Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
 

Bästa svaret

BirgitS
Det är normalt med en sån avgift. Det är inget som ingår i den normala servicen som täcks av lönekonton. Men jag vet vad andra banker tar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
När jag köpte ett hus utan lån så tog SEB 1250 kr för att föra över pengar (jag tror att de skötte flytten av inteckningar också(?)). Något måste de ju ha, men har inte några referenser då jag så sällan gör detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C
I InsidersUnited skrev:
(jag tror att de skötte flytten av inteckningar också(?)
Precis - det handlar om mer än att föra över pengar.

I detta fall, när inget lån tas, kan det från köparens sida dock i princip betraktas som en överföring och då blir det egentligen tokigt att köparen skall betala. Men det är så det är upplagt.

Nu är det kanske ingen summa att bråka om i sammanhanget, men om fastigheten är belånad skulle man i princip kunna kräva att säljaren står för den kostnaden.

Kontanttillträde var dock tidigare gratis hos åtminstone vissa banker. Så man kan inte säga att det av tradition är en tjänst man får betala extra för. Det är nog nåt som uppstått i och med bankernas stödsystem för tillträde, Tambur.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Jobbar du gratis på ditt jobb?
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
L8ttas och 10 till
  • Laddar…
Skulle nog säga att banker bara hjälper till med saker där de antingen har bolån inblandade.

Eller om det går genom bankens egna mäklarföretag
 
  • Gilla
Eremitkräfta
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jobbar du gratis på ditt jobb?
Fånigt jämförelse då jag redan betalar en månatlig avgift till banken. Så som det är nu betalar vi avgift på avgift viljet inte känns rimligt!
BTW Har du inget vettigt att säga kan du vara tyst!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
perror och 38 till
  • Laddar…
Många pengar är det nog, inte bara en varupåse. Undrar om man tar ut beloppet i kontanter ( om man får det ) och betalar till säljaren direkt och denne sätter in dom på sitt konto. Då finns verifikationer på allt, var pengarna kommer ifrån, både på uttag och insättningen.
Detta är bara en undrande tanke. Finns det förbud mot att ta ut stora belopp i kontanter. Klart dom frågar, vad ska ni med så mycket kontanter till och min undran blir då. Har dom med det att göra, kan säga, stoppa dom i madrassen, litar inte längre på banker.
Skulle ett förbud finnas, så anser jag att det är en sort av konsfiskering av mina pengar.
Upp till var och en att kommentera.
 
  • Gilla
  • Älska
Hamu och 8 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Många pengar är det nog, inte bara en varupåse. Undrar om man tar ut beloppet i kontanter ( om man får det ) och betalar till säljaren direkt och denne sätter in dom på sitt konto. Då finns verifikationer på allt, var pengarna kommer ifrån, både på uttag och insättningen.
Detta är bara en undrande tanke. Finns det förbud mot att ta ut stora belopp i kontanter. Klart dom frågar, vad ska ni med så mycket kontanter till och min undran blir då. Har dom med det att göra, kan säga, stoppa dom i madrassen, litar inte längre på banker.
Skulle ett förbud finnas, så anser jag att det är en sort av konsfiskering av mina pengar.
Upp till var och en att kommentera.
Jag förstår hur du tänker, tror dock inte att man får ta ut pengar hur som pga penningtvättlagen.
Samma här, litar inte på banker! 😏
Trevlig kväll!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ska förbi banken om någon dag, ska bli intressant vad dom svarar om jag vill ta ut 1 miljon eller mer. Om det finns en maxgräns på uttag.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Ska förbi banken om någon dag, ska bli intressant vad dom svarar om jag vill ta ut 1 miljon eller mer. Om det finns en maxgräns på uttag.
Beställer du pengarna är det nog inget problem. I bankomat eller oannonserat över disk är så klart beloppsgränsen mycket mycket mycket lägre.

Men de pengarna blir ju sedan otroligt svårt att omsätta. Om du är hederlig vill säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tveksam om det inte går att omsätta dom, det finns ett verifikat som är utfärdat av min bank och det kan inte utan vidare bortförklaras. Men vi får se vad det blir, återkommer i tråden om svaret. Mycket intressant.
 
C
J jonaserik skrev:
det kan inte utan vidare bortförklaras.
Ha ha ha, ja posta gärna filmbevis när du tvingar någon att ta emot 1 miljon i kontanter med hjälp av ditt "verifikat". Kommer i princip bara att vara knarkhandlare som är villiga att röra de pengarna idag.
 
B
Det är väl bara att prova om du är så säker @jonaserik ?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det är normalt med en sån avgift. Det är inget som ingår i den normala servicen som täcks av lönekonton. Men jag vet vad andra banker tar.
Ursäkta, sista meningen skulle vara: "Men jag vet inte vad andra banker tar."
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.