Hur kommer konstverket att påverka skolbarnen

  • Positivt

    5 Röster 22,7%
  • Negativt

    8 Röster 36,4%
  • De kommer att vara likgiltiga inför det kvinnliga könsorganet på väggen.

    9 Röster 40,9%
  • Antal röster
    22
Status
Tråden går ej att kommentera.
Klockrent! Både snyggt och provocerande (uppenbarligen...) 2-0 till Falkholt.

Personligen stör jag mig mer på när man använder det kvinnliga könet som skällsord eller svärord än i konsten. Detta verk kan ju knappast ens den sippaste gnällspik kalla nedvärderande?

Bilden är ju jättefin! Får mig att tänka på Berlin. Vore kriminellt att måla över.

Jag ser framför mig att en o annan förälder blir högröd och hotar "jag sätter minsann inte mina barn i den däringa fittskolan!"

Som gammal punkare (o förälder) tycker jag förstås att det hela är mycket komiskt. Läste att Nyköping inte är lika roade och överväger att bort den. Tråkig eftergift till tråkmånsar isåfall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Den där inställningen gör mig illamående, enda anledningen till att man som kvinna inte vill titta på ett par nakna bröst när man äter är alltså att man själv är svartsjuk? Fy fan vilket lågvattenmärke.
Du hade kanske inte brytt dig det minsta om det suttit en stor tavla med nakna män som du kunnat vila ögonen på när du tuggar i dig lunchen men tro det eller ej, alla resonerar inte likadant.
Lite konst från Tom of Finland hade kanske piggat upp runt bordet?


[bild]
Ironi?
 
thomasx skrev:
Lite osäker på om detta borde ligga i Färg, måla och tapetsera eller i Inredning, så det fick bli här istället ;)

Var och varannan dag skriks det högljutt i media på unga mäns påstått bristande kunskaper om kärlek, sex och samlevnad och deras snedvridna syn på tjejer och umgänge.
Nästa dag skriks det högljutt när någon OPPONERAR sig emot att det målas gigantiska kvinnliga f... könsorgan på skolväggen på 13-15 åringarnas skola.
Åsså diskuterar och försvarar "konsteliten" som alltid "rätten till konstens totala frihet". Skolbarnen verkar helt bortglömda i debatten.

Hur tror de att 15-åriga grabbar kommer att reagera på detta, och hur tror de att dessa grabbar kommer att påverkas i sin relation till tjejerna på skolan?
Analytiskt och eftertänksamt?
Tveksamt. Killarna kommer säkert att tycka att det är skitkul, tjejerna kommer nog inte att vara lika glada över passningarna de kommer att få. Var så säker.

Grattis Carolina Falkholt du har säkert gjort många 13-åriga nyköpingstjejer en fin björntjänst.
Det är i alla fall vad jag tror.
Vad tror du?

[länk]

[bild]
Alltså..

Jag är nog ungefär (minst) lika pervers som alla andra, men jag ser faktiskt ingen F***A i konstverket.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Alltså..

Jag är nog ungefär (minst) lika pervers som alla andra, men jag ser faktiskt ingen F***A i konstverket.
Perversitet kanske har motsatt effekt i detta fallet ;) Det krävs kanske en gnutta fantasi istället ;)

Men det spelar egentligen mindre roll, konstnären avsåg att göra ett kvinnligt könsorgan, och av allt att döma finner en majoritet att hon på ett eller annat vis lyckats i sitt uppsåt.
 
Fantisera om denna parentes: ()

Vad skiljer den här stormen i en ankdamm från det Victorianska Pryderiet att sätta kjolar på stolar för att dölja de nakna benen?

Shoot me now.

PLEASE!!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
TS kan kanske sticka dit och spruta lite PU-skum för att täcka väl valda förhatliga delar av verket. Lite happening som väl har hört till konstnärliga uttrycket förr. Medverka i konsten och samtidigt gynna den naturvetenskapliga delen som nämndes i form av lite "isolera rätt" lära till eleverna.
 
Jag tror att det är välgörande för både killar och tjejer i 13-15-årsåldern att se en positiv, färgglad, stiliserad och inte särdeles anatomiskt detaljerad konstnärlig tolkning av det kvinnliga könet istället för att bara få sin uppfattning om detta från drivor av hårdporrsajter och nån enstaka anatomibild i en barnkunskapsbok.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Den där inställningen gör mig illamående, enda anledningen till att man som kvinna inte vill titta på ett par nakna bröst när man äter är alltså att man själv är svartsjuk? Fy fan vilket lågvattenmärke.
Du hade kanske inte brytt dig det minsta om det suttit en stor tavla med nakna män som du kunnat vila ögonen på när du tuggar i dig lunchen men tro det eller ej, alla resonerar inte likadant.
Lite konst från Tom of Finland hade kanske piggat upp runt bordet?


[bild]
Vilken fånig bild. Så där är väl ingen karl skapad. Bröstvårtorna sitter alldeles för långt isär.
 
Den här tråden har börjat kuka ur!
 
mycke_nu skrev:
Fantisera om denna parentes: ()
Vadå, vad har ett päron med det här att göra?

mycke_nu skrev:
Vad skiljer den här stormen i en ankdamm från det Victorianska Pryderiet att sätta kjolar på stolar för att dölja de nakna benen?

Shoot me now.

PLEASE!!
Att detta varken handlar om kjolar, stolar eller nakna ben, å hur päronet kommer in i bilden vill jag då rakt inte veta! Eller, kanske, egentligen, alltså, låter ju lite spännande. Har du förresten hört den om b-garna och gömma-saker-i-rumpan-gissa-leken. Nej, den funkar ändå bara IRL, får bli när det är dags för byggahusträff på ön med alla jäkla fallossymboler i iform av stenar runt hela kusten. Mer perverst folk får man ju leta efter!

;)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
klonk skrev:
Den naturliga fortsättningen efter att de hängt upp en två-meters man på östra långgatan: [länk]
Det var väldans vilken liten snopp gubben fått, Jacob borde lära lite av den där finnen hur vi riktiga män faktiskt ser ut ;)
 
Redigerat:
En sak jag inte begriper med feminister är att om det är några som uttrycker sig vulgärt kring kvinnokroppen och kvinnans sexualitet så är det just feministerna själva.

Det gäller inte bara det skrivna ordet utan också som i detta fall konsten. Allt är liksom så vulgärt.
 
Locke skrev:
En sak jag inte begriper med feminister är att om det är några som uttrycker sig vulgärt kring kvinnokroppen och kvinnans sexualitet så är det just feministerna själva.

Det gäller inte bara det skrivna ordet utan också som i detta fall konsten. Allt är liksom så vulgärt.
Det är möjligt att en del feminister "uttrycker sig vulgärt kring kvinnokroppen och kvinnans sexualitet", men kanske inte vulgärt och nedlåtande eller nedvärderande utan positivt och bejakande, till skillnad från hur många män tyvärr förhåller sig till kvinnor. Både i tal, skrift och i konsten.
 
Carl_Elvis skrev:
Det är möjligt att en del feminister "uttrycker sig vulgärt kring kvinnokroppen och kvinnans sexualitet", men kanske inte vulgärt och nedlåtande eller nedvärderande utan positivt och bejakande, till skillnad från hur många män tyvärr förhåller sig till kvinnor. Både i tal, skrift och i konsten.
Jag tycker nog snarare i att det ligger i hur, framförallt, feministerna väljer att tolka det andra säger och gör på ett väldigt annorlunda sätt än hur de tolkar det de själva säger och gör. Hade det varit en man som gjort det här konstverket, då kan du ha varit helt säker på att det hade varit en stor skam för sverige att förnedra det kvinnliga könet på det viset och det borde ha blivit övermålat innan det ens blev ditmålat.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.