Göran.W skrev:
Pratade med va-verket i Tomelilla i dag och tydlingen skulle PRK vara ok här.
(y)
 
Göran.W
Jag kommer iaf använda Beulco för dom är tåligare om man monterar dom rätt.

Jag är mer bekymrad över min kunskap när det gäller lin och pasta som är allt annat än lätt om man inte gjort det många gånger.

Ska lägga ner lite bevattningsrör och ska ha en T-skarv
Av någon anledning köpte jag en sån här plast skarv http://www.rinkabyror.se/artikel/plastk-t-ror-32/?select=true
Vilket skit det är det ända som kommer täta är en o ring längst in så kapar man inte slangen helt rakt kommer det läcka:thumbdown:

Ska börja gräva i morgon och går det som tänkt kommer va gubbarna och monterar mätaren i morgon.
 
Redigerat:
Kör på buelco om det känns bäst!

Lin o pasta är inte svårare än vanlig vvs tejp. Raspar man gängorna och lägger på linnet rätt så är det svårt o misslyckas med.

Det som är bra med lin vs tejp är att du kan justera till kopplingen lite efteråt om du tex sätter en böj. Med tejp så är det lätt att det springer läck då.
 
Göran.W
Nä lin är inte svårt men är man inte van vid det blir man lätt lite nojig.
Fick raspa 2 av 3 kopplingsbitar så linet inte snurade runt.
Alla lin och past kopplingar var täta(y)

Fick iaf in det kommunala i huset i dag så nu återstår bara att koppla det på husets stam.
Fick dock ploblem med att det låg en 40 slamg på servicen och jag vågade inte byta Buelco kopplinget till mätaren så va verket skarvade på min 32 slang på 40 slangen när dom ändå satte upp mätaren och gissa med vad jo PRK.
Det låg någon stödhylsa i prk kopplingen han satte på eller rättare sagt jag fick göra.
Den såg inte alls ut som dom prk jag har liggande utan stöd hylsa.
 
Ursäkta om jag lånar tråden lite. Jag har kommunalt vatten in. Om jag vill ansluta garaget till vatten så måste jag ju ta efter vattenmätaren antar jag. Är det fortfarande PEM som gäller eller går det dra ngt annat?

Om jag gräver ner slangen på dryga 1.5 meter, behöver den inte isoleras? Hur "grunt" kan man lägga den om man har lite isolering runt? Och hur gör man där vattnet ska gå in i garaget för att förhindra att det fryser?

Det pratas om rensbrunn här. Kan jag lägga avloppsrör ca 35 meter utan extra rensbrunn? Det blir ganska bra fall, tomten sluttar.
 
Göran: Kolla, prk rules(y) Nä lin är bra. Förstår inte varför fler inte använder det. För kladdigt kanske.

cederbusch: Nu vet jag inte hur tjälen är uppe hos er men här nere i skåne är 1.5m lugnt. Du kan inte lägga med en värmekabel då om det är en kortare sträcka? Isolering funkar, vet dock inte hur det är i det långa loppet.

Jag tycker personligen att man inte kan få en rensbrunn för mycket iallafall. Ingen större kostnad heller.
 
Göran.W
Ska vattnet vara till ett garage måste det förläggas frostfritt eller förses med värme kabel för man använder så lite vatten i ett garage att det garanterat fryser om det inte ligger frostfritt.
Där det går in i garaget måste man lägga värme kabel om det inte är frostfritt.
Attt isolera duger inte för tar man inte vatten på några dagar fryser det även om det är isolerat.

35 meter utan rensbrunn låter minst 10 meter för mycket.

Skrev lite fel innan det var på servisen från 1971 jag inte vågade byta Buelco kopplingen och inte på mätaren.

Lin är fint och väldigt förlåtande för mindre läckor själv tätar.
Tydligen är det vanligaste felet att man tar för mycket lin.
Kladdigt är det men det finns tvål och vatten.
Dock passar lin mindre bra om man vet man ska dela kopplingen någon gång igen för det kan vara ett rent helvete att dela det.
Fick ta ta till både gas och skruvstycke för att dela en vackventil från en Buelco koppling i går.
Var faktiskt ganska dumt av mig att använda lin på en backventil i en brunn.
 
Och ska ni klippa mycket slang finnas det billiga verktyg med...
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Plastrorsax-12195/

Bra när man monterar magnuskopplingar, raka kanter.
Dom är lite kluriga eftersom slangen ska förbi en oring i kopplingshuset, och det behövs mycket kraft för att komma förbi.
Ska man skruva många och är lite händig kan man bocka till en haknyckel av ett plattjärn, så går det snabbare och smidigare att monterna
 
Redigerat:
Göran.W
Plast slangs saxar är underbara att jobba med.
Har klipp en hel del bergvärme slang med dom.
I går sågade jag allt men då får man grada kanterna om man ska använda prk kopplingar.

Säger bara tur man hade stor maskin för vi fick upp ett antal stenar som låg på 500+ kg när vi drog in det kommunala.
 
Tjosan, har ni såna bamsingar borta i Tomelilla!
 
Göran.W
Mmm den störst låg nog på runt tonet:wow:
Slänger med en bild på lite av stenarna längs häcken.
Hade man haft en mini grävare hade man grävt än;)
 
  • 100_1745.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedärja, alltid kul med lite bilder!

Är det en Huddig eller Lännen som bökar till dig?
 
Jag fick inget svar på frågan så jag provar igen. Är det alltid pem som gäller?

Skickat från min mobil
 
Jag hade kört på PEM slang. Tunnare slangar klarar inte av trycket om systemet blir trycklöst.

Var hemma hos en husare som hade blivit av med vattentrycket till ett av uthusen.

Slutade med att jag fick gräva ner ny PEM slang till han för den han hade köpt huset av hade grävt ner vanlig Gardena slang(y)
 
Efter din vattenmätare kan du dra PEX, koppar eller vad du vill.... Men ska du i mark till garaget så är det "alltid" PEM.
Kommunerna drar PEM i dimensioner till 160mm+ till vatten, (och avlopp)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.