Hej,
Vår ugn var på god väg att halka ned i graven och då vi inte riktigt är i stånd att riva ut hela köket, men ändå vill kunna använda både varmluft och övervärme fram tills dess, så spontanköpte jag en mycket nyare historia för ingenting på Blocket. (Återstår att se om den genvägen är en senväg eller inte...) Ugnen jag köpt är en IKEA Kulinarisk (tillverkad av Electrolux), om det har betydelse.

Men nu till själva el-biten. Ugnen jag köpt har en stickpropp monterad, medan vårt kök är beskaffat med två perilex-uttag, ett för inbyggnadsugn och ett där hällen sitter (under köksskåpen ligger en gigantisk dosa där jag tolkar att en kabel kommer från elcentralen, en går till spishällen och en till ugnen). Det sitter även ett "vanligt" dubbeluttag vid ugnen, som micron är ansluten i.

Och jag har förstås googlat för att försöka förstå hur saker och ting hänger ihop med faser och spänningar och gud vet allt, men det är ofta så mycket information att jag går helt vilse och ändå inte förstår mer än när jag började. Kan kanske någon vänlig själ med enkla ord förklara hur det fungerar idag och vad som är klokast att göra för att det ska fungera framöver? Jag misstänker att det är big no-no att bara sticka in den bredvid micron? Går det att byta stickproppen mot perilex? Är det något en behörig elektriker ska göra?

Vi fick även med en induktionshäll och den tog vi lite på vinst och förlust eftersom den såg mycket fräschare ut än den glaskeramikhäll vi har idag. Hällen vi har idag sitter ansluten med perilex, hällen vi fick med har inga kablar alls med. Vilken är smidigaste vägen att lösa den installationen på? (Jo, jag fattar att det är absolut SMIDIGAST att bara ringa en elektriker och be dem lösa rubbet, men om man vill förstå lite själv innan man ringer elektrikern. :)) Jag antar att det inte är så simpelt att man bara kan använda samma kabel?

Har någon el-kunnig lust att hjälpa en icke el-kunning som dock gärna vill förstå hur saker och ting fungerar, så vore jag supertacksam!
 
Hej, du kommer säkert få mycket bra hjälp här. Eftersom jag är först:

Du kan antagligen flytta över perilexsladdarna från den gamla ugnen och hällen till den nya (jag förutsätter att båda använder nolla och den gamla hällen använder 2 faser). Bilder på typskyltarna på de gamla och nya vitvarorna och inkopplingen av de gamla kommer ge dig säkrare svar.

Edit: det är inte behörighetskrävande, men du ska veta vad du gör - exempelvis med vägledning här :)
 
  • Gilla
fiaelia och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag behöver nog dock förstå mer om hur faser och nollor och de olika färgerna i perilex-sladdarna fungerar för att fatta vad du menar. :) Tittar jag på den gamla ugnen kommer det fem sladdar ur kabeln som är ansluten till perilex-proppen i ena änden och ugnen i andra: svart, blå och gul/grön är anslutna till ugnens fasta platser (det verkar finnas tre?) medan brun och svart bara går från kabeln och in i en sockerbit. Däremot kan jag inte alls komma åt och se hur det ser ut på den nya ugnen. Där sticker sladden med stickproppen ut ur ett litet hål och hela ugnen är förseglad med skruv med torkshuvuden jag inte har bits till (T15 är för litet, T 20 allt för stort)... Så kan inte se och lära där.
 
H hapazard skrev:
Hej, du kommer säkert få mycket bra hjälp här. Eftersom jag är först:

Du kan antagligen flytta över perilexsladdarna från den gamla ugnen och hällen till den nya (jag förutsätter att båda använder nolla och den gamla hällen använder 2 faser). Bilder på typskyltarna på de gamla och nya vitvarorna och inkopplingen av de gamla kommer ge dig säkrare svar.

Edit: det är inte behörighetskrävande, men du ska veta vad du gör - exempelvis med vägledning här :)
Ytterligare novis-fråga: Ovanför perilex-uttaget sitter det ju ett vanligt eluttag. Vad är det för skillnad på de två spänningsmässigt? Den nya ugnen har ju en vanlig stickproppskontakt, vad krävs det för uttag för att ansluta den?
 
För ugnen krävs det ett vanligt schuko uttag och spänningen i det "vanliga uttaget ska vara 230 Volt (1fas , nolla och jord i perilexuttaget ska det vara 230 OCH 400 Volt (tre faser, nolla och jord) beroende på hur man mäter
 
  • Gilla
fiaelia
  • Laddar…
F fiaelia skrev:
Tack för svar!

Jag behöver nog dock förstå mer om hur faser och nollor och de olika färgerna i perilex-sladdarna fungerar för att fatta vad du menar. :) Tittar jag på den gamla ugnen kommer det fem sladdar ur kabeln som är ansluten till perilex-proppen i ena änden och ugnen i andra: svart, blå och gul/grön är anslutna till ugnens fasta platser (det verkar finnas tre?) medan brun och svart bara går från kabeln och in i en sockerbit. Däremot kan jag inte alls komma åt och se hur det ser ut på den nya ugnen. Där sticker sladden med stickproppen ut ur ett litet hål och hela ugnen är förseglad med skruv med torkshuvuden jag inte har bits till (T15 är för litet, T 20 allt för stort)... Så kan inte se och lära Fota typskyltarna iaf
E elmont skrev:
För ugnen krävs det ett vanligt schuko uttag och spänningen i det "vanliga uttaget ska vara 230 Volt (1fas , nolla och jord i perilexuttaget ska det vara 230 OCH 400 Volt (tre faser, nolla och jord) beroende på hur man mäter
Fast om den gamla ugnen var ansluten med perilex är det väl enklast att fortsätta så? (bara ansluta 1 fas och nolla + jord)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
För ugnen krävs det ett vanligt schuko uttag och spänningen i det "vanliga uttaget ska vara 230 Volt (1fas , nolla och jord i perilexuttaget ska det vara 230 OCH 400 Volt (tre faser, nolla och jord) beroende på hur man mäter
Tack för svar! Så ugnen kan kopplas i ett "vanligt", jordat 230 volts-uttag? Men ska det vara ett uttag framdraget särskilt för ugnen eller kan det vara vilket som helst? Är det t.ex. risk att överbelasta något om jag stoppar in ugnen i uttaget där micron också sitter? Eller går det att byta det befintliga perilex-uttaget till ett "vanligt" uttag?

Läste någonstans att femproppsuttag liknande perilex numera var standard, men ugnen jag har köpt är ju betydligt nyare än den ugn jag hade sedan innan?
 
Fördelen med att ansluta i de existerande perilexuttagen är att om den gamla installationen var rätt utförd och avsäkrad så har du inte ändrat något. Sätter du ett nytt schuko (vilket är behörighetskrävande) måste du se till att det blir på rätt fas och säkring. Att kombinera ugn och mikro på samma säkring är ex antagligen inte en bra ide.
 
H hapazard skrev:
Fast om den gamla ugnen var ansluten med perilex är det väl enklast att fortsätta så? (bara ansluta 1 fas och nolla + jord)
Ja, hur är det bäst att tänka för framtiden? Den här ugnen är ju lite i väntan på en större renovering och då är det ju mycket möjligt att vi byter ut vitvarorna mot nya. Så det hade varit önskvärt att välja det alternativ som mest troligt kommer fungera även i framtiden. Är det perilex eller schuko-uttag som mest troligt är kompatibelt med framtida ugnar?
 
H hapazard skrev:
Fördelen med att ansluta i de existerande perilexuttagen är att om den gamla installationen var rätt utförd och avsäkrad så har du inte ändrat något. Sätter du ett nytt schuko (vilket är behörighetskrävande) måste du se till att det blir på rätt fas och säkring. Att kombinera ugn och mikro på samma säkring är ex antagligen inte en bra ide.
Tack igen! Jag måste säga att jag är ytterst osäker på el-statusen här. Det är ett gammat hus som det känns som att lite för många "kan-själv-människor" fingrat på. Så om perilex-uttaget är korrekt anslutet är svårt att säga. Behöver def. en behörig elektriker för att våga ändra något.

Men avskriver att använda annat uttag än det framdraget för ugnen alltså.
 
F fiaelia skrev:
Tack för svar! Så ugnen kan kopplas i ett "vanligt", jordat 230 volts-uttag? Men ska det vara ett uttag framdraget särskilt för ugnen eller kan det vara vilket som helst? Är det t.ex. risk att överbelasta något om jag stoppar in ugnen i uttaget där micron också sitter? Eller går det att byta det befintliga perilex-uttaget till ett "vanligt" uttag?

Läste någonstans att femproppsuttag liknande perilex numera var standard, men ugnen jag har köpt är ju betydligt nyare än den ugn jag hade sedan innan?
Perilex är standard för tex spisar.
Och för att ansluta ugnen med en vanlig stickpropp måste man ha koll på belastningar.
OCH har man inte full koll tycker jag att man ska ta hjälp av någon som kan och förstår helheten och inte bara tror sig veta.
 
Spänningsmässigt så har vi i Sverige ca 230 V mellan fas och nolla och ca 400 V mellan två (olika) faser.

Ett "vanligt" uttag innehåller en fas, nolla och skyddsjord, och har således ca 230 V. Vanligtvis är dessa uttag matade med 1.5 mm2 kabel och avsäkrade 10 A. Uttagen är ofta godkända för 16 A, men vanligtvis behövs då matning med 2.5 mm2 kabel.

Perilexuttag är konstruerade för tre faser, nolla och skyddsjord, vanligtvis är dessa uttag avsäkrade 16 A och matas med 2.5 mm2 kabel.

En enfas ugn har ofta en effekt som kräver 16 A säkring.
 
G Gabbe1 skrev:
Spänningsmässigt så har vi i Sverige ca 230 V mellan fas och nolla och ca 400 V mellan två (olika) faser.

Ett "vanligt" uttag innehåller en fas, nolla och skyddsjord, och har således ca 230 V. Vanligtvis är dessa uttag matade med 1.5 mm2 kabel och avsäkrade 10 A. Uttagen är ofta godkända för 16 A, men vanligtvis behövs då matning med 2.5 mm2 kabel.

Perilexuttag är konstruerade för tre faser, nolla och skyddsjord, vanligtvis är dessa uttag avsäkrade 16 A och matas med 2.5 mm2 kabel.

En enfas ugn har ofta en effekt som kräver 16 A säkring.
Tack för bra förklaring för dummies! :) Känner mig långt från att bli elektriker, men förstår mycket bättre hur det fungerar!
 
E elmont skrev:
Perilex är standard för tex spisar.
Och för att ansluta ugnen med en vanlig stickpropp måste man ha koll på belastningar.
OCH har man inte full koll tycker jag att man ska ta hjälp av någon som kan och förstår helheten och inte bara tror sig veta.
Tack igen! Så för att tänka framåt bör jag behålla perilex-uttagen och byta anslutning på den nya spisen? Behöver något bytas kommer givetvis en elektriker kopplas in för att lösa det, jag vill bara förstå hur saker och ting fungerar och vilka alternativ som finns. :)
 
1. Fota märkskyltarna på häll och ugn. Jag kan gissa vad som står på dem, men det är där man börjar. Troligen är både häll och ugn 230 V-apparater, där hällen använder två faser och ugnen en fas.

2. Kontrollera dina två perilexuttag. Den viktigaste punkten är att en riktig nolla finns framdragen. Det är osannolikt att så inte är fallet, men... Detta kontrolleras dels visuellt genom att lätta på locket till uttagena och genom mätning av spänningarna. För att undvika förvirring bör du också kontrollera att alla faser finns kopplade. Någon kanske har försökt vara smart och bara kopplat en fas till ugnens uttag och två faser till hällens uttag.

Diagram över Perilexuttag med markeringar för N, L1, L2, L3, PE och amperebegränsningar 16A och 25A. Diagram över Perilexuttag med markeringar för N, L1, L2, L3, PE och amperebegränsningar 16A och 25A.

3. Kontrollera också att L1 på ena uttaget är L1 på det andra osv.

4. Målet med denna övning är att fördela häll och ugn på de tre faserna så att hällen får L1+L2 medan ugnen får L3. Blandar man ihop detta blir en av faserna överbelastad. Jag förmodar att båda uttagena är kopplade till samma gruppledning och samma säkringar i centralen?

Så, kontrollera hur sladdarna är anslutna till häll och ugn, eller koppla in sladdarna så att detta uppfylls.

Schematiska diagram över kopplingarna för en spishäll och ugn till Perilexuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obs att färgerna i dina sladdar kan skilja sig mot de jag använder i bilden. Kontrollera båda ändar av sladdarna!
 
  • Gilla
fiaelia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.