Hur kommer konstverket att påverka skolbarnen

  • Positivt

    5 Röster 22,7%
  • Negativt

    8 Röster 36,4%
  • De kommer att vara likgiltiga inför det kvinnliga könsorganet på väggen.

    9 Röster 40,9%
  • Antal röster
    22
Status
Tråden går ej att kommentera.
stake skrev:
Att mejsla ut en staty av en man är en konst, att kladda fram kvinnliga könsorgan på en vägg är inte det.
Jag känner dessutom till flera barbröstade statyer av kvinnor som finns uppradade så den vidriga dubbelmoralen Du skriver om finns nog mest i ditt huvud.
Men var hittar man förteckningen över vilka konstverk som är ideologiskt korrekta och vilka som är fel? Jag tror fortfarande att skon klämmer för att det är ett kvinnligt könsorgan, medan manliga sådana alltid fått synas i konsten.
 
Carl_Elvis skrev:
Men var hittar man förteckningen över vilka konstverk som är ideologiskt korrekta och vilka som är fel? Jag tror fortfarande att skon klämmer för att det är ett kvinnligt könsorgan, medan manliga sådana alltid fått synas i konsten.
Finns nog ingen förteckning, men om det innehåller någonting manligt så kan man väl utgå ifrån att någon feminism börjar lipa.
Personligen anser jag att om hon mejslat fram en naken kvinna ur ett marmorblock hade hon kanske kunnat kalla det konst.
 
stake skrev:
Modern konst går inte ut på att skapa något vackert eller mäktigt, det går ut på att vara mest äckligt eller chockera mest. Ungefär som att sätta ett bildäck runt en get eller sänka ner en jesusstaty i sitt eget piss och ta en bild på det.

Med den konkurrensen från moderna konstnärer kan det helt enkelt inte bli sämre om barn får lägga sig i.
Ditt Nick passar ju bra här....;)
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
Men var hittar man förteckningen över vilka konstverk som är ideologiskt korrekta och vilka som är fel? Jag tror fortfarande att skon klämmer för att det är ett kvinnligt könsorgan, medan manliga sådana alltid fått synas i konsten.
Alltså, det är väl ändå inte korrekt? Nakna kvinnor förekommer ju mest hela tiden i konsten, medan manliga könsorgan anses vulgära, i alla fall om de inte är antika. Huruvida det faktumet är diskriminerande mot endera könet lämnar jag utanför det här, men menar du på allvar att det hade varit ok att måla en motsvarande k*k på väggen och ingen hade ryckt på axlarna?

Vad det gäller konsten i fråga tycker jag personligen att den är estetiskt vacker och jag stör mig inte på motivet, tycker det är lite lagon provocerande. Men kan förstå om det är lite olämpligt på en högstadieskola. Den lär ju inte direkt avdramatisera kön och sex i den miljö, eller grabbighet för den delen.
 
Enk Projektet skrev:
Ditt Nick passar ju bra här....;)
Mitt nick passar i det kvinnliga könet, i fönsterkarmen och på köksbordet, det passat som synonym till riddarens mod och som forumnamn.

Jag valde det till ett konstprojekt jag håller på med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Att använda detta konstverk som ett argument för att manliga könsorgan anses ok bara för att de funnits på statyer i evigheter men inte kvinnliga för att det blev liv om detta tycker jag är utomordentligt korkat.

Jag är övertygad om att det kvinnliga könet blivit avbildat tusentals gånger mer än det manliga i konsthistorien, på liknande vis och proportioner som de manliga organen på statyerna som nämns. Så argumentet bör snarare vara motriktat i så fall.

Skillnaden här är att det här är könet som all fokus riktas emot och könet i sig är i storleksordning ungefär detsamma som den totala kroppsbygnaden hos de dagliga åskådarna till det, som är i åldern 13-15 år.

Tänk vilket liv det blivit om konstnären istället målat en ståndande penis i 1,5meters höjd!? Gissa om feministerna hade gått loss då! Vilken oerhörd kränkning de hade sett det som.

Nyligen togs ett konstverk av en naken dam ner från riksdagens gästmatsal för att kvinnorna där inte ville bli betraktade som sexobjekt av manliga besökare.

Hur tror ni att de 13-åriga flickorna kommer att bli betraktade av de 15 åriga pojkarna framför detta konstverk?

I riksdagens gästmatsal tycker jag att en traditionell målning av en naken dam borde kunna hänga utan att en vuxen människa känner sig kränkt, även om det kan bero på konstverkets utseende så klart. Men en meterstor f***a på väggen på en högstadieskola????
 
  • Gilla
stake
  • Laddar…
Denna bilden gör sig alltså inte i riksdagens gästmatsal

juno_1116510c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men denna gör sig på en skola

Visa bilaga 103276

Jag har för övrigt inga problem att uppskatta konstverket som sådant med teknik, arbete och resultat, särskilt i mosaiken. Det avbildade objektet som sådant och kontexten är mig dock totalt intetsägande och placeringen på en högstadieskola antyder för mig bara en total avsaknad av vett, ettikett och respekt.
Möjligen har skolan klantat sig om de inte kollat upp att detta var en könsfixerad konstnär, men även konstnären borde tackat nej till uppdraget när hon fick uppdragsbeskrivningen om teknik, naturvetenskap och närheten till havet.
 
Redigerat:
  • Gilla
stake
  • Laddar…
Jag har ett förslag, byt plats på de där två konstverken!
 
Könsorgan eller inte, det mest beklämmande tycker jag är att man inte använder sina pengar mer förnuftigt.
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
thomasx skrev:
...
I riksdagens gästmatsal tycker jag att en traditionell målning av en naken dam borde kunna hänga utan att en vuxen människa känner sig kränkt, även om det kan bero på konstverkets utseende så klart...
Nja, var det inte inför något besök från muslimska länder som tavlan avlägsnades?
Där tar man ju lätt anstöt av det allra minsta av kvinnlig hud.
 
Nej, det var en kvinnlig riksdagsman som kände sig betittad av männen runt bordet.


– Jag tycker att det mer är en feministisk fråga. Det är tråkigt med en barbröstad kvinna när jag sitter på offentliga middagar med utländska gäster. Jag tycker det känns litet svårt att sitta där med män som tittar på oss kvinnor, förklarade Susanne Eberstein.
 
thomasx skrev:
Nej, det var en kvinnlig riksdagsman som kände sig betittad av männen runt bordet.


– Jag tycker att det mer är en feministisk fråga. Det är tråkigt med en barbröstad kvinna när jag sitter på offentliga middagar med utländska gäster. Jag tycker det känns litet svårt att sitta där med män som tittar på oss kvinnor, förklarade Susanne Eberstein.
Nämnda riksdagslvinna var ju inte direkt fager, kan hon ha blivit svartsjuk på den vackra ( i jämförelse) kvinnan på tavlan?

Hon kanske innerst inne också vill ha blickar på sig?
 
hantverkare1 skrev:
Nämnda riksdagslvinna var ju inte direkt fager, kan hon ha blivit svartsjuk på den vackra ( i jämförelse) kvinnan på tavlan?

Hon kanske innerst inne också vill ha blickar på sig?
Den där inställningen gör mig illamående, enda anledningen till att man som kvinna inte vill titta på ett par nakna bröst när man äter är alltså att man själv är svartsjuk? Fy fan vilket lågvattenmärke.
Du hade kanske inte brytt dig det minsta om det suttit en stor tavla med nakna män som du kunnat vila ögonen på när du tuggar i dig lunchen men tro det eller ej, alla resonerar inte likadant.
Lite konst från Tom of Finland hade kanske piggat upp runt bordet?


sthlm_tomoffinland2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
M
13-15-åringar, hmmm... Var i dagens samhälle och reklamkultur blir dessa barn -inte- matade med sexuella budskap?

Hur stor skillnad är det, praktiskt, mellan att detta konstverk finns i skolan och reklambilderna på reklampelare, i deras iPhone, på deras TV, i deras kompisars prat, osv?

I slutändan skapas ändå sexuella attityder i deras hjärnor som formar hur de konsumerar, hur de hanterar möten med människor, och mycket annat....
 
Visa bilaga 103316[/QUOTE]

Riktigt grymma bröst på grabbarna, såna skulle man haft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.