Kul, och väldigt tillfredställande!

En fundering, jag gjorde en liknande installation hos mina föräldrar men wifi-signalen blev kass. Elcentral/router satt i ena änden av huset och det dög inte. Verkar som att all metall i skåpet och placeringen var en dålig kombination.
Routern sitter nu istället centralt i huset och signalen är utmärkt!

Tips alltså att överväga att dra några nätverkskablar från skåpet så att du kan sätta routern nån annan stans (i krypgrunden mitt under huset??). Så kan du ha en enkel switch i skåpet för att förgrena nätverket.

Routern går att mata via en nätverkskabel med ström från skåpet om så önskas.
 
IMG_0405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här gjorde jag hos mina föräldrar. Telias öppen fiber är leverantör och de var väldigt flexibla, standard är rakaste vägen och sen duct upp på yttervägg med kabelskydd, sen borrar de hål och sätter skarvdosa direkt på andra sidan. Vi ville ha helt dolt och det var helt okej att köra sin egen lösning.

IMG_1960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överlämning vid tomtgräns. Vi grävde ner egen pemslang som sen kommer upp genom plattan i huset. Hamnar i en garderob under trappan mitt i huset. På bilden syns två ducter, en från Telia och en från Svensk infrastruktur.

IMG_0427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser skåpet ut som jag fällde in i innervägg.

IMG_1592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåpet när det är stängt.

IMG_2218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåpet när utrustningen är på plats. Fiberomvandlaren från Telia längst ner till höger. Från den tar vi ut enbart internet som går med nätverkskabel till d-linklådan som gör om till fiber igen... Som sen går ut ur huset och ut till garaget till rackmonterad router. Man kan även ta ut tv och ip-telefoni från egna portar på telias fiberomvandlare, men det används inte här. Jag har satt upp riktiga ip-telefoner istället för dosa och analoga telefoner.

IMG_1782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Racket i garaget har router från Mikrotik, rekommenderas för stabilitet och hastighet men kräver att man läser manualen... Sen till switch som skickar vidare till lite servrar och nasar och annat. Ups i botten av racket. Det mesta är köpt på blocket och eBay för en bråkdel av nypris.

I min lägenhet har jag sedan egen server som synkar backuper mm. till servrarna i föräldrarnas garage Fiber är bra grejer :)

Jag tycker TS gör rätt i att köra sin egen lösning för fiber, ser bra ut tycker jag. Jag hade nog däremot försökt skydda ducten i krypgrunden med metallrör om jag var du. Möss älskar att gnaga på plast så den slangen kan de säkert inte motstå. Nu vet jag ju inte om ni har problem med möss där men för att vara på säkra sidan.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Hej, ser att många verkar ha lite problem gällande nätverksuttag osv, jag vill bara rekommendera
nätverk över elnätet från Devolo

http://www.teknikmagasinet.se/produ...omeplug/devolo-dlan-650-starter-kit-powerline

Jag har testat just från denna tillverkade och är otroligt nöjd, har det båda hos föräldrarna med lite samma problem, fibernoden ligger i andra änden av huset. I mitt egna hus så är det fibernod kommer in i tvättsugan i ena änden av huset. De som byggde huset förra året satte endast in 2 st nätverksuttag, vid de 2 möjliga tvplatserna, inga rum har nätverksuttag.

Man får ut full hastighet (iallafall i mina båda sammanhang) och det är superenkelt att koppla ihop. Fungerar över olika faser, det finns olika varianter där du i ett vägguttag kan koppla på endast en wifirouter, i nästa rum en till med ett separat nät eller bara förlänga det andra. Ja ni fattar man kan vrida och vända efter ens egna önskemål.

Ville bara skriva om dessa produkter då många idag verkar närmast helt förtvilade över extra dragningar av nätverksuttag :)
 
P
Ni som säger PEM slang. Vilken diameter skulle ni säga var lämplig?
 
Om det inte är några längre sträckor, dvs en vanlig tomt så räcker 16mm, men ska man vara riktigt hardcore så är det 32/40 lågfriktions opto-slang som är det rätta.

Använd INTE gul skyddsslang/rör, vissa nätägare tvärvägrar att använda dem då de är avsedda för elkabel (även om det rent praktiskt går lika bra).
 
PEM-slang jag fick från stadsnät att dra på egen tomt var 25mm med grön markering på.
 
Läst alla kommentarer, åsikter och synpunkter. Alltid intressant och lärorikt, i alla fall för de som ska påbörja liknande projekt.

Lite feedback från mig. Duct är förlagd enligt entreprenörens minimumriktlinjer vad gäller djup och böjar m.m.. så ser inget problem där. Detta är en av de större Entreprenörerna när det gäller fiberinstallation och ducten har jag hämtat hos stadsnätleverantören (som blir försedda av entreprenören). Har inga problem med möss i krypgrunden eller gräsmattan. Kan ju tänkas att jag köper kabelskyddsrör och sätter utanpå ducten som är fäst i syllen (?) ändå och sätter dit när jag är nere i krypgrunden härnäst samt trär runt PEM slang (skär snitt i den och slår därefter eltejp runt i skarven) där den kommer in i grunden från gräsmattan.

Johan Svensson: ser helt ok ut och seriöst, lite mer än vad jag tänkt lägga i tid och pengar på min installation. Känns lite som det går mot datahall/serverhall som man ser ute på företag.

Det vi kommer använda fibern till är för internet (inkl WLAN) samt TV från Bredbandsbolaget (som läget ser ut nu). Telefoni skippar vi men förbereder för det om vi vill ha det senare eller om nästa ägare behöver det (om vi flyttar någongång i framtiden)
 
M
Johan Svensson skrev:
[bild]
Så här gjorde jag hos mina föräldrar. Telias öppen fiber är leverantör och de var väldigt flexibla, standard är rakaste vägen och sen duct upp på yttervägg med kabelskydd, sen borrar de hål och sätter skarvdosa direkt på andra sidan. Vi ville ha helt dolt och det var helt okej att köra sin egen lösning.

[bild]
Överlämning vid tomtgräns. Vi grävde ner egen pemslang som sen kommer upp genom plattan i huset. Hamnar i en garderob under trappan mitt i huset. På bilden syns två ducter, en från Telia och en från Svensk infrastruktur.

[bild]
Så här ser skåpet ut som jag fällde in i innervägg.

[bild]
Skåpet när det är stängt.

[bild]
Skåpet när utrustningen är på plats. Fiberomvandlaren från Telia längst ner till höger. Från den tar vi ut enbart internet som går med nätverkskabel till d-linklådan som gör om till fiber igen... Som sen går ut ur huset och ut till garaget till rackmonterad router. Man kan även ta ut tv och ip-telefoni från egna portar på telias fiberomvandlare, men det används inte här. Jag har satt upp riktiga ip-telefoner istället för dosa och analoga telefoner.

[bild]
Racket i garaget har router från Mikrotik, rekommenderas för stabilitet och hastighet men kräver att man läser manualen... Sen till switch som skickar vidare till lite servrar och nasar och annat. Ups i botten av racket. Det mesta är köpt på blocket och eBay för en bråkdel av nypris.

I min lägenhet har jag sedan egen server som synkar backuper mm. till servrarna i föräldrarnas garage Fiber är bra grejer :)

Jag tycker TS gör rätt i att köra sin egen lösning för fiber, ser bra ut tycker jag. Jag hade nog däremot försökt skydda ducten i krypgrunden med metallrör om jag var du. Möss älskar att gnaga på plast så den slangen kan de säkert inte motstå. Nu vet jag ju inte om ni har problem med möss där men för att vara på säkra sidan.
Vad är det för patchskåp du fällt in?
 
V
Det är väl Garo om jag inte ser fel.
 
mexitegel skrev:
Om det inte är några längre sträckor, dvs en vanlig tomt så räcker 16mm, men ska man vara riktigt hardcore så är det 32/40 lågfriktions opto-slang som är det rätta.

Använd INTE gul skyddsslang/rör, vissa nätägare tvärvägrar att använda dem då de är avsedda för elkabel (även om det rent praktiskt går lika bra).
Grön skyddsslang är för svagström, det har jag. Det använder vi även på jobbet när vi drar fiber :).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
VillaAnna skrev:
Det är väl Garo om jag inte ser fel.
Fy så in i satingen så dyrt det var!
 
När man väl blivit bekväm med fiber och bjudit in den till sitt bord vore det en mardröm när TV, internet och allt annat slocknar vid en avgrävning :)
 
mortimer skrev:
Hej


[bild]
Här kommer fiberslangen upp till elskåpet/fiberskåpet i huset. Har även dragit en 63mm PEM slang som kanal upp där jag enkelt kan trä igenom patchkablarna som kommer från husgrunden senare.
Kommer också att behöva dra lite kabel i föräldrahemmet som jag ska ta över, hur har du resonerat kring varm/kall luft i PEM slangen?
Eller det spelar ingen roll då den är så pass liten så att den inte bidrar negativt till torpargrunden?

Själv hade jag funderingen på att dra kablarna över vinden och att sätta igen PEM (eller annan) slangen med isolering för att undvika att varm luft går upp tar sig ut den vägen och bildar kondens när det är varmare i huset än vad det är på vinden (eller i grunden).
 
M
Grra skrev:
Kommer också att behöva dra lite kabel i föräldrahemmet som jag ska ta över, hur har du resonerat kring varm/kall luft i PEM slangen?
Eller det spelar ingen roll då den är så pass liten så att den inte bidrar negativt till torpargrunden?

Själv hade jag funderingen på att dra kablarna över vinden och att sätta igen PEM (eller annan) slangen med isolering för att undvika att varm luft går upp tar sig ut den vägen och bildar kondens när det är varmare i huset än vad det är på vinden (eller i grunden).
Problemet kommer säkert vara minimalt, men jag hade satt igen dem eftersom det tar ca 7 sekunder :)

Kondensen kommer dessutom ske på den varma sidan, dvs oftast inuti röret. Så du får snarare problem med att det hamnar vatten inuti röret än på vinden (om inte jag minns helt fel).

Var en annan användare här på forumet som hade problem med just detta, kondensvatten vid en taklampa. Löstes genom att täppa igen med isolering.
 
Redigerat:
Grra skrev:
Kommer också att behöva dra lite kabel i föräldrahemmet som jag ska ta över, hur har du resonerat kring varm/kall luft i PEM slangen?
Eller det spelar ingen roll då den är så pass liten så att den inte bidrar negativt till torpargrunden?

Själv hade jag funderingen på att dra kablarna över vinden och att sätta igen PEM (eller annan) slangen med isolering för att undvika att varm luft går upp tar sig ut den vägen och bildar kondens när det är varmare i huset än vad det är på vinden (eller i grunden).
Hej

Har inte reflekterat så mycket över kall/varm luft mellan huset och krypgrunden då ytan i sig är väldigt liten. Det som jag har delvis gjort redan och kommer göra är (när alla nätverkssladdar är igenom PEM slangen) är att plugga röret både uppe och nere med isolering i tomrumet och sedan trä på en tillklippt "manschett" av gummiduk (som man kan köpa för att ha i dammar) och fästa med stripes runt. (bild kommer senare)
Sen har jag dessutom undertrycksfläktar i grunden så ser inte något problem. När vi flyttade in för drygt 9 år sedan i huset så var inte de gamla luftventilerna åtgärdade i samband med fläktarna sattes in, vilket jag löst och fått bättre funktionalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.