Hur kommer konstverket att påverka skolbarnen

  • Positivt

    5 Röster 22,7%
  • Negativt

    8 Röster 36,4%
  • De kommer att vara likgiltiga inför det kvinnliga könsorganet på väggen.

    9 Röster 40,9%
  • Antal röster
    22
Status
Tråden går ej att kommentera.
thomasx skrev:
Hade det varit en man som gjort det här konstverket, då kan du ha varit helt säker på att det hade varit en stor skam för sverige att förnedra det kvinnliga könet på det viset och det borde ha blivit övermålat innan det ens blev ditmålat.
Varför då? Det är ju inte en förnedrande bild. Den är ju glad, med färger och blommor. :)
 
Carl_Elvis skrev:
Varför då? Det är ju inte en förnedrande bild. Den är ju glad, med färger och blommor. :)
Touché ;)
 
Locke skrev:
En sak jag inte begriper med feminister är att om det är några som uttrycker sig vulgärt kring kvinnokroppen och kvinnans sexualitet så är det just feministerna själva.

Det gäller inte bara det skrivna ordet utan också som i detta fall konsten. Allt är liksom så vulgärt.
Dom tror att dom blir mer manliga då.
 
mexitegel skrev:
Könsorgan eller inte, det mest beklämmande tycker jag är att man inte använder sina pengar mer förnuftigt.
Detta håller jag inte med om. Jag tycker inte att 40 000 är för mycket för att utsmycka en nybyggd skola. Jag vet inte budgeten för skolbygget, men kan det bli typ en promille av byggkostnaden. Det kan ungarna vara värda, tycker jag.

Sen om man kunde valt en annan konstnär än en uttalad feminist är ju en annan fråga.

Jag hörde förresten en intervju med konstnären, och "alla reaktioner på hennes konst är en del av konstverket". Så vi sitter här och är konst...:x
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Detta håller jag inte med om. Jag tycker inte att 40 000 är för mycket för att utsmycka en nybyggd skola. Jag vet inte budgeten för skolbygget, men kan det bli typ en promille av byggkostnaden. Det kan ungarna vara värda, tycker jag.

Sen om man kunde valt en annan konstnär än en uttalad feminist är ju en annan fråga.

Jag hörde förresten en intervju med konstnären, och "alla reaktioner på hennes konst är en del av konstverket". Så vi sitter här och är konst...:x
Ja visst, det är den typen av argument som dagens "konstnärer" tar till för att försvara sin "konst".
Dagens moderna "konst" går inte att betrakta, den är heller inte skapad av konstnären, varför den, ur det perspektivet, i mina ögon inte är någon konst, bara dravel.

Men jag köper att det "konstnären" målat på väggen är ett konstverkt, dock inte mer än så.
 
Locke skrev:
En sak jag inte begriper med feminister är att om det är några som uttrycker sig vulgärt kring kvinnokroppen och kvinnans sexualitet så är det just feministerna själva.

Det gäller inte bara det skrivna ordet utan också som i detta fall konsten. Allt är liksom så vulgärt.
Vad är en feminist?
 
Jag har inge egentliga åsikter om verket eftersom jag inte sett det i verkligheten. Generellt är konst för mig väldigt enkelt, antingen tilltalar den mig eller inte. Om jag inte gillar det så är det bara å strunta i det, ungefär som ett dåligt program på tv: Byt kanal, typ. I detta fallet verkar det vara svårt eftrsom det sitter i en skola (?)...
I vilket fall som helst så tror jag alla vi i denna tråd uppfyller i alla fall delar av konstnärens mål, nämligen att skapa tankar och diskussioner kring kön, genus, kvinnligt och manligt, och konst. Intressant å se hur olika vi reagerar på det hon gjort :)
 
Bödde skrev:
Jag har inge egentliga åsikter om verket eftersom jag inte sett det i verkligheten. Generellt är konst för mig väldigt enkelt, antingen tilltalar den mig eller inte. Om jag inte gillar det så är det bara å strunta i det, ungefär som ett dåligt program på tv: Byt kanal, typ. I detta fallet verkar det vara svårt eftrsom det sitter i en skola (?)...
I vilket fall som helst så tror jag alla vi i denna tråd uppfyller i alla fall delar av konstnärens mål, nämligen att skapa tankar och diskussioner kring kön, genus, kvinnligt och manligt, och konst. Intressant å se hur olika vi reagerar på det hon gjort :)
Det beklagliga i det hela om hennes syfte med att rita ett stort könsorgan på väggen i en högstadieskola är att skapa debatt i vuxenkollektivet är att hon helt skiter i barnen, som tvingas leva med organet.
Kanske är det så, det och effektsökeri, på bekostnad av barn. Lägre än så kan man inte sjunka, i mina ögon. Och det intressanta är att nu är det inte konsten vi diskuterar, utan konstnärens egoistiska anledningar till sitt agerande. Men det är väl "en del av konstverket", som barnen får betala priset för.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det beklagliga i det hela om hennes syfte med att rita ett stort könsorgan på väggen i en högstadieskola är att skapa debatt i vuxenkollektivet är att hon helt skiter i barnen, som tvingas leva med organet.
Kanske är det så, det och effektsökeri, på bekostnad av barn. Lägre än så kan man inte sjunka, i mina ögon. Och det intressanta är att nu är det inte konsten vi diskuterar, utan konstnärens egoistiska anledningar till sitt agerande. Men det är väl "en del av konstverket", som barnen får betala priset för.
Ja, jag tror tyvärr du har rätt... Man ska inte dra alla konstnärer över samma kam, men när det kommer till denna typen som så tydligt jobbar med en underliggande tanke, så tror jag våra åsikter är ointressanta. Tanken, eller själva meningen med verket (vad det nu är) kommer före helt enkelt.
Håller med dig om att det sitter på helt fel plats och blir påtvingat helt fel publik.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
klonk skrev:
Vad är en feminist?
Är det inte någon som vill ha mer rättigheter till kvinnor på bekostnad av männen? Inte jämställdhet utan lite mer rättigheter åt de med rätt kön?
 
Locke skrev:
[länk]
Men Locke, solklart brott mot Regel 4.4.4. Gå i fängelse, gå direkt i fänglese utan att passera gå! ;)
 
stake skrev:
Är det inte någon som vill ha mer rättigheter till kvinnor på bekostnad av männen? Inte jämställdhet utan lite mer rättigheter åt de med rätt kön?
Här kan man läsa lite om de frågorna:
www.harfeminismengåttförlångt.nu
 
Locke skrev:
[länk]
Jag var nyfiken på vad en feminist är enligt dig.

Men det är förstås intressant att läsa andra trådskribenters definitioner också, så tack Stake för ditt svar.
 
Enligt mig?! En feminist är en feminist!

Tänk att här på Byggahus är allt relativt. Det var precis som i en annan tråd där någon frågade om en veranda fast han i själva verket skulle bygga en altan och jag fick på skallen för att jag ville sortera i begreppen och använda rätt ord för rätt sak.

Saker och ting är inte relativa på det sättet. En feminist är en feminist. En veranda är en veranda, en altan en altan och en terass en terass. Förslagsvis slår man upp det i SAOL eller möjligen Wikipedia.

Sen kan man lägga in en rent subjektiv värdering OM feminister - och den kan till skillnad från grundbegreppet feminist vara relativ och skilja sig från person till person.

Så för att svara på din fråga - en feminist för mig är en person som bekänner sig till feminismen så som definieras av exempelvis SAOL. Människor kan givetvis i akt och viss mån mening vara feminister utan att själva erkänna det men låt oss inte krångla till det.

Min personliga och högst subjektiva åsikt OM kvinnliga feminister är att dom många gånger är ute i ogjort väder, ofta vulgariserar kring sexualitet och är pinsamt okunniga om den marxistiska bakgrunden till extremfeminismens irrläror.

Dessutom verkar de ofta ha svårt att bygga meningsfulla mellanmänskliga relationer (familj) med individer av motsatt kön - en del verkar rent av vara lesbiskor.

Vill man fördjupa sig i varför jag anser att de är ute i ogjort väder så bör man börja med Pär Ströms bok "Sex feministiska myter" - finns som gratis pdf - googla.

Kan också rekommendera Tanja Bergkvist som för övrigt höll ett föredrag i tisdags i Stockholm. Googla! Troligtvis finns en del inspelat på Youtube. En mycket klipsk människa denna Tanja Bergkvist!

När man väl kommit så långt i sin bildning bör man köpa Pär Ströms andra bok Mansförbjudet - underbar sammanställning med fakta när det gäller att rädda kvinnor (och män) från att snöa in på feminismens destruktiva väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.