N
H hackatall skrev:
Har ni en beställning med pris på 20 000kr och ni bor på landet så säg inte upp avtalet vad ni än gör!

Den dagen de byggt färdigt nätet och ni kommer på att ni vill med så kommer priset vara det dubbla (om ni inte har kvar grundavdraget vill säga)

Varför? Enkelt: det kostar minst 60 000kr att bygga fiber fram till ett hus på landet.
Jag hade en sådan beställning hos IP-Only men efter snart 22 månader hade ännu inget byggbeslut tagits så nu är jag bara glad att ha fått häva det avtalet (utan avgift) så jag kan teckna ett nytt avtal med t.ex .Telia om/när de kommer med ett erbjudande igen. Senast de gjorde det vågade ingen hoppa på Telias erbjudande eftersom alla var bundna av avtalet med IP-Only.
Kommunen hade ett avtal med IP-Only men detta är nu hävt eftersom absolut inget händer.
Oavsett vilket är det skönt att vara fri från IP-Only nu i alla fall och som sagt utan att behöva betala något för det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Men vem menar du skulle vara denna "polis" att döma företag efter mer eller mindre tyckande, dessutom på en fri marknad ? "Samhället" ? Det är ju inte förbjudet att anställa folk från låglöneländer, och alla företag som gör det är per automatik inte oseriösa. I många fall kan det vara ytterst välbetalt för den anställde, jämfört med vilka andra jobb denne kan få.

Bättre är att konsumenten själv tar sitt ansvar och bojkottar de företag man känner är oseriösa. Då försvinner deras marknad. Men i Sverige är vi världsbäst på att tycka att "någon annan" skall städa och göra jobbet. Tyvärr verkar en hel generation ha blivit förstörd av denna destruktiva indoktrinering....
Problemet är att kunderna från början inte visste hur långtid det ska ta....
Man har helt enkelt först fått kunderna på papper....men sedan inte klarat av installationen.
Redan där visar företaget att man inte klarar uppgiften som man åtagit sig botten!
Och man ser samma sak överallt.
VEM SOM BORDE VARA POLIS SOM DU SÄGER ÄR POST OCH TELESTYRELSEN OCH KANSKE NÅGON MERA!
Man bygger hela exempelvis villor fortare....och där kan jag lova dig att det är mer och tänka på.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73
Att häva avtalet när man inte har ett alternativ och inte heller vet om den kommer, är kanske inte så smart.
Å andra sidan måste man ibland använda sin konsumentmakt och säga upp ett avtal för att visa sitt missnöje.

Jag gjorde det med Telias adsl och telefoni en gång när jag var väldigt missnöjd med deras kvalitet och service.
Sen var jag tvungen att använda mobilt bredband i flera år, inget bra i längden.
Men det kändes bra att ge Telia långfingret.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
J Jonaslind6 skrev:
Problemet är att kunderna från början inte visste hur långtid det ska ta....
Men ta det lugnt. Man behövde inte heller betala något i förskott och man kunde säga upp avtalet efter 6 resp 24 månader utan kostnader. Så man var ju inte helt bunden till ip-only
 
Låt mej säga grattis att du har fått fiber, men tror du på riktigt att andra har väntat i evigheter är glada att ett företag kan behandla sin kunder på dettavis ?
Och hur många tror du skulle utan avgifter skulle säga upp sin bredbands uppkopplingar direkt om man kunde få andra leverantörer?
Det är inte så om 1 försvinner, försvinner Alla leverantörer.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N
harry73 harry73 skrev:
Men ta det lugnt. Man behövde inte heller betala något i förskott och man kunde säga upp avtalet efter 6 resp 24 månader utan kostnader. Så man var ju inte helt bunden till ip-only
Tyvärr är det så gott som ingen som fått säga upp sitt avtal utan avgift efter sex månader även om inget byggbeslut tagits. Enligt vad jag förstått får många inte ens säga upp avgiftsfritt efter 24 månader. Allt enligt inslag i SVT Plus i tisdags.
Här gick Telia ut med ett fibererbjudande men ingen vågade teckna det eftersom de är bundna av IP-Only.
Jag är nu fri från IP-Only för all framtid och kör vidare med 4G som fungerar sanslöst bra sedan jag bytte till Telia. Många andra kör med bredband via radiolänk (Borenet) som fungerar riktigt bra det också.
Det är alltså ingen "fiberpanik" i området men kommunen jobbar på ett alternativ till IP-Only för att kunna erbjuda fiber till i stort sett alla som vill ha det.
 
  • Gilla
Jonaslind6
  • Laddar…
Om IP-only vill vet hur populära dom är kan dom säga typ alla som har väntat typ 8 månader....slipper uppsägning avgift och kan kliva ur sina avtal med oss direkt .....så kan alternativ bolag ta över installationen.
 
N Nalleman64 skrev:
Tyvärr är det så gott som ingen som fått säga upp sitt avtal utan avgift efter sex månader även om inget byggbeslut tagits. Enligt vad jag förstått får många inte ens säga upp avgiftsfritt efter 24 månader. Allt enligt inslag i SVT Plus i tisdags.
Här gick Telia ut med ett fibererbjudande men ingen vågade teckna det eftersom de är bundna av IP-Only.
Jag är nu fri från IP-Only för all framtid och kör vidare med 4G som fungerar sanslöst bra sedan jag bytte till Telia. Många andra kör med bredband via radiolänk (Borenet) som fungerar riktigt bra det också.
Det är alltså ingen "fiberpanik" i området men kommunen jobbar på ett alternativ till IP-Only för att kunna erbjuda fiber till i stort sett alla som vill ha det.
Här vägrar Ip-Only bygga trots att många anslutit sig. Lokala eldsjälar har börjat dra i egna lösningar för fiber när bindningen börjat gå ut
Här har tydligen flera sluppit ur avtalen då ip-only inser att de inte kommer kunna börja bygga på flera år. Andra sitter fast ändp.

Jag har 120/50 mbit över 4G just nu och ska montera antenn utomhus senare. det kommer ge absolut fullgod täckning tills 5G är på plats. Kommer fibern igång kommer jag ansluta mig till den solidarisk (och för att den ändå har sån enorm kapacitet på sikt). Men för dagens behov räcker 4G väldigt bra. Och då kör jag iaf 1TB i månaden. Men jag har turen att befinna mig mellan 4 st 4G master och den med fri sikt från kontoret verkar iaf vintertid ha stundtals låg belastning :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
@Jonaslind6 det är ganska uppenbart att IP-only inte vet de totala förutsättningarna innan de börjar fiska kunder. Man börjar ju i den ände som är enklast och ger indikation om ett område är ekonomiskt intressant för utbyggnad. Sen att man lovar saker man inte vet om man kan hålla är ju tyvärr den verklighet vi lever i. Optimalt så borde staten ha ansvarat för fiberinfrastrukturen men då lär utbyggnaden ha blivit betydligt mycket dyrare. Alla områden som är geografiskt fördelaktiga att bygga ut till kommer ju de kommersiella kraftera att lyckas förse med uppkoppling. Svårare områden tror jag med på fiberföreningar, man lär ju vara betydligt mer samarbetsvillig om man tillsammans bygger ett nät än om ett företag kommer och vill gräva kors och tvärs.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73
N Nalleman64 skrev:
Tyvärr är det så gott som ingen som fått säga upp sitt avtal utan avgift efter sex månader även om inget byggbeslut tagits. Enligt vad jag förstått får många inte ens säga upp avgiftsfritt efter 24 månader.
Enligt avtalet jag tecknade var det det som gällde även om jag har hört att IP-only säger motsatsen.
Men det som är så bra är att man inte betalt förskott som man vill få tillbaka, så man sitter på pengarna som konsument och eet är en väldig bra sittplats i en tvist.
Bara att säga upp avtalet med hänvisning till rätt paragraf och sedan bestrida alla betalningskrav.

Jag förstår att det är läskigt som ensam konsument, men här är ni många i samma område, så någon borde kunna visa vägen för er.
 
J Jonaslind6 skrev:
Men jag tycker inte inte att samhället ska låta företag som är riktigt dåliga ska få samma möjligheter att få kunder...
DÅLIGA FÖRETAG SOM HAR ANSTÄLLDA FRÅN LÅGLÖNELÄNDER OCH INTE KÖR MED RENTSPEL...SKA BORT....SÅ SERIÖSA FÅR UPPDRAGEN.
Huh? Nu är jag ingen fan av IP-only för de tjafsar f*n här och vi väntar bara på att kontraktet ska löpa ut om några månader. MEN, så vitt jag har lyckats forska reda på i min irritation så är ju IP-only bara en bunt kontorsråttor som delegerar ut allt jobb till underleverantörer? Så varför ”dissa” alla svenska arbetare som sköter gräv och installationsjobb?

De som skulle göra det här (har ju träffat dem) är ju ett bra företag, stooort företag.. de lär sköta alla sina löner, skatter och anställda..

Man kan inte dra alla över en kant! Nu har själva företaget IP-only tagit sig vatten över huvudet, men det är inte deras underleverantörers fel ..

I vissa fall, så har de (iponly) anlitat helt fel underleverantörer dock.. vilket är dåligt av dem, men hade de förväntat sig att underlev inte skulle gjort sitt jobb ..skulle de inte kontrakterat dem för jobbet ju - så det är bara olyckligt.

Man ska ju iaf gnälla på rätt.. och i mitt fall är det IP-only och deras katastrofala information till oss som väntar.. hade de skött informationen på ett hyggligt sätt hade många ”kunder” haft tålamod att vänta, nu har vi inte det! Därför får de många sura miner..

Tyvärr.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Klart att det finns dom som är bra underleverantörer också, men tro inte bara det finns bra....och många är jobbare från låglöneländer också .
Det gör det hela ändå mera intressant...
Jag ser det på dettavis....det är inte 1 vinn vinn man önskar från IP-only som jag ser det...
Utan bara snabba pengar...och bry sig minst möjliga om kunderna....Eller hur ska man uppfatta deras affärsmodell?



.
 
N
harry73 harry73 skrev:
Enligt avtalet jag tecknade var det det som gällde även om jag har hört att IP-only säger motsatsen.
Men det som är så bra är att man inte betalt förskott som man vill få tillbaka, så man sitter på pengarna som konsument och eet är en väldig bra sittplats i en tvist.
Bara att säga upp avtalet med hänvisning till rätt paragraf och sedan bestrida alla betalningskrav.

Jag förstår att det är läskigt som ensam konsument, men här är ni många i samma område, så någon borde kunna visa vägen för er.
Enligt IP-Onlys avtalsvillkor skall ett byggbeslut tas inom sex månader från avtalsskrivning MEN de har en klausul om sådant som ligger utanför deras kontroll (typ tillståndsgivning från markägare o.s.v.) som de menar är skäl för att kräva avgift även om mer än sex månader passerat.
För egen del hotade jag med ARN när inget byggbeslut tagits ens efter 21,5 månader och då ifrågasattes inte min rätt att frånträda avgiftsfritt.
 
Snigla Snigla skrev:
Huh? Nu är jag ingen fan av IP-only för de tjafsar f*n här och vi väntar bara på att kontraktet ska löpa ut om några månader. MEN, så vitt jag har lyckats forska reda på i min irritation så är ju IP-only bara en bunt kontorsråttor som delegerar ut allt jobb till underleverantörer? Så varför ”dissa” alla svenska arbetare som sköter gräv och installationsjobb?

De som skulle göra det här (har ju träffat dem) är ju ett bra företag, stooort företag.. de lär sköta alla sina löner, skatter och anställda..

Man kan inte dra alla över en kant! Nu har själva företaget IP-only tagit sig vatten över huvudet, men det är inte deras underleverantörers fel ..

I vissa fall, så har de (iponly) anlitat helt fel underleverantörer dock.. vilket är dåligt av dem, men hade de förväntat sig att underlev inte skulle gjort sitt jobb ..skulle de inte kontrakterat dem för jobbet ju - så det är bara olyckligt.

Man ska ju iaf gnälla på rätt.. och i mitt fall är det IP-only och deras katastrofala information till oss som väntar.. hade de skött informationen på ett hyggligt sätt hade många ”kunder” haft tålamod att vänta, nu har vi inte det! Därför får de många sura miner..

Tyvärr.
Ja tyvärr är det många rasistskallar som alltid ska få det till att det är de utländska arbetarnas fel.

IP-Only är precis som du säger ett bolag i Sthlm som sitter med stort flådigt kontor och försöker ko-ordinera ihop saker.

De som fått nät verkar vara nöjda med det. I de allra flesta fall verkar det inte vara några fel på kvaliteten på installationen. Snarare är det ko-ordination och planering som är det bristande momentet.

För övrigt så skulle byggandet gå enormt mycket långsammare utan de duktiga byggarna från östra EU. Och det faktum många missar är att de faktiskt i många fall är duktigare än svenska hantverkare.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Självklart kan man ha rasistiska inlägg...men det är INTE vad jag menar, men det går inte att runda att IP-only gärna utnyttjar billigare arbetskraft och trotts detta inte kan leverera= mer vinst än övriga bolag som har dyrare lönekostnader.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.