Angående skylten på din häll.
Den kan matas antingen med en (högra) eller två (vänstra) faser. Om man matar med en fas så ska det monteras en metallbygel mellan anslutning 1 och 2.

Om man matar hällen med en fas så skulle den behöva vara avsäkrad betydligt mer än 16A för att klara att driva hällen på max effekt, följaktligen skulle även kabeln behöva vara grövre.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
Ja märkningen är förvirrande och inte alltid enligt standard. Den ska ange olika alternativ för hur hällen kan kopplas mot matningen. Ibland kan man tolka alternativen som vilken matning som finns tillgänglig. Det finns också en viktig uppgift där i vilken "elementspänning" som hällen har, om den "går på" 230 V eller 400 V.

230 V~ betyder 230 V enfas. Det betyder inte att hällen enbart stöder detta alternativ. Detta alternativ väljer man om man t.ex har en gammal lägenhet med enfasmatning, eller om spisledningen saknar ledare för alla faser. Det betyder också att hällen "går på" 230 V. Det förtydligas i schemat under beteckningen "230 V~".

400 V 2N~ betyder att hällen fortfarande "går på" 230 V. Det är N i beteckningen som är viktig. Här visar man dock att hällen kan kopplas mot två faser, så att lasten kan fördelas på två faser. Det är det normala alternativet i normala bostäder.

Man ser på schemat att varsin fas kopplas till varsin plint i hällen, 1 och 2. Det är det normala. För att stöda enfasfallet 230 V~ så måste man bygla denna plint i hällen.

Det har varit lite extra tydliga genom att skriva 400 V 2L-1N~. Det är inte enligt standard. Man brukar hitta alla möjliga varianter på hur tillverkaren anger inkopplingsalternativen.

En tredje variant, som du inte har, är om det står 400 V 2~. Här "går" hällen på 400 V och kan kopplas mot två faser (egentligen alla tre faser, men två sidor i D-triangeln). Så borde det ha varit för att passa bra i Sverige. Så en häll kan inte vara märkt både med "400 V 2~" och "400 V 2N~".

Nä det finns inga färdiga perilexsladdställ med två fasledare. Du får vika undan den tredje, och använda brun och svart.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
Hej och tack igen alla engagerade! Stärkt av att ha en fungerande ugn (!) och med nya kunskaper färska blev jag inspirerad att fortsätta med spishällen. Att få loss den gamla (som dessutom lidit sviter av en tappad kryddburk och var superlimmad i en kant) visade sig vara ett mindre bestyr, men när det var gjort och vi löst så att den nya hällen passade overkligt bra i befintligt hål så köpte jag, efter Bos inrådan, ett helt nytt perilex-sladdställ till den nya spishällen (Hanestrom).

Det satt någon typ av stift/kabelskor (?) (se bild 1) i änden av varje ledare och efter att ha letat internet runt utan att egentligen förstå vad de är bra för tyckte jag mig ändå förstå att de kunde lämnas kvar? Rätta mig gärna om jag förstått fel! (Jag såg också lösningar med mer u-formade kabelskor som kanske såg mer lämpade ut för uppgiften, men nu har alltså min kabel kvar ändarna som de ser ut på bilden.)

Så de små stiften sitter kvar och jag har kopplat som bild 2. Svart i L1, brun i L2, blå till N och gul/grön till jord. Den grå vek jag undan och satte i sockerbit. Mår spisen bra då?

Men eftersom jag också är en nyfiken själ så skruvade jag upp den plomberade perilexstickproppen i andra änden av kabeln. Men då infann sig MAXIMAL förvirring, för då ser det ut som bild 3, alltså att grå kabel går in i det jag på Bos scheman förstått som L1 och svart i L3? Skruvade därför av locket på uttaget till ugnen för att dubbelkolla och det ser ju ut som när jag först kontrollerade och följer Bos ritning, alltså svart på L1 och grå på L3. Fotograferade så att ni kan se på bild 4.

Varför är perilexstickproppen på sladdstället kopplad "fel" eller annorlunda? Och då är det alltså istället GRÅ och brun ledare jag ska använda till spishällen, inte svart och brun, för att få det rätt? Ser det rätt ut i övrigt?

Tack igen!
 
  • Elkablar med olika färger och stift/kabelskor, gul/grön, blå, brun, svart och grå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning av spishäll med ledningar kopplade till L1, N och jord i en öppen elanslutningsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perilexstickpropp med färgkodade kablar kopplade till anslutningsterminaler, handskrivna färgbeteckningar runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med flera kablar och kabelskor fastskruvade i en perilex-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom kabelskor som sitter på ledarna kallas ändhylsor, och de är till för att förenkla anslutningen då det samlar ihop kardelerna. Så du gjorde rätt som lät dem vara.

Angående fasordningen i perilexuttag så får jag be om ursäkt då det är jag som rört till det. Det finns två standarder... :rolleyes: Den bild jag postade tidigt i tråden kommer från Wiki och är den enda bild som verkar finnas på nätet över terminalmärkningen på ett perilexuttag.

250px-Perilex_box_diagram.svg.png Bakomstycke av ett Perilexuttag med markerade fasanslutningar L1, L2 och L3, enligt diskussion om standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första bilden är tydligen en äldre Tysk standard. Dagens standard är den andra bilden där jag kluddat lite. Faserna är där roterade ett snäpp medsols. Man ser märkningen instämplad i plasten på din bild.

Det spelar ingen roll för funktionen, men det har ju stor betydelse för när man vill fördela faserna till häll och ugn. Då måste man ha järnkoll på vilken som är L1 osv.

Så din nya perilexstickpropp får anses vara rätt kopplad.

Det gör ju att vi behöver förtydliga vårt byggahusstandard och peka på den nyare varianten till höger. Det borde jag ha insett. Det var på tal i den länkade tråden att någon skulle uppdatera Wikisidan. Vet inte vad som blev av det.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dom kabelskor som sitter på ledarna kallas ändhylsor, och de är till för att förenkla anslutningen då det samlar ihop kardelerna. Så du gjorde rätt som lät dem vara.

Angående fasordningen i perilexuttag så får jag be om ursäkt då det är jag som rört till det. Det finns två standarder... :rolleyes: Den bild jag postade tidigt i tråden kommer från Wiki och är den enda bild som verkar finnas på nätet över terminalmärkningen på ett perilexuttag.

[bild][bild]

Den första bilden är tydligen en äldre Tysk standard. Dagens standard är den andra bilden där jag kluddat lite. Faserna är där roterade ett snäpp medsols. Man ser märkningen instämplad i plasten på din bild.

Det spelar ingen roll för funktionen, men det har ju stor betydelse för när man vill fördela faserna till häll och ugn. Då måste man ha järnkoll på vilken som är L1 osv.

Så din nya perilexstickpropp får anses vara rätt kopplad.

Det gör ju att vi behöver förtydliga vårt byggahusstandard och peka på den nyare varianten till höger. Det borde jag ha insett. Det var på tal i den länkade tråden att någon skulle uppdatera Wikisidan. Vet inte vad som blev av det.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dom kabelskor som sitter på ledarna kallas ändhylsor, och de är till för att förenkla anslutningen då det samlar ihop kardelerna. Så du gjorde rätt som lät dem vara.

Angående fasordningen i perilexuttag så får jag be om ursäkt då det är jag som rört till det. Det finns två standarder... :rolleyes: Den bild jag postade tidigt i tråden kommer från Wiki och är den enda bild som verkar finnas på nätet över terminalmärkningen på ett perilexuttag.

[bild][bild]

Den första bilden är tydligen en äldre Tysk standard. Dagens standard är den andra bilden där jag kluddat lite. Faserna är där roterade ett snäpp medsols. Man ser märkningen instämplad i plasten på din bild.

Det spelar ingen roll för funktionen, men det har ju stor betydelse för när man vill fördela faserna till häll och ugn. Då måste man ha järnkoll på vilken som är L1 osv.

Så din nya perilexstickpropp får anses vara rätt kopplad.

Det gör ju att vi behöver förtydliga vårt byggahusstandard och peka på den nyare varianten till höger. Det borde jag ha insett. Det var på tal i den länkade tråden att någon skulle uppdatera Wikisidan. Vet inte vad som blev av det.
Stort tack för förtydligande! Och NU ser jag ju märkningen på uttaget, tack för det! Har varit så fokuserad på FÄRGERNA. :)

Så uttaget och stickproppen HAR samma standard, men i uttaget sitter ledarnas färger efter äldre tysk standard? Eller? För alla var överens om att svart = L1, blått = L2 och grått = L3? Men att färgerna sitter annorlunda spelar mindre roll? Det jag ska hålla koll på är vilka faser jag belastar? Känner mig smått (stort) förvirrad efter turerna i eldjungeln, så hav tålamod! :)

Och vill jag inte koppla om så att färgerna ”stämmer” i uttagen (bör man det, finns det ngn rätt färg på ledare och placering eller det spelar mindre roll?) behöver jag ha stenkoll på vilka faser jag belastar i respektive stickpropp/apparat så att det fördelas rätt på resp. uttag för häll och ugn?

Men om vi bortser från fas-förvirringen, ser det ut som att jag kopplat korrekt in i hällen? Ok att vika bort den fas jag inte använder och sätta i sockerbit som jag gjort? (Såg ett YT-klipp när den tredje fasen bara placerades i det oanvända utrymmet i hällen mellan 2 och N, där det finns plats för den tredje fasen, men kändes spontant mindre säkert?)

Tusen tack igen för all hjälp!
 
Jag tittar aldrig på färger...inte för att avgöra hur ett uttag är eller ska kopplas.

I ditt perilexuttag på bild har du fasordningen svart, brun, grå enligt den äldre standarden, inte blått ;) Den blå sitter på platsen för nollan som de lyckligtvis inte bytt plats på.

Nä, rör inte uttaget. Bara notera hur dina två uttag är kopplade så att du vet ifall Lx överensstämmer med Lx på det andra, eller hur de överensstämmer. Därefter kan du koppa perilexsladdarna så att det blir en bra fördelning. Om du inte lyckas få till det så att ugnen får just L3 (antingen kl 16 eller kl 20) kan vi lämna därhän om det skulle vara besvärligt, bara ugnen får en fas som hällen inte använder.

Ja, du har kopplat in sladden till hällen korrekt. Det är bra att du isolerar den grå ordentligt då det är full spänning på den.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tittar aldrig på färger...inte för att avgöra hur ett uttag är eller ska kopplas.

I ditt perilexuttag på bild har du fasordningen svart, brun, grå enligt den äldre standarden, inte blått ;) Den blå sitter på platsen för nollan som de lyckligtvis inte bytt plats på.

Nä, rör inte uttaget. Bara notera hur dina två uttag är kopplade så att du vet ifall Lx överensstämmer med Lx på det andra, eller hur de överensstämmer. Därefter kan du koppa perilexsladdarna så att det blir en bra fördelning. Om du inte lyckas få till det så att ugnen får just L3 (antingen kl 16 eller kl 20) kan vi lämna därhän om det skulle vara besvärligt, bara ugnen får en fas som hällen inte använder.

Ja, du har kopplat in sladden till hällen korrekt. Det är bra att du isolerar den grå ordentligt då det är full spänning på den.
Ja, jag menade såklart brunt! :) Nollan är blå och jorden gulgrön, det har jag iaf lärt mig! Och de färgerna är ALLTID rätt, men ledarna med faser kan alltså ha lite olika färg och dessa symboliserar inte nödvändigtvis 1, 2 resp. 3? För mig hade en konstant färgkodning även där varit mer logisk, men då vet jag nu att det kan skilja sig åt.

Men standard är dock fortsatt, om jag förstått det rätt, att spishällen får L1 och L2 och ugn L3? Isf behöver jag flytta ugnens fas i perilexstickproppen till det som överensstämmer med L3 enl. märkning på uttaget (och inte är grå kabel, vilket var så det ju såg ut att ha varit kopplat i stickproppen innan) och sedan fördela spishällen på L1 och L2.

Stort tack igen och tack för kontroll av spishäll, då gör jag på samma sätt, men med rätt faser! :)
 
Ser man lite historiskt på färgerna så har det aldrig funnits enhetliga regler, inte ens för skyddsjord och neutral. Så kommer man till en +50 år gammal anläggning kan färgerna vara precis vad som helst, och man behöver lite lokalkännedom för praxis varierade mellan byarna. Färgen är bara en dum komplexitet som folk tror har en funktion. Man måste alltid kontrollera. Inte ens ordningen mellan faserna har fått vara ifred då svart, brun, grå ändrades till brun, svart, grå runt år 2000.

F fiaelia skrev:
spishällen får L1 och L2 och ugn L3?
Ja

F fiaelia skrev:
behöver jag flytta ugnens fas i perilexstickproppen till det som överensstämmer med L3 enl. märkning på uttaget
Vad du måste göra är att se till att ugnen hamnar på en fas som hällen inte använder. Om det är L3 kl 4 eller kl 8 har mindre betydelse. Du uppgav tidigare att du hade kontrollerat dina båda perilexuttag att de var lika kopplade. dvs L1 på samma plats i båda uttagena osv. Och du har kopplat in hällen på L1 och L2 enligt den senare ordningen, kl 2 och kl 4. Då måste ugnen hamna kl 8. Det får du ev justera i ugnens stickpropp, eller varhelst det är enklast.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ser man lite historiskt på färgerna så har det aldrig funnits enhetliga regler, inte ens för skyddsjord och neutral. Så kommer man till en +50 år gammal anläggning kan färgerna vara precis vad som helst, och man behöver lite lokalkännedom för praxis varierade mellan byarna. Färgen är bara en dum komplexitet som folk tror har en funktion. Man måste alltid kontrollera. Inte ens ordningen mellan faserna har fått vara ifred då svart, brun, grå ändrades till brun, svart, grå runt år 2000.


Ja


Vad du måste göra är att se till att ugnen hamnar på en fas som hällen inte använder. Om det är L3 kl 4 eller kl 8 har mindre betydelse. Du uppgav tidigare att du hade kontrollerat dina båda perilexuttag att de var lika kopplade. dvs L1 på samma plats i båda uttagena osv. Och du har kopplat in hällen på L1 och L2 enligt den senare ordningen, kl 2 och kl 4. Då måste ugnen hamna kl 8. Det får du ev justera i ugnens stickpropp, eller varhelst det är enklast.
Tack igen! Känner att jag har ytterligare lite bättre koll på hur mysteriet med faser och färger fungerar (och har fungerat)! Är såklart långt från att kunna skryta med mina el-kunskaper, men jättekul att lite mer förstå hur saker och ting man bor med och nyttjar dagligen faktiskt hänger ihop. :)

Det kändes mest logiskt att följa uttagen, den nya stickproppen och vad jag förstått är praxis beträffande inkoppling av spis/ugn, så det jag gjorde var att flytta fasen i ugnens stickpropp till L3 (kl 8) och sedan justera spisens inkoppling så att den stämmer överens med den stickproppens, dvs brun kopplades till 1 och svart till 2 (vilket motsvarar L1 kl. 2 resp. L2 kl. 4 i stickproppen). Så nu är färgerna i stickproppar och uttag på lite olika plats, MEN spishällen ska belasta L1 (kl. 2) resp. L2 (kl. 4) och ugnen L3 (kl. 8). Så när jag får hjälp att lyfta apparaterna på plats håller jag tummarna för att allt fungerar (och inget brinner upp eller ned… ;))!

Och att någon placerat sladdarna i perilexuttagen på väggen i ordningen brun, grå, svart (istället för svart, brun, grå eller nyare brun, svart, grå) är ev. bara ett resultat av att det inte funnits någon enhetlig standard (utom ev. lokala praxis)? Lite rörigt för en lekman, men bara att tugga i sig och lära sig att kontrollera!

Stort tack igen!!
 
Jag gissar att den som kopplade ditt perilexuttag var gammal och synsvag precis som jag och följde den gamla terminalstandarden av gammal vana, dvs svart, brun, grå ;) Det betyder nu att L1 som det borde vara i perilexuttaget inte är L1 i elcentralen. Men nu tycker jag vi lägger locket på grytan och tänder upp.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar att den som kopplade ditt perilexuttag var gammal och synsvag precis som jag och följde den gamla terminalstandarden av gammal vana, dvs svart, brun, grå ;) Det betyder nu att L1 som det borde vara i perilexuttaget inte är L1 i elcentralen. Men nu tycker jag vi lägger locket på grytan och tänder upp.
Haha, kanske enbart för att totalt förvirra för framtidens el-noviser? Något roligt ska man ha när man drar sin el osv?

Borde ev. ta hit en elektriker så jag förstår hur allt hänger ihop, känner jag spontant… (För det betyder alltså att jag egentligen HAR kopplat spishällen på L2 och L3 och ugnen på L1 i elcentralen… Skulle det inte kunna vara ett problem för hur elen fungerar i resten av huset, tänker ju en novis då? En elektriker är kanske ingen dum idé, nej. :))

Tack för alla svar!
 
Då gamla hällen bara var inkopplad på en fas så kommer du att belasta en fas som häll+ugn inte har belastat tidigare vi pratat om tidigare i tråden. Det kan göra att mätarsäkringen löser vid normal användning. Men ta det problemet ifall det inträffar.

Vad vi däremot inte har pratat om är kontrollen - den säkerhetsmässiga kontrollen. Det är då skyddsjordningen jag tänker på. Om du har en multimeter så borde du ohmmäta mellan jordblecket i nåt uttag i närheten, vilket som helst, och höljet (nån ledande del som är berörbar) på ugn respektive häll. Det ska vara god kontakt.

En JFB är bra om det finns, men minskar inte kravet på denna kontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.