare tveksamma plötsligt var med.

Jag minns inte om det var de som rekade läget hos mobiloperatörerna, eller om de blev uppsökta av en.
Men en bra win-win-lösning om man får till.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hur har det gått för alla?? Nu är Ip-only på g hos oss och jag har månaden på mig att bestämma mig.

Tidigare (2-3 år sedan) va det svenska statsnät som kom med ett förslag men dom har tydligen gett upp. Tror ju inte att det kommer några andra andra aktörer så vad har man att förlora på att anmäla sig ? Man betalar väll bara när allt är installerat.
 
Försök att få till ett avtalstillägg som skyddar dig från det som tas upp i denna tråd. Typ att efter ett hårt datum så kan du bryta avtalet kostnadsfritt om fibern ej satts i drift oberoende av andra tidigare skrivelser.

Om detta är enda chansen att det kommer fiber så får man nog ta det onda med det goda.
 
Hur lätt är det att få till ett avtalstillägg då? Jag har förövrigt redan dragit flexslang till tomtgräns samt in i huset. Jag vill att dom ska använda denna och endast denna. Snackat med dom och dom kan inte garantera någonting utan det är "upp till entepenören"

Man ger dom enligt avtal även rätt att:

"Fastighetsägaren medger IP-Only rätt att, på fastigheten (i mark och kanalisation) anlägga och bibehålla fiberkablar och tillhörande anordning på fastigheten samt för vidaredragning till intilliggande fastigheter."

Låter som att dom får gräva hur dom vill på min tomt??
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
B
A Arne999 skrev:
Hur lätt är det att få till ett avtalstillägg då? Jag har förövrigt redan dragit flexslang till tomtgräns samt in i huset. Jag vill att dom ska använda denna och endast denna. Snackat med dom och dom kan inte garantera någonting utan det är "upp till entepenören"

Man ger dom enligt avtal även rätt att:

"Fastighetsägaren medger IP-Only rätt att, på fastigheten (i mark och kanalisation) anlägga och bibehålla fiberkablar och tillhörande anordning på fastigheten samt för vidaredragning till intilliggande fastigheter."

Låter som att dom får gräva hur dom vill på min tomt??
De skriver väl dessa avtal väldigt generellt, får tänka att det ska passa överallt. Såklart vill IP-Only inte bestämma hur entreprenören ska göra i varje enskilt fall och det är ganska självklart att entreprenörern vill göra så lite som möjligt för att öka vinsten. Finns det ett färdigt rör så kommer de nog använda det, enda som kan sätta stopp är väl att de måste gräva längre för att komma till din anslutning istället för att gräva till huset...
 
Jag har fått ett muntligt "inga problem" att använda befintliga flex.... men jag får inget skriftligt så ja vettii..hur ja ska göra. Finns inte en chans att jag låter en random entreprenör gräva loss på min tomt
 
Entreprenören lär alla gånger gå på den lättaste lösningen. Vilket är att nyttja din kanalisation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.