Hur kommer konstverket att påverka skolbarnen

  • Positivt

    5 Röster 22,7%
  • Negativt

    8 Röster 36,4%
  • De kommer att vara likgiltiga inför det kvinnliga könsorganet på väggen.

    9 Röster 40,9%
  • Antal röster
    22
Status
Tråden går ej att kommentera.
Lite osäker på om detta borde ligga i Färg, måla och tapetsera eller i Inredning, så det fick bli här istället ;)

Var och varannan dag skriks det högljutt i media på unga mäns påstått bristande kunskaper om kärlek, sex och samlevnad och deras snedvridna syn på tjejer och umgänge.
Nästa dag skriks det högljutt när någon OPPONERAR sig emot att det målas gigantiska kvinnliga f... könsorgan på skolväggen på 13-15 åringarnas skola.
Åsså diskuterar och försvarar "konsteliten" som alltid "rätten till konstens totala frihet". Skolbarnen verkar helt bortglömda i debatten.

Hur tror de att 15-åriga grabbar kommer att reagera på detta, och hur tror de att dessa grabbar kommer att påverkas i sin relation till tjejerna på skolan?
Analytiskt och eftertänksamt?
Tveksamt. Killarna kommer säkert att tycka att det är skitkul, tjejerna kommer nog inte att vara lika glada över passningarna de kommer att få. Var så säker.

Grattis Carolina Falkholt du har säkert gjort många 13-åriga nyköpingstjejer en fin björntjänst.
Det är i alla fall vad jag tror.
Vad tror du?

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2253449-nykopingsrektor-vill-behalla-graffitivagg

3142488_612_344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tja Nakna kvinnor har ju alltid förekommit i konsten, tex Zorn, nu en kvinna som målar en abstrakt nakenmus med ben, inte blir det värre ang kvinnosynen.
 
Kan hålla med om att det kanske inte passar på en högstadieskola men det är köparen som inte kontrollerat konstnären för hon brukar ha sådana här motiv och jag tycker att det vore en skam att måla över den.
Bättre att flytta målningen till en bättre lämpad lokal.
 
Va ju tur att dem fick med ordet penetrerar i artikeln.

I övrigt tycker jag inte motivet föreställer nåt kön direkt, och snart blir det väl rabalder för att det är brunt också.
 
Jag vet inte riktigt, tycker nästan att det ser ut som ett kejsarsnitt (fast jag har ju aldrig sett ett sådant).

Men som konst ser jag det som rent skräp.
Jag läste att någon tyckte att de skulle låta skolbarnen måla själva.
Det hade nog inte blivit sämre, och hade tydligen sparat 40 loppor som säkert kunde använts bättre.

Mycket av moderna kulturyttringar är knappt av bestående värde.
 
Jag är helt fascinerad av den enastående vighet som personen på bilden måste besitta. Man ser ju skinkorna, "ljuset i tunneln" och så två fötter som på ett väldigt märkligt sätt pekar åt varsitt håll.

Konstverket är väl okej som sådant men helt otroligt malplacerat.
 
  • Gilla
Skytech och 1 till
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
..."ljuset i tunneln" ...
:D :D :D

Folkets röst, obetalbart!

Måtte mina barn aldrig se vad jag skriver här :surprised:


PS
Dalsland är ju stort.
En sommar jobbade jag på Västergården, då Dalslands största jordbruk, tillika fångvårdsanstalt.
Vilken del håller du till på?
 
Modern konst går inte ut på att skapa något vackert eller mäktigt, det går ut på att vara mest äckligt eller chockera mest. Ungefär som att sätta ett bildäck runt en get eller sänka ner en jesusstaty i sitt eget piss och ta en bild på det.

Med den konkurrensen från moderna konstnärer kan det helt enkelt inte bli sämre om barn får lägga sig i.
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Carolina Falkholt hade redan fått en massa skriverier i media, då hon målat könsorgan på ett elevskåp på en högstadieskola i Halmstad.
Borde inte beställaren i Nyköping först bett om en skiss, INNAN denna feministiska konstnär tog fram sprayburkarna? Om de inte orkat med det, kunde de bara bildgooglat och fått se vad hon för det mesta målar. Fegt att sen komma och låtsas bli förfärad och vilja måla över motivet.
 
Konst är just konst!
Antingen gillar man det eller inte!
Tycker det var underbart vackert men en aning felplacerat!
 
Framför allt är det ju intressant att det stått en staty av en spritt språngande naken karl, med könet väl synligt, utanför entrén till en annan kommunal högstadieskola några hundra meter därifrån i typ ett halvt sekel utan att någon protesterat.
När så någon avbildar det kvinnliga könet blir det ett jävla liv, på grund av en vidrig dubbelmoral.
Jag har för övrigt aldrig förstått de som använder ordet f***a (censurerar mig själv för jag kan inte Byggahus regler) på ett negativt sätt eller som skällsord. Är det uttryck för nån rädsla?
 
Carl_Elvis skrev:
Framför allt är det ju intressant att det stått en staty av en spritt språngande naken karl, med könet väl synligt, utanför entrén till en annan kommunal högstadieskola några hundra meter därifrån i typ ett halvt sekel utan att någon protesterat.
När så någon avbildar det kvinnliga könet blir det ett jävla liv, på grund av en vidrig dubbelmoral.
Jag har för övrigt aldrig förstått de som använder ordet f***a (censurerar mig själv för jag kan inte Byggahus regler) på ett negativt sätt eller som skällsord. Är det uttryck för nån rädsla?
Att mejsla ut en staty av en man är en konst, att kladda fram kvinnliga könsorgan på en vägg är inte det.
Jag känner dessutom till flera barbröstade statyer av kvinnor som finns uppradade så den vidriga dubbelmoralen Du skriver om finns nog mest i ditt huvud.
 
Åh, det är alltså bara FEL konst?
 
Min enda invändning är att om det är i en skola. Så är det en ren skam att avbildningen ej är anatomiskt korrekt. Helst med delarna utmärkta för undervisningssyfte.
 
Detta konststycke vill komunen i Varberg lägga pengar på.:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.