tommib
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag skrev ju i ett inlägg hur jag tänker kring vad jag tycker är snygg. Har skrivit lite i andra inlägg också.

Det är verkligen svårt att sätta ord på visuell estetik, men det har mycket med hela husets planlösning att göra också.
Lägg upp hela planlösningen då om du vill ha konkreta tips.

Köket som du ritat upp är väldigt opraktiskt. Eftersom du skriver själv att du/ni väldigt sällan lagar mat kanske du inte är rätt person att planera ett kök?

Förslaget från Johannes ovan är väldigt mycket bättre än det du tänker dig, ur praktisk synvinkel. Estetiskt är det svårt att se hur det samverkar med övrig planlösning eftersom du inte lagt upp den men om du har plats för den där enorma U-formen så måste det vara ett stort rum i övrigt. Jag skulle säga att lagom avstånd mellan ön och skåpsväggen är ca 130-140 cm. Då kan man fortfarande öppna på bägge sidorna samtidigt samt passera mellan men det blir sammanhållet visuellt och man behöver inte ta mer än ett eller två steg mellan.
 
BirgitS
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha du tänker så, ja det är ju sant.
Det är sådana saker vi tänker på när vi skriver att ditt köksförslag är opraktiskt.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag utmanar grundkonceptet och slänger in ett embryo till en gigansisk halvö

[bild]
Fast större avstånd mellan diskhon och hällen, bara 60 cm känns trångt även om man bara ska packa upp två pizzakartonger.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Det är sådana saker vi tänker på när vi skriver att ditt köksförslag är opraktiskt.
Jo, men man behver ju inte hålla med om allt.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ingår ugn i kökstriangeln? Eller hur tänker ni?
Min svåger och hans fru gillar att laga mat. De har TVÅ inbyggnadsugnar. Lite lyxigt, men jädrigt praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.