HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Så ditt kök blir mera som JAS-planet: ett svindyrt projekt som egentligen inte är tänkt att användas utan bara är till för att imponera på grannarna?
Är det så du tänker när du vill ha snyggt hemma, det är för att imponera på grannarna. Fan vad sjukt.
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Om jag tolkar det hela rätt så är det viktigaste design och inte den praktiska aspekten öht.

Man kan tänka så, men då bör det vara en bostad man tänkt bo lääänge i och inte sälja inom iaf 15 år. För en köpare kanske älskar laga mat och då kommer din layout fallera katastrofalt.


Att förena design och praktiskt i ett kök är inte så svårt tycker jag, vad som däremot är svårare är att få till ett kök som tillåter mycket matlagning!

Om du nu vill ha det snyggt, skit i att ha bänkyta mellan högskåpen. Ha bara en vägg med högskåp, då får du lättare att placera vitvarorna på ett vettigt sätt så trots att du förlorar bänkyta så blir det ändå ett bättre kök.

Diskmaskinens placering som du ritat det är mindblowing för mig. Du kommer knappt laga mat, varför då ha en upphöjd diskmaskin? Nä min själ, ha en 60cm ho som är rakt över hällen och få på så vis symmetri (verkar viktigt!) och ställ diskmaskinen bredvid. Det finns en uppsjö med luckalternativ idag så man kommer inte ens se att det står en diskmaskin där (y)(y)
Jag lagar i alla fall inte mat i diskmaskinen.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket omodernt med frihängande fläktar ("tar bort den öppna känslan") så vill man ha något som är trendigt sätter man in en häll med inbyggd fläkt.
Jaha, menar du sån där fläkt som åker upp ur bänkskivan när man ska laga mat? Eller det kanske finns fläktar som bara är i själva bänken. Jag tycker inte så mycket om sånt som åker upp och ner, är rädd att det går sönder. Sen tycker jag om hängande spisfläktar, en viss typ är snyggt. Och det är ändå väldigt fritt i det köket.
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Om jag tolkar det hela rätt så är det viktigaste design och inte den praktiska aspekten öht.

Man kan tänka så, men då bör det vara en bostad man tänkt bo lääänge i och inte sälja inom iaf 15 år. För en köpare kanske älskar laga mat och då kommer din layout fallera katastrofalt.


Att förena design och praktiskt i ett kök är inte så svårt tycker jag, vad som däremot är svårare är att få till ett kök som tillåter mycket matlagning!

Om du nu vill ha det snyggt, skit i att ha bänkyta mellan högskåpen. Ha bara en vägg med högskåp, då får du lättare att placera vitvarorna på ett vettigt sätt så trots att du förlorar bänkyta så blir det ändå ett bättre kök.

Diskmaskinens placering som du ritat det är mindblowing för mig. Du kommer knappt laga mat, varför då ha en upphöjd diskmaskin? Nä min själ, ha en 60cm ho som är rakt över hällen och få på så vis symmetri (verkar viktigt!) och ställ diskmaskinen bredvid. Det finns en uppsjö med luckalternativ idag så man kommer inte ens se att det står en diskmaskin där (y)(y)
Klart jag vill att det ska vara praktiskt också, men det är inte super viktigt.

Sen lagar jag inte mat i diskmaskinen.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag lagar i alla fall inte mat i diskmaskinen.
Vart fanken skrev jag det?

My mistake som än en gång försökt vara till assistans i dina frågor (y)

Ja, mitt inlägg kanske inte var upphöjande för dig men denna skiss krävde konstruktiv kritik och du har än en gång målat in dig själv i ett hörn med dina idéer :cool:
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Vart fanken skrev jag det?

My mistake som än en gång försökt vara till assistans i dina frågor (y)

Ja, mitt inlägg kanske inte var upphöjande för dig men denna skiss krävde konstruktiv kritik och du har än en gång målat in dig själv i ett hörn med dina idéer :cool:
Blir så trött på killar som inte kan diskutera på ett vuxet sätt utan måste bli otrevliga hela tiden.
 
BirgitS
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha, menar du sån där fläkt som åker upp ur bänkskivan när man ska laga mat? Eller det kanske finns fläktar som bara är i själva bänken. Jag tycker inte så mycket om sånt som åker upp och ner, är rädd att det går sönder. Sen tycker jag om hängande spisfläktar, en viss typ är snyggt. Och det är ändå väldigt fritt i det köket.
Just sådana.

Ja du, om du vill göra just vad du tycker är snyggt så är det ju svårt för någon annan att veta vad det är. Vi kan berätta vad vi tycker är praktiskt och snyggt samt vad de flesta tycker är snyggt just nu.

Tillägg:
Om du just inte lagar mat så är ju hela köket överdimensionerat, finns ju ingen anledning att lägga en massa pengar på många meter köksbänkar om de inte ska användas till matlagning.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Blir så trött på killar som inte kan diskutera på ett vuxet sätt utan måste bli otrevliga hela tiden.
På vilket sett kan jag inte diskutera?

Av det jag skrev så kom du fram till följande: du ska inte laga mat i diskmaskinen. No shit, jag har aldrig påstått detta?

Det jag däremot syftade till är om du nu ska göra ett kök som du väldigt sällan kommer använda, varför då ha en upphöjd diskmaskin? För jag misstänker att du inte lär diska speciellt mycket då heller, eller hur?

Upphöjd diskmaskin är i mina ögon något man framförallt har när man diskar väldigt mycket, då det är ergonomiskt och fyller/tömmer man maskinen 2+ gånger om dagen så gör det skillnad. Diskar man däremot var 3de dag så känns upphöjd diskmaskin ganska onödigt och i din skiss så hade det varit mer logiskt och mer ergonomiskt att ha en hederlig golvstående diskmaskinen bredvid diskhon.

På din ursprungliga fråga, ingår ugn i kökstriangeln? Ja. Men eftersom tider förändras och man flyttat ut ugnen från spisen så blir det lite knixigare. Däremot bör den vara installerad på en plats där man åtminstone har god uppsikt på det man tillagar. Den bör dessutom vara i nära anslutning till bänkyta.

Så i ditt grundutkast är följande inte att rekommendera ur köksplanering:

  1. Diskhon är för långt ifrån hällen.
  2. Ugnen är inte överskådlig från hällen.
  3. Diskmaskinen är placerad långt ifrån diskhon.
Kort och gott, detta är inte ett ergonomiskt kök. Om tanken som sagt är att du ska bo där i 15+ år, ja men planera det så som du själv känner för nästa köpare kommer med största sannolikhet att blåsa det de första dem gör. Kanske blir det rentav mer svårsålt med den layouten?

Ha även i åtanke att tider ändras. Du kanske inte är i behov av ett praktiskt kök just nu men om 5 år så behöver du helt plötsligt laga mat pga förändrade levnadsförhållanden och då kommer du ifrågasätta dig själv om varför du valde design före funktion.

När det kommer till en hel del saker så kan man välja design före funktion men kök är inte något där man bör göra så, där bör funktion gå före design.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Just sådana.

Ja du, om du vill göra just vad du tycker är snyggt så är det ju svårt för någon annan att veta vad det är. Vi kan berätta vad vi tycker är praktiskt och snyggt samt vad de flesta tycker är snyggt just nu.

Tillägg:
Om du just inte lagar mat så är ju hela köket överdimensionerat, finns ju ingen anledning att lägga en massa pengar på många meter köksbänkar om de inte ska användas till matlagning.
Jag skrev ju i ett inlägg hur jag tänker kring vad jag tycker är snygg. Har skrivit lite i andra inlägg också.

Det är verkligen svårt att sätta ord på visuell estetik, men det har mycket med hela husets planlösning att göra också.
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
På vilket sett kan jag inte diskutera?

Av det jag skrev så kom du fram till följande: du ska inte laga mat i diskmaskinen. No shit, jag har aldrig påstått detta?

Det jag däremot syftade till är om du nu ska göra ett kök som du väldigt sällan kommer använda, varför då ha en upphöjd diskmaskin? För jag misstänker att du inte lär diska speciellt mycket då heller, eller hur?

Upphöjd diskmaskin är i mina ögon något man framförallt har när man diskar väldigt mycket, då det är ergonomiskt och fyller/tömmer man maskinen 2+ gånger om dagen så gör det skillnad. Diskar man däremot var 3de dag så känns upphöjd diskmaskin ganska onödigt och i din skiss så hade det varit mer logiskt och mer ergonomiskt att ha en hederlig golvstående diskmaskinen bredvid diskhon.

På din ursprungliga fråga, ingår ugn i kökstriangeln? Ja. Men eftersom tider förändras och man flyttat ut ugnen från spisen så blir det lite knixigare. Däremot bör den vara installerad på en plats där man åtminstone har god uppsikt på det man tillagar. Den bör dessutom vara i nära anslutning till bänkyta.

Så i ditt grundutkast är följande inte att rekommendera ur köksplanering:

  1. Diskhon är för långt ifrån hällen.
  2. Ugnen är inte överskådlig från hällen.
  3. Diskmaskinen är placerad långt ifrån diskhon.
Kort och gott, detta är inte ett ergonomiskt kök. Om tanken som sagt är att du ska bo där i 15+ år, ja men planera det så som du själv känner för nästa köpare kommer med största sannolikhet att blåsa det de första dem gör. Kanske blir det rentav mer svårsålt med den layouten?

Ha även i åtanke att tider ändras. Du kanske inte är i behov av ett praktiskt kök just nu men om 5 år så behöver du helt plötsligt laga mat pga förändrade levnadsförhållanden och då kommer du ifrågasätta dig själv om varför du valde design före funktion.

När det kommer till en hel del saker så kan man välja design före funktion men kök är inte något där man bör göra så, där bör funktion gå före design.
Du måste ju förstå att diska och laga mat inte är samma sak. Man kan ju äta färdiglagad mat som man tagit dit.

1. Ja, det har redan påpekats och jag sa att det var en bra sak som jag funderar på att ändra.
2. Det tycker jag den är. Har du sett 3D-skissen?
3. Jag tycker inte det är så långt ifrån, varför ska dom vara nära menar du?
 
HOBBY ARCHITECT
Sen vore det bra om ni inte polariserade frågan, jag har inte sagt att jag bara bryr mig om design och skiter i det praktiska. Då hade jag ju inte skapat denna tråd. Men visst, designen är lite viktigare än det praktiska här.
 
BirgitS
3. När man stoppar in disk i diskmaskinen behöver man ofta skrapa av matrester och då vill man inte först bära disken till diskhon för att där skrapa av i hon eller i kompostpåsen och sen flytta all disk till diskmaskinen för att ställa in den, man vill göra allt i ett svep och inte gå omkring med saker i onödan. Men om disken efter en middag består av en tallrik, ett glas och ett uppläggningsfat så är det ju inte så viktigt jämfört med om disken består av 4 tallrikar, 4 glas, 2 kastruller, 1 ugnsform, 2 skålar, 1 skärbräda och ett antal redskap som har använts under matlagningen.
 
Som svar, diska och laga mat är "indirekt" samma sak då du inte kan laga mat utan att behöva diska. De går därmed hand i hand och de är båda element inom köksplanering.

Det blir lite polariserande eftersom du själv uttryckt att design står över funktion. Och ja, du har uttryckt att funktionen ändå spelar roll men trots detta när du får feedback och tips så känns det som att du upplever det som en stor motgång då det påverkar designen negativt. Till exempel att flytta ugnen lite vilket påpekades, eller diskmaskinen för att ta ett annat exempel.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
3. När man stoppar in disk i diskmaskinen behöver man ofta skrapa av matrester och då vill man inte först bära disken till diskhon för att där skrapa av i hon eller i kompostpåsen och sen flytta all disk till diskmaskinen för att ställa in den, man vill göra allt i ett svep och inte gå omkring med saker i onödan.
Jaha du tänker så, ja det är ju sant.
 
Jag utmanar grundkonceptet och slänger in ett embryo till en gigansisk halvö

Skiss av en halvö i ett planeringsstadium med markeringar och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.