36 414 läst · 86 svar
36k läst
86 svar
Inspiration för fiberanslutning
Köpt på Kjell för 299 kr, rack och patchpanel kommer därifrån också.mexitegel skrev:
Billigare alternativ är ju att ha ett vanligt grenuttag, men blir inte lika lättåtkomliga uttag, och om man nu har ett rack ska det fyllas...
Idag har jag grävt in ducten. Glömde fota men här är lite
Borrades in från gatan, under muren och häcken
Lades i grönt 50 rör för extra skydd när vi gräver i rabatten
Ligger bakom panelen i 16mm pansarrör för skydd mot spik när panelen ska bytas
Ligger i 16mm vp-rör på kabelstegen för att få vara ifred.
Slutat här just nu, behöver skarva på 4m till så den når till dataskåpet
Dataskåp i köket
Så ser det ut hos mig.
Väntar på svetsning nu
Borrades in från gatan, under muren och häcken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lades i grönt 50 rör för extra skydd när vi gräver i rabatten
Logga in
Skapa konto
Ligger bakom panelen i 16mm pansarrör för skydd mot spik när panelen ska bytas
Logga in
Skapa konto
Ligger i 16mm vp-rör på kabelstegen för att få vara ifred.
Logga in
Skapa konto
Slutat här just nu, behöver skarva på 4m till så den når till dataskåpet
Logga in
Skapa konto
Dataskåp i köket
Logga in
Skapa konto
Så ser det ut hos mig.
Väntar på svetsning nu
Jag tänkte bidra med hur jag genomförde vår fiberinstallation.
Bild 1 visar kopplingslådan utomhus. Tyvärr var killen som installerade noden snabbare än de som grävde ner duct så det blev eventuellt en skarv på ducten.
Bild 2 visar där fibern kommer in genom ytterväggen samt slangarna för kablaget till källaren. Jag valde att sätta ut 3 dubbla uttag på varje våning på strategiska platser. Hade sån tur att jag kunde ta bort en renoveringsgipsskiva utanpå den gamla väggskivan och på så sätt komma åt att karva kabelkanaler inne i väggen.
Bild 3 visar min Hagerkapsling bestyckad med Schneiderkontakter på änden av Cat6-kablage. Köpte färdiga patchkablar.
Bild 4 visar skåpet fullproppat med en 16-portars Zyxelswitch.
Bild 5 visar när jag gipsat igen väggen igen. Jag drog även 3 slangar med 2 kablar i varje över vinden vilket syns på bild 3, den fjärde slangen är till matningen av eluttagen i kapslingen. Tyvärr var väggen för grund för kapslingen så jag ska snickra till en fin tavelram att sätta under yttre flänsen på kapslingen för att fylla ut.
Om cirka 3 veckor räknar jag med att fibertjänsten aktiveras. Routern kommer att sättas vid lämpligt dubbeluttag (i hallen på markplan) och där använda båda uttagen.
Bild 1 visar kopplingslådan utomhus. Tyvärr var killen som installerade noden snabbare än de som grävde ner duct så det blev eventuellt en skarv på ducten.
Logga in
Skapa konto
Bild 2 visar där fibern kommer in genom ytterväggen samt slangarna för kablaget till källaren. Jag valde att sätta ut 3 dubbla uttag på varje våning på strategiska platser. Hade sån tur att jag kunde ta bort en renoveringsgipsskiva utanpå den gamla väggskivan och på så sätt komma åt att karva kabelkanaler inne i väggen.
Logga in
Skapa konto
Bild 3 visar min Hagerkapsling bestyckad med Schneiderkontakter på änden av Cat6-kablage. Köpte färdiga patchkablar.
Logga in
Skapa konto
Bild 4 visar skåpet fullproppat med en 16-portars Zyxelswitch.
Logga in
Skapa konto
Bild 5 visar när jag gipsat igen väggen igen. Jag drog även 3 slangar med 2 kablar i varje över vinden vilket syns på bild 3, den fjärde slangen är till matningen av eluttagen i kapslingen. Tyvärr var väggen för grund för kapslingen så jag ska snickra till en fin tavelram att sätta under yttre flänsen på kapslingen för att fylla ut.
Logga in
Skapa konto
Om cirka 3 veckor räknar jag med att fibertjänsten aktiveras. Routern kommer att sättas vid lämpligt dubbeluttag (i hallen på markplan) och där använda båda uttagen.
Redigerat:
Mycket snyggt! En liten undran bara, men hur plockar du ut wan till din router efter din zyxel? Kör du vlan? Annars blir det nog tufft. Vanligtvis går det inte att sätta en switch utan vlanfunktion innan routern eftersom du bara har en publik ip från din leverantör. Jag gissar att du måste i stället patcha ut en port direkt till din router, från panelen, och sedan tillbaka från routern till din switch. Därifrån patchar du ut från switchen. Men det kanske är det du menar med båda uttagen? Alltså att det andra blir tillbaka till skåpet? Du har säkert tänkt på detta men bäst att kolla
Redigerat:
Du har förstått rätt, jag kommer att använda båda uttagen i hallen till routern.Jocke Best skrev:Mycket snyggt! En liten undran bara, men hur plockar du ut wan till din router efter din zyxel? Kör du vlan? Annars blir det nog tufft. Vanligtvis går det inte att sätta en switch utan vlanfunktion innan routern eftersom du bara har en publik ip från din leverantör. Jag gissar att du måste i stället patcha ut en port direkt till din router, från panelen, och sedan tillbaka från routern till din switch. Därifrån patchar du ut från switchen. Men det kanske är det du menar med båda uttagen? Alltså att det andra blir tillbaka till skåpet? Du har säkert tänkt på detta men bäst att kolla
Kopplingen blir då:
Fibernod valfri port (alla har samma funktion) => patchpanel uttag 1 för hall => WAN-port på routern
Nu har routern internetuppkoppling.
Från valfri router ethernetport tillbaka till patchpanel uttag 2 för hall => valfri port på Zyxelswitch.
Nu har hela switchen tillgång till internet.
Vill jag ha tv kommer jag att koppla det direkt via patchpanelen till valfri port på CPE för att inte behöva gå via switchen. Då slipper jag tänka på VLAN etc. (Hoppas jag, jag vet inte vad VLAN är egentligen).
Jag har allting uppkopplat med ADSL idag och vet att det funkar.
Behöver jag ethernetuttag i hallen har jag ju 3 lediga på routern, det gör inget att jag utnyttjar de två i väggen till routern.
Redigerat:
Ok, som jag förstod det då. Nu vet jag inte vilken leverantör du har, men det låter ju bra om man kan använda valfri port i CTS:en för både surf och TV. Skulle det vara bara några portar som fungerar för tv så är det ju bara att prova tills det funkar, eftersom du inte blandar in din Zyxel i detta.
Överkurs: VLAN behöver man bara konfigurera i de fall man har dedikerade tjänster på olika portar, som måste hållas isär i ens switch. Tänk dig som en digital korskoppling i switchen, eller att man döper respektive ingång i swithcen till ett vlan-id, och utgången i ens andra switch i mottagarsidan döper man till samma vlan-id, och därmed har man skapat en logisk kabel mellan sina burkar. Har man sedan behov av flera tvboxar (eller vad man nu vill hålla isär, det kanske är accesspunkter), ja då skaffar man nya vlanswitchar, och plockar ut samma vlan-id i varje. Helt enkelt virtuella lan. Ganska enkelt när man provat. Switcharna kostar nån hundring eller två till, men sparar antalet kablar i väggarna i stället.
Överkurs: VLAN behöver man bara konfigurera i de fall man har dedikerade tjänster på olika portar, som måste hållas isär i ens switch. Tänk dig som en digital korskoppling i switchen, eller att man döper respektive ingång i swithcen till ett vlan-id, och utgången i ens andra switch i mottagarsidan döper man till samma vlan-id, och därmed har man skapat en logisk kabel mellan sina burkar. Har man sedan behov av flera tvboxar (eller vad man nu vill hålla isär, det kanske är accesspunkter), ja då skaffar man nya vlanswitchar, och plockar ut samma vlan-id i varje. Helt enkelt virtuella lan. Ganska enkelt när man provat. Switcharna kostar nån hundring eller två till, men sparar antalet kablar i väggarna i stället.
Redigerat: