Jag är 100% säker på att alla portarna har identisk funktion. Jag frågade Fibras installatörsfirma på informationsmötet.
Det är en CTS HES-3109S.

Drosen skrev:
Jag är 100% säker på att alla portarna har identisk funktion. Jag frågade Fibras installatörsfirma på informationsmötet.
Det är en CTS HES-3109S.
Det är en ganska stor VLAN switch. Jag tror dock att det är som Jocke Best indikerar att portarna levererar olika tjänster, tex. 1 internet, 3 telefoni och resten IPTV. Du har gjort ett riktigt fint kopplingsskåp som kan lösa de flesta scenarier.

J
Exakt, tror inte du har tv på alla portarna, men det kan du få i uppdrag att återkoppla om :) . Som sagt med din patchpanel så spelar ju det ingen roll.

Jag är benägen att hålla med er, ska försöka få det bekräftat. Har inte fått någon dokumentation på användarnoden konstigt nog. Men det ska väl inte vara ett problem att få tag i då sambon sitter och jobbar i samma rum som kundtjänst för Fibra :).

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Återkoppling:
Den fibernod som Fibra levererar till oss har samma funktion i alla 8 portarna. Fick det bekräftat på ett informationsmöte idag där jag pratade med Fibras installationspartner JoWork.

K
Drosen skrev:
Återkoppling:
Den fibernod som Fibra levererar till oss har samma funktion i alla 8 portarna. Fick det bekräftat på ett informationsmöte idag där jag pratade med Fibras installationspartner JoWork.
Detsamma gäller även i mitt fall med ComHem, alla 5 levererar samma ur CPE'n.

Fibern är installerad och snurrar, jag bad dom montera CPE'n i rackskåpet, det gjorde dom också, MEN genom att strajpa den mot L profilerna, med skarvade buntband och plomberade locket med strajp också. Fiber-patchen var lite för kort att jag inte kunde svänga upp skåpet längre.

Så jag tog mig friheten att montera om den i bakstycket på skåpet och plomberade om med strajp, lika befintligt.

Kalle Anka routern jag fick från ComHem ligger kvar i lådan, köpte en Ubiquiti Unified Security Gateway istället, som lirar i samma controller som switchen och AP'n så jag har all config på samma ställe.

Slängde även in KNX servern, funderar på om man ska försökte hitta ett 1U m-ITX chassi och racka den i framtiden.

Behöver nog fixa bättre belysning i teknikrummet/pannrummet tror jag. :surprised:

• Fibernätverksinstallation i rackskåp med synliga kablar och en monterad CPE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksutrustning i rackskåp inklusive switch, säkerhetsgateway och kablage.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
J
Ser jättefint ut

En fråga håller på att projektera för fullt. När ni köper installationskabel och har en del som skall dras ute föredrar ni att köpa dem separat eller kör ni isf rakt av med utomhus installations kabel? Det mesta längder kommer ju köras inomhus och på vinden.

K KjellTimell skrev:
Detsamma gäller även i mitt fall med ComHem, alla 5 levererar samma ur CPE'n.

Fibern är installerad och snurrar, jag bad dom montera CPE'n i rackskåpet, det gjorde dom också, MEN genom att strajpa den mot L profilerna, med skarvade buntband och plomberade locket med strajp också. Fiber-patchen var lite för kort att jag inte kunde svänga upp skåpet längre.

Så jag tog mig friheten att montera om den i bakstycket på skåpet och plomberade om med strajp, lika befintligt.

Kalle Anka routern jag fick från ComHem ligger kvar i lådan, köpte en Ubiquiti Unified Security Gateway istället, som lirar i samma controller som switchen och AP'n så jag har all config på samma ställe.

Slängde även in KNX servern, funderar på om man ska försökte hitta ett 1U m-ITX chassi och racka den i framtiden.

Behöver nog fixa bättre belysning i teknikrummet/pannrummet tror jag. :surprised:
Vad är det för skåp du har, det ser inte lika djupt ut som ett normalt rackskåp?

OK, bilden lurar en att det är grundare än vad det är, jag har inte plats för ett fulldjupt skåp där fibern kommer in, på sikt ska jag ha router i ett litet skåp där fiber kommer in (vid elcentral) och ha min server + nas etc i ett rackskåp på annan plats... Skåpet vid inkommande fiber räknar jag med att nästan inte behöva accessa alls... Men det kanske man inte behöver med NAS etc heller... :)

Såhär har jag gjort hos oss.
Villa i 1½ plan, fibern ska komma in i klädkammare på nedervåningen, där racket sitter.
Har öppnat väggen och lagt in rör för uttagen på öv, samt ett i vardgasrummet och ett reservrör som troligtvis kommer gå till kallförrådet i framtiden. Uttagen på nedervåningen har jag satt i gamla teledosorna och bara bytt ut kabeln.
Racket ska kompletteras med en switch och en hylla för linuxroter och tellsticken, och så ska ju adslmodemet bort.

• Ett nätverksrack i ett hem med kaotiskt arrangerade kablar, utrustning inklusive en switch och gammalt modem.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.