Jag skulle i köket vilja ha eluttag som även fungerar med t.ex. engelska köksmaskiner (eftersom jag har några sådana :). Jag har hittat ett antal olika varianter av eluttag som gör detta, men inga som är jordade för EU-kontakter.
f_2197euc-84-500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som vet om det finns ett liknande eluttag som är godkänt för installation i en jordad miljö?
 
C
Det är en omöjlighet rent mekaniskt eftersom ett jordat schuko-uttag måste ha en "brunn" för kontakten, och de engelska kontakterna är för stora för att passa i denna. För övrigt tvivlar jag starkt på att det är tillåtet att installera ens ojordade universaluttag i Sverige.
 
Jag hävdar att det inte är tillåtet att instalera engelska uttag i svenska bostäder:


”Det finns regler för 230-voltsuttag med märkström upp till och med 16 Ampere som är avsedda för allmänt bruk. Dessa ska vara utförda enligt måttblad angivna i Elsäkerhetsverkets föreskrift (Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2000:1) och certifierade av ett så kallat anmält organ, se 2 § definitioner i föreskriften.”
 
  • Gilla
Jiiwas
  • Laddar…
tommib
Byt stickpropp på dina engelska maskiner istället.....
 
  • Gilla
RoBo och 5 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Byt stickpropp på dina engelska maskiner istället.....
Ja, de engelska stickpropparna har dessutom en säkring i sig som är helt onödig i Sverige. Den ska skydda kabeln och apparaten om man ansluter den till en engelsk "ring circuit" med 30A eller 32A säkring.
 
Som sagts: det är inte tillåtet att installera uttag för andra kontakter i Sverige.

Det avbildade uttaget skulle varit tokförbjudet även om det gällde ojordad miljö. Det måste finnas en brunn som förhindrar att man kan få kontakt med kontaktstiften när de är halvvägs inkörda.
 
Varför byter du inte bara stickpropp på dina maskiner?
 
Är det inte 110/120 volt i England ?
 
B
Nej... 230...
 
B
Finns annars fina adaptrar för ändamålet som är smidiga då den engelska stickproppen "döljs" i brunndelen på schukon
 
Varför hålla på och göra saker mer svåra än dom är?? Byt stickpropp
 
Det finns det inte. Uttaget du visar på bilden får inte användas i Sverige.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.