Vad ska du ha det till?
 
corre skrev:
Beror helt och hållet på dina markförhållanden. En stor hjulgrävare gör inte stor skada om det är stenlöst i mark.
Jag reagerade nog mest på att jag"rännan" blev så bred. Man vill väl göra så lite åverkan som möjligt?!

Skickat från min mobil
 
Göran.W
Rännan blev så bred för stenarna var så stora att man fick gräva bredare än nödvändigt för att få upp dom.
Titta på bilderna jag lagt upp så syns det rätt tydligt att det inte fanns något att välja på.
 
Redigerat:
cederbusch skrev:
Jag reagerade nog mest på att jag"rännan" blev så bred. Man vill väl göra så lite åverkan som möjligt?!

Skickat från min mobil
Om du behöver gräva på djupet (djupare än skopan) så är 40cm svårt att komma under, snarare 60cm brett tror jag.
 
Göran.W
Känns som det kvitar om rännan blir 40 eller 80 cm för mer abetet blir marginelt större.
Tar max 5 minuter extra att fixa till dom 40 cm extra på 10 meters sträck när grävaren fyllt igen men det tar nästan dubbelt så lång tid att gräva så smalt det bara går iom man måste sikta hela tiden för att inte få det bredare.

I mitt fall var det bara att köra med en breddare skopa för stenarna var dubbelt så breda som kabel skopan.

Sen kan det vara en fördel med att köra med bredare skopa om det finns kablar och liknade i marken för det är mycket svårare att se dom 50 cm ner om man kör med en kabel skopa.
 
Krilleman
Efter sju mil (nja det känns som det iaf) = överdrift... Så måste jag hålla med om att det är lättare att lägga slangen i bredare schakt än små. Stenar är ett väldans problem, kablar likaså! Har lagt massor med vatten och tryckavlopp på en ö i mälaren! Uponors supra standard & plus. Allt utfört och provtryckt mer PRK, allt är tätt och godkänt!

PRK är ju en av dom kopplingar man SKA dra i bottten, vilket är helt emot många andra märken! Men känner man sig osäker finns det stödhylsor till PEM också! Men själva kopplingen är godkänd för kallvatten utan stödhylsa!

Insticket är lätt att kontrollera med en vit tuschpenna!
 
Redigerat:
Göran.W
Dagvatten rör kan med bli ett problem.
Fråga inte hur jag vet det:rolleyes:
 
  • 100_1742.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Göran.W skrev:
Dagvatten rör kan med bli ett problem.
Fråga inte hur jag vet det:rolleyes:
Herren ger och herren tar? :wow:

Och med den kommentaren kan man fråga sig varför jag kapade en telefonledning till ett helt höghus för ett tag sen... :x
Herren skapade ju även tigersågen... Eller var det han med svans och eldgaffel som gjorde det??? (y)
 
Göran.W
Var lite oväntat fynd det dagvatten röret för det borde inte ligga där det låg för det gick in under garaget.
Slog mig sen när det hittades att garaget är byggt i slutet på 80 talet och det är lagt tidigare till en samlings brunn på andra sidan huset.
Tele kablen låg där den skulle så den överlevde.
På tal om tiger såg varför är bladen så dåliga??? det nöp ju bara "lite" när jag skulle kapa en gamal sugledning av galvat rör.
 
  • 100_1741.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Slänger i väg en bild på hur det ser ut när man gräver med en kabel skopa.
Går bara komma ner till 60-70 cm med en sådan sen tar aggregatet i så minst halva djupet måste man gräva med en bredare skopa och då kan man lika bra gräva allt med bredare skopa.
Har rensat alla silar diskmaskin osv nu för det släppte en hel del skit i rören iom dom tömdes när man kopplade in kommunala vattnet
 
  • 100_1748.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har en ide´ vad man kan göra med den gamla brunnen?
Fylla igen den eller?
 
Är det en betongbrunn som är någorlunda tömd så slå itu och begrav den.
 
Göran.W
Det beror väl mycket på hur mycket den ger men trädgårds bevattning är ett användnings område.

Har man i dag en stor hydrofor tank kan man byta ut den mot en 20 liters hydropress som kan vägg monteras så den inte är i vägen och frigöra golv yta.
Man har inte något behov av stort vatten magasin om man använder vattnet till hushållet utan bara en liten tank så pumpen inte startar och stannar hela tiden om man bara tar ut lite vatten.
Den kostar 300 något på rinkaby

Jag själv stoppade i en extra sug ledning när jag ändå grävde för min grävda brunn går ända ner tilll skiffern och har ner borrat ett slitsat stål rör så den ger hur mycket vatten som helst som används till bla bevattning

Mitt råd är att inte ha för bråttom att fylla igen den utan vänta något år tills du säkert vet att du inte behöver eller kan använda den till något vettigt.
 
Får man lov att sätta vattenmätaren var man vill bara den är lättåtkomlig?
Har funderat på att sätta den under varmvattenberedaren.
Sparar ju plats i badrummet.
 
Göran.W
Du kan sätta den precis var du vill bara den är lätt åtkomlig.
Tänk bara på att den kan bildas kondens på den så den inte orsakar någon skadda om det droppar kondens vatten i från den eller inkomande ledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.