Ok, här kommer följd-fas-fråga från el-rookien:

Skruvade isär kontakten även till den nya ugnen för att se och den har blå, gul/grön och BRUN sladd, till skillnad från den gamla ugnen som alltså var inkopplad helt enligt Bos schema med blå, gul/grön och GRÅ (svart och brun var också inkopplade med gick till sockerbit i andra änden. Två sladdar såg iofs svarta ut, men är det så att en ska vara så så var det den i L3. Krävs dock skarpsyn för att se!). .

Är de olika sladdfärgerna automatiskt de olika faserna eller spelar det inte någon roll? Alltså, måste denna bruna sladden kopplas till L1 i perilexuttaget, vilket inte kommer fungera eftersom den då mest troligt går på samma fas som spishällen (som mest troligt går på L1 och L2 eftersom ugnen var kopplad till L3)? Eller går det att låtsas att den bruna sladden är grå och koppla den till L3 enligt Bos schema? Puh.
 
Du kan koppla ugnens bruna till L3.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
Om vi förutsätter att de gamla ugn och häll var rätt kopplade (två faser till häll och en till ugn) kan du koppla de nya på samma sätt.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Du kan koppla ugnens bruna till L3.
Tack för hjälpen!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Fota märkskyltarna på häll och ugn. Jag kan gissa vad som står på dem, men det är där man börjar. Troligen är både häll och ugn 230 V-apparater, där hällen använder två faser och ugnen en fas.

2. Kontrollera dina två perilexuttag. Den viktigaste punkten är att en riktig nolla finns framdragen. Det är osannolikt att så inte är fallet, men... Detta kontrolleras dels visuellt genom att lätta på locket till uttagena och genom mätning av spänningarna. För att undvika förvirring bör du också kontrollera att alla faser finns kopplade. Någon kanske har försökt vara smart och bara kopplat en fas till ugnens uttag och två faser till hällens uttag.

[bild] [bild]

3. Kontrollera också att L1 på ena uttaget är L1 på det andra osv.

4. Målet med denna övning är att fördela häll och ugn på de tre faserna så att hällen får L1+L2 medan ugnen får L3. Blandar man ihop detta blir en av faserna överbelastad. Jag förmodar att båda uttagena är kopplade till samma gruppledning och samma säkringar i centralen?

Så, kontrollera hur sladdarna är anslutna till häll och ugn, eller koppla in sladdarna så att detta uppfylls.

[bild]

Obs att färgerna i dina sladdar kan skilja sig mot de jag använder i bilden. Kontrollera båda ändar av sladdarna!
Ok, nu har jag kikat enligt instruktionerna (som först såg ut som grekiska, men som jag nu - åtminstone på ett ungefär - fattar!) och hittat följande:

Båda perilex-uttagen på väggen har samtliga faser, nollan och neutral framdraget. Alla sladdar sitter på alla positioner i alla fall: Blått på N, brunt på L1, svart på L2, grått på L3 och jord i mitten.

Spishällen går i dagsläget på en fas, L2. När jag skruvade isär den perilexkontakten sitter det sladdar på positionerna N, jord och L2.

Den gamla ugnen hade trefassladd, men bara en fas inkopplad i ugnen. I kontakten var dock alla faser fastskruvade. Och efter att ha sett hur grå sladd ser ut i uttagen så måste jag ändå säga att färgerna i spisens sladd är gul/grön, blå, brun och TVÅ svarta. Mycket förvirrande. De två svarta var kopplade på L1 resp. L3, men bara en av dem var inkopplade i spisen. Och vilken det är känns näst intill omöjligt att lista ut? Eller det kan ni?!? Jag tyckte först att den ena såg liiiiite ljusare ut, den i L3, och antog då att det var den grå, eftersom det stämde så bra med Bos beskrivning, men nu är jag nästan säker på att båda är svarta och då har jag faktiskt ingen aning vilken sladd som leder var. Jag vet inte hur mycket sladdarna tvinnar sig i själva kabeln, men tittar man på hur de kom ut i kontakten känns det mer som att det var den svarta kopplad i L1 som var ansluten till spisen. Känns det kanske mer logiskt att man använder de två första faserna? Eller har man lämnat L1 och L2 till häll?

Så, kan ni med kunskap säga något utifrån informationen ovan eller vad behöver jag göra för att veta vilken fas jag ska koppla in den nya ugnen på, L1 eller L3? (Spisen går som sagt på L2 i dagsläget och kopplar vi in den nya hällen så går den också på en fas?)

Super-tack förresten till ALLA som engagerat sig! Känns som att jag förstår väldigt mycket mer än igår och kunskap är som bekant aldrig tung att bära. :) Tack igen!
 
H hapazard skrev:
Om vi förutsätter att de gamla ugn och häll var rätt kopplade (två faser till häll och en till ugn) kan du koppla de nya på samma sätt.
Tack! Då återstår det alltså "bara" att lista ut exakt HUR de var kopplade... :)
 
Ja det är inte lätt att tolka färger. Jag kan inte ens tolka din text då du verkar prata om häll och ugn omvartannat, och dessutom gamla och nya.

Färgordningen för de tre faserna kan vara i stort sett vad som helst beroende på kabelns ålder (det är bra med standarder...). Och dessutom är spisar ett område där det förekommer många kreativa lösningar pga att det inte säljs spisar för Sverige längre, så glöm att försöka få rätsida på detta. Det är endast en ny och orörd perilexsladdställ som går att lita på.

Det enklaste är att du tittar i båda ändar på kabeln. Det finns bara ett fåtal korkade hällar som inte går att öppna, så det ska inte vara nåt problem att se hur kabeln är kopplad i dess terminaler. Har du två svarta ledare så bör den ena ha en vit rand så att de går att särskilja. Du får skaffa nån mejsel som passar i dina torxskruvar. Men hur var det med nya ugnen, hade den en sladd? Om den endast har tre ledare så har du bara en fasledare, och den sätter du då på stiftet för L3 i perilexstickproppen.

Och låt inte nån elektriker byta perilexuttaget till ugnen. Det är bra som det är. Det finns rapporter om att schukouttag till ugn har brunnit, trots att de är klassade för 16 A. Så bäst är den enkla regeln att undvika schuko till höga långvariga belastningar som ugn och elbil.
 
F fiaelia skrev:
Tack för svar!

Jag behöver nog dock förstå mer om hur faser och nollor och de olika färgerna i perilex-sladdarna fungerar för att fatta vad du menar. :) Tittar jag på den gamla ugnen kommer det fem sladdar ur kabeln som är ansluten till perilex-proppen i ena änden och ugnen i andra: svart, blå och gul/grön är anslutna till ugnens fasta platser (det verkar finnas tre?) medan brun och svart bara går från kabeln och in i en sockerbit. Däremot kan jag inte alls komma åt och se hur det ser ut på den nya ugnen. Där sticker sladden med stickproppen ut ur ett litet hål och hela ugnen är förseglad med skruv med torkshuvuden jag inte har bits till (T15 är för litet, T 20 allt för stort)... Så kan inte se och lära där.
Plastpåse med blå krympslangskablagehylsor mot rutigt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med kopplade kablar och säkerhetsjordning synliga, detaljbild vid elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerade elektriska ledningar sticker ut från en öppen vägguttagslåda, redo för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är inte lätt att tolka färger. Jag kan inte ens tolka din text då du verkar prata om häll och ugn omvartannat, och dessutom gamla och nya.

Färgordningen för de tre faserna kan vara i stort sett vad som helst beroende på kabelns ålder (det är bra med standarder...). Och dessutom är spisar ett område där det förekommer många kreativa lösningar pga att det inte säljs spisar för Sverige längre, så glöm att försöka få rätsida på detta. Det är endast en ny och orörd perilexsladdställ som går att lita på.

Det enklaste är att du tittar i båda ändar på kabeln. Det finns bara ett fåtal korkade hällar som inte går att öppna, så det ska inte vara nåt problem att se hur kabeln är kopplad i dess terminaler. Har du två svarta ledare så bör den ena ha en vit rand så att de går att särskilja. Du får skaffa nån mejsel som passar i dina torxskruvar. Men hur var det med nya ugnen, hade den en sladd? Om den endast har tre ledare så har du bara en fasledare, och den sätter du då på stiftet för L3 i perilexstickproppen.

Och låt inte nån elektriker byta perilexuttaget till ugnen. Det är bra som det är. Det finns rapporter om att schukouttag till ugn har brunnit, trots att de är klassade för 16 A. Så bäst är den enkla regeln att undvika schuko till höga långvariga belastningar som ugn och elbil.
Tusen tack! Jag tror att du besvarade min fråga, men jag ska se om jag kan göra det tydligare i alla fall. :)

Jo, jag tolkade det som att jag först skulle kontrollera mina perilex-uttag för spishäll och ugn för att se hur de var framdragna. Svaret på den frågan var då att samtliga faser inkl. nolla och jord verkade vara framdraget och inkopplat i båda uttag. Alltså är alla faser tillgängliga i båda uttag och frågan då är väl hur man ska välja att belasta dem?

Jag kollade därefter den nuvarande hällen (den gamla) för att se hur den kontakten var kopplad. Den var inte kopplad helt enligt ditt schema, då den bara använder en fas, utan var kopplad i N, jord och L2. Så i perilex-uttaget vid hällen är i dagsläget L2 belastad, om jag förstått det rätt?

Men när jag sedan kollade den gamla ugnen blev jag osäker på om den var kopplad i N, jord och L3 (som jag först antog, eftersom jag trodde spishällen använde två faser, L1 och L2 och det stämde bra med ditt schema) eller N, jord och L1. Detta eftersom trefaskabeln på den gamla ugnen har två svarta sladdar (som jag dessvärre inte hittar någon vit linje eller annat särskiljande på) och ingen grå. De svarta var kopplade i perilex-stickproppens L1 och L3. Dock gick bara en av dem till ugnen, den andra satt i sockerbit, men här var jag alltså osäker på vilken av sladdarna som gick till ugnen och vilken som gick till sockerbiten. Tittade jag på hur kablarna kom ut i respektive ände var det kanske fördel L1, men det skulle jag inte sätta något av värde på.

Så frågan var om jag ska fortsätta att gå på ditt schema och använda L1 och L2 till häll (men då bara belasta L2 eftersom den bara använder en fas?) och L3 till ugn eller om jag ska använda L1 till ugn och lämna L2 och L3 till häll (men bara belasta L2)? Jag antar att båda fungerar, men är något kanske bäst för övriga husets elförbrukning, mest logiskt eller något annat utanför min kunskap? (Om det har betydelse så sitter ugnens perilex-uttag närmare matstället än spishällens.)

Jag har i alla fall i dagsläget skruvat loss den gamla ugnens perilex-stickpropp från trefassladden och istället fäst den stickproppen vid den nya ugnens befintliga enfassladd (som hade "vanlig" stickpropp monterad när jag köpte den). Jag kopplade den då enligt ditt schema med fasen till L3 och det fungerar vid en snabb test. Alternativet är dock att flytta fasen till L1 enligt ovan fundering. Jag håller med om att byta uttaget på väggen verkar dumt om detta är säkrare och det dessutom är så lätt att byta uttag till perilex på framtida ugnar!

Den nya hällen avvaktar jag lite med. En lärdom i taget. :)

Sorry för långt svar, men jag hoppas att det blev tydligare. Tack igen och fortsatt trevlig kväll!
 
Dina två uttag kan vi bocka av på listan. Det är en bra grund att veta att båda är fullkopplade.

Att gamla hällen bara använde en fas var dåligt. Det är ett typiskt exempel på brister i inkopplingen som gör att man aldrig kan anta något. Men hur gamla hällen och ugnen var inkopplade tycker jag du kan hoppa över. Det tillför ingenting av större värde. Det kan va kul att försöka förstå, men då får det inte orsaka förvirring.

Det kan vara en ide att koppla de nya prylarna likadant som de gamla för att få samma belastningsmönster på faserna, eftersom det har visat sig fungera. Du har uppenbarligen en fas som aldrig har belastats av häll eller ugn idag, vilken vet vi inte. Men jag kan ändå inte se skäl till att inte koppla in prylarna "rätt" på alla tre faser. Om ugnen hamnar på L1 eller L3 spelar egentligen ingen roll då belastningen från hällen kommer att se ungefär likadan ut. Så det är ingen fråga vi behöver gräva ned oss i just nu. Det som kan hända är att den fas som inte används kanske används av TT, TM, DM, VVB, avfuktare, kaffemaskin, micro etc, och om du lägger till häll så kanske mätarsäkringen börjar lösa. Men det ser jag som ett fel i fördelningen av grupper i elcentralen, inte i inkopplingen av häll och ugn. Det är alltid bra att lösa problemen i rätt ände. Det kan dock innebära en elektrikerkostnad för att möblera om lite i elcentralen.

Jag rekommenderar därmed att ugnen läggs på L3. Det är ingen regel, utan "byggahusstandard" :) Om alla följer detta kan man fritt byta häll eller ugn utan att behöva kontrollera vilka faser deras stickproppar är kopplade mot.

Du tänker alltså behålla din gamla häll ett tag till. Den måste då inte kopplas om eftersom det har fungerat. Men jag rekommenderar givetvis att den kopplas mot både L1 och L2. Men om det innebär att du behöver byta kabel eller annat hinder så kan det vara tills du byter till den nya hällen.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dina två uttag kan vi bocka av på listan. Det är en bra grund att veta att båda är fullkopplade.

Att gamla hällen bara använde en fas var dåligt. Det är ett typiskt exempel på brister i inkopplingen som gör att man aldrig kan anta något. Men hur gamla hällen och ugnen var inkopplade tycker jag du kan hoppa över. Det tillför ingenting av större värde. Det kan va kul att försöka förstå, men då får det inte orsaka förvirring.

Det kan vara en ide att koppla de nya prylarna likadant som de gamla för att få samma belastningsmönster på faserna, eftersom det har visat sig fungera. Du har uppenbarligen en fas som aldrig har belastats av häll eller ugn idag, vilken vet vi inte. Men jag kan ändå inte se skäl till att inte koppla in prylarna "rätt" på alla tre faser. Om ugnen hamnar på L1 eller L3 spelar egentligen ingen roll då belastningen från hällen kommer att se ungefär likadan ut. Så det är ingen fråga vi behöver gräva ned oss i just nu. Det som kan hända är att den fas som inte används kanske används av TT, TM, DM, VVB, avfuktare, kaffemaskin, micro etc, och om du lägger till häll så kanske mätarsäkringen börjar lösa. Men det ser jag som ett fel i fördelningen av grupper i elcentralen, inte i inkopplingen av häll och ugn. Det är alltid bra att lösa problemen i rätt ände. Det kan dock innebära en elektrikerkostnad för att möblera om lite i elcentralen.

Jag rekommenderar därmed att ugnen läggs på L3. Det är ingen regel, utan "byggahusstandard" :) Om alla följer detta kan man fritt byta häll eller ugn utan att behöva kontrollera vilka faser deras stickproppar är kopplade mot.

Du tänker alltså behålla din gamla häll ett tag till. Den måste då inte kopplas om eftersom det har fungerat. Men jag rekommenderar givetvis att den kopplas mot både L1 och L2. Men om det innebär att du behöver byta kabel eller annat hinder så kan det vara tills du byter till den nya hällen.
Tusen tack för alla svar! Att få vara lite klokare är alltid en ynnest.

Jag får se när jag vågar mig på ett ev. byte av hällen. Det är riktigt att den kabel som går till nuvarande häll endast har en fas. Den nya hällen har jag inga kablar alls till. Min initiala tanke var att ev. kunna använda både kabel och perilex-stickpropp från gamla spishällen till den nya, men då borde jag om jag förstår dig rätt alltså istället byta till en kabel med två faser? Stort tack också för den inputen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, köp då ett nytt perilexsladdställ.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, köp då ett nytt perilexsladdställ.
Toppen! Ytterligare två följdfrågor (ständigt dessa följdfrågor som dyker upp när man tror att man nästan har förstått, men tji får man) om någon har möjlighet:

Först blev jag lite nyfiken på skyltarna som är under den nya spishällen (jag postade dem i #16, men lägger den bilden här också). Det jag undrar är varför det är två ramar med "kopplingsscheman" på klisterlappen? Jag tror mig förstå att den första illustrationen (längst till vänster) är hur det ser ut där man kopplar in i spisen och att informationen i den första ramen (den till vänster) överensstämmer med hur jag fått förklarat för mig att jag ska koppla in, alltså på L1, L2, N och PE (jord). Men jag förstår inte riktigt vad informationen i ramen till höger försöker säga mig? Eller det kanske är överkurs och inget jag behöver förstå? :)

Men, det här med sladdställ med perilex då! Jag kollade upp var jag skulle kunna få tag på det, men det jag fann då var enbart sladdställ där kabeln har tre faser? Finns det färdiga ställ med bara två faser? Det hade känts skönt att inte ha en extrafas som ska hänga och dingla i sockerbit? Jag har ju en perilex-stickpropp från gamla spishällen jag kan använda, om det är så att jag skulle kunna få tag på enbart kabel med två faser som är lämplig för jobbet? Vad heter i så fall en sådan på korrekt fackspråk?

Tusen tack!
 
  • Klisteretikett med kopplingsscheman för 400V och 220-240V elektrisk installation för spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya induktionshällar kommer färdigbyglade för 2 faser inkl kablage.
Ugn har vanlig stickpropp 230V (1-fas) som man får klippa och skala.
Enklast är en kopplingsdosa IP54 i nya bygget och 2 m spiskabel och perilex ut från den med 3 faser ... rätt kopplat.
Alla nollor (blå), alla skyddsjord (gul/grön förlängd 3 cm) och faserna för sig.
 
F fiaelia skrev:
Toppen! Ytterligare två följdfrågor (ständigt dessa följdfrågor som dyker upp när man tror att man nästan har förstått, men tji får man) om någon har möjlighet:

Först blev jag lite nyfiken på skyltarna som är under den nya spishällen (jag postade dem i #16, men lägger den bilden här också). Det jag undrar är varför det är två ramar med "kopplingsscheman" på klisterlappen? Jag tror mig förstå att den första illustrationen (längst till vänster) är hur det ser ut där man kopplar in i spisen och att informationen i den första ramen (den till vänster) överensstämmer med hur jag fått förklarat för mig att jag ska koppla in, alltså på L1, L2, N och PE (jord). Men jag förstår inte riktigt vad informationen i ramen till höger försöker säga mig? Eller det kanske är överkurs och inget jag behöver förstå? :)

Men, det här med sladdställ med perilex då! Jag kollade upp var jag skulle kunna få tag på det, men det jag fann då var enbart sladdställ där kabeln har tre faser? Finns det färdiga ställ med bara två faser? Det hade känts skönt att inte ha en extrafas som ska hänga och dingla i sockerbit? Jag har ju en perilex-stickpropp från gamla spishällen jag kan använda, om det är så att jag skulle kunna få tag på enbart kabel med två faser som är lämplig för jobbet? Vad heter i så fall en sådan på korrekt fackspråk?

Tusen tack!
Man kan koppla in hällen på två sätt, antingen låter man all belastning gå via en fas, det är för de länder som inte har mer än en fas in i huset (ofta större huvudsäkring). Men övriga länder som har mer än en fas in i huset (oftast lägre huvudsäkring), där kan man dela upp belastningen (det blir inte helt lastbalanserat) på två faser. För att då inte lösa ut huvudsäkringen.
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.