HOBBY ARCHITECT
3D-rendering av ett kök med högskåp innehållande inbyggda vitvaror, omgivet av enhetliga skåp och en u-formad köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag vill ha ugn/micro och kaffemaskin/is där dom är, är för att jag tycker inte det är snyggt när sådant är bredvid den delen där det är bänk/köksskåp, alltså jag tycker det blir snyggare när det är två vita enkla högskåp på vadera sida om det. Det blir liksom inbakat bland högskåpen. Förstår ni?




Schematisk ritning av ett kökslayout med U-formad bänk och högskåp för inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"3+3+3"
Annars var det tänkt att vara ännu mer "symetriskt" från början, men det kändes lite töntigt och som om allt kom längre ifrån U-köksbänken, men jag vet inte... *funderar*


Svartvit ritning av ett kökslayoutförslag med U-format arbetsområde och symmetrisk högskåpsplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"5+3+1"
Detta kanske också vore ett sätt...
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det kök jag har ritat ser ut såhär.

[bild]

Vissa anledningar till att det är som det är har med estetik att göra. Lite svårt att förklara, men hur det ser ut i 3D så att säga.

Bänken utmed väggen är mest för att det ska finnas en del av köksbänken som är mot en vägg, så man kan ha köksskåp (så det blir snyggt) och knivar på väggen och lite så.
Det där var inget vidare ur ergonomisk synvinkel.

Du var ju inne på "kökstriangeln", men du har släppt det konceptet helt och hållet i din design. De tre punkterna i triangeln - kylen, spisen och diskhon ska ligga så pass nära att du bara har ett par steg mellan varje. Du ska helst kunna se alla tre samtidigt.

När du står vi vasken och grejar med nåt ska du enkelt kunna hålla ett öga på spisen. Men när du i din design står vid vasen har du spisen rakt bakom dig och vice versa. När du står vid kylskåpet har du både vask och spis bakom dig. Det är dessutom långt mellan dina punkter. Du måste verkligen ta flera steg. När du flyttar dig mellan punkterna så räcker det inte med att ta flera steg, du måste också vända kroppen ett halvt varv varje gång.

Hur har du tänkt att man ska jobba när man plockar in och ut ur kylskåpet? Ska du först ställa sakerna på den lilla avställningsytan bredvid kylskåpet, och sedan bära bort dem till arbetsytan som du har fyra meter bakom ryggen? Det blir väldigt många steg fram och tillbaka.
 
BirgitS
Är det ett utställningskök som bara är till för att imponera på lättlurade människor eller ska det vara ett kök som går att använda?
Om det bara är till för att imponera och inte användas för matlagning så kan man ju strunta helt i alla praktiska riktlinjer som arbetstrianglar, men då får du ju se till att de där svarta vitvarorna i högskåpen blir lika stora och snyggt arrangerade för nu är det inte snyggt.

Arbetstriangeln gäller inte bara kylskåp utan det är kyl, frys och skafferi (förvaring av torrvaror).
 
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Det där var inget vidare ur ergonomisk synvinkel.

Du var ju inne på "kökstriangeln", men du har släppt det konceptet helt och hållet i din design. De tre punkterna i triangeln - kylen, spisen och diskhon ska ligga så pass nära att du bara har ett par steg mellan varje. Du ska helst kunna se alla tre samtidigt.

När du står vi vasken och grejar med nåt ska du enkelt kunna hålla ett öga på spisen. Men när du i din design står vid vasen har du spisen rakt bakom dig och vice versa. När du står vid kylskåpet har du både vask och spis bakom dig. Det är dessutom långt mellan dina punkter. Du måste verkligen ta flera steg. När du flyttar dig mellan punkterna så räcker det inte med att ta flera steg, du måste också vända kroppen ett halvt varv varje gång.

Hur har du tänkt att man ska jobba när man plockar in och ut ur kylskåpet? Ska du först ställa sakerna på den lilla avställningsytan bredvid kylskåpet, och sedan bära bort dem till arbetsytan som du har fyra meter bakom ryggen? Det blir väldigt många steg fram och tillbaka.
Här är kökstriangeln (som jag ser det):
Skiss över kök med markerad kökstriangel mellan spis, kyl och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen om man tar ut nåt från kylen kan man ställa det på den långa bänken bredvid. Men visst om man ska ställa det på U-bänken får man gå en liten bit.

Sen som sagt borde jag kanske flytta spisen till vänster sida av U-köksbänken.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Är det ett utställningskök som bara är till för att imponera på lättlurade människor eller ska det vara ett kök som går att använda?
Om det bara är till för att imponera och inte användas för matlagning så kan man ju strunta helt i alla praktiska riktlinjer som arbetstrianglar, men då får du ju se till att de där svarta vitvarorna i högskåpen blir lika stora och snyggt arrangerade för nu är det inte snyggt.

Arbetstriangeln gäller inte bara kylskåp utan det är kyl, frys och skafferi (förvaring av torrvaror).
Inte till för att imponera, men till för att vara snyggt men det ska inte lagas mycket mat i det alls som sagt.

Ritningarna är bara tidiga skisser.
 
HOBBY ARCHITECT
Redigerat:
BirgitS
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
(Här lägger dom ihop ugn och spis.)
2. Kökets triangel
[länk]
Ja, det svaret fick du i inlägg 2.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Inte till för att imponera, men till för att vara snyggt men det ska inte lagas mycket mat i det alls som sagt.

Ritningarna är bara tidiga skisser.
Mängden mat är ju en sak, om man när man väl lagar mat vill att det ska fungera utan att man irriterar sig på en massa saker är en annan sak. Det är där du måste bestämma dig för vilken väg du ska välja men i vilket fall som helst bör du ju avstå från direkt livsfarliga saker som att man inte håller en pastakastrull med flera liter kokande vatten över en bänk när man går för att tömma den.
 
Jag tycker det känns väldigt konstigt att du har flyttat bort ugn och mikro utanför köket. Det skulle nog kännas bättre och sätta ugn, kyl och frys nära Uet och flytta ut den bänken så den blir en uppställningsyta. Mest är nog fixeringen med kyl/frys på var sida som behöver släppas, är det viktigt med symmetri där så byt till integrerade vitvaror eller sätt dom centrerade bredvid varandra i Uet
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Mängden mat är ju en sak
Jag menade inte ofta. (Typ aldrig.)
 
HOBBY ARCHITECT
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det känns väldigt konstigt att du har flyttat bort ugn och mikro utanför köket. Det skulle nog kännas bättre och sätta ugn, kyl och frys nära Uet och flytta ut den bänken så den blir en uppställningsyta. Mest är nog fixeringen med kyl/frys på var sida som behöver släppas, är det viktigt med symmetri där så byt till integrerade vitvaror eller sätt dom centrerade bredvid varandra i Uet
Som du ser på bilden är det integrerade vitvaror. Frysen känns inte viktigt var den är.

Kanske borde jag inte ha nån anställningsyta utmed väggen alls. Eller ha den längre bort från U:et...

Översiktsritning av ett kök i U-form med integrerade vitvaror och markerad plats för frysen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag menade inte ofta. (Typ aldrig.)
Ja, bryr man sig inte om att det tar dubbelt så lång tid att laga mat som nödvändigt så är det klart att man kan göra ett kök som bara är till för att se snyggt ut enligt någon, dvs. imponera på folk. Men då är nog det här fel ställe att fråga på utan det passar bättre i något designforum eller gå till någon dyr köksfirma och be dem rita ett snyggt kök.

Då måste du ju också rita in en betydligt bredare häll så att bänkfläkten får plats utan problem.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, bryr man sig inte om att det tar dubbelt så lång tid att laga mat som nödvändigt så är det klart att man kan göra ett kök som bara är till för att se snyggt ut enligt någon, dvs. imponera på folk. Men då är nog det här fel ställe att fråga på utan det passar bättre i något designforum eller gå till någon dyr köksfirma och be dem rita ett snyggt kök.
(Man kanske vill att det ska se snyggt ut för en själv, som bor där.)
Det svåra med arkitektur är ju att förena det praktiska med det snygga.

BirgitS BirgitS skrev:
Då måste du ju också rita in en betydligt bredare häll så att bänkfläkten får plats utan problem.
Vad menar du? Bänkfläkt? Det ska vara en fläkt över spishällen, "i luften". Den har jag inte ritat in i 3D-ritningen än.
 
BirgitS
Det är mycket omodernt med frihängande fläktar ("tar bort den öppna känslan") så vill man ha något som är trendigt sätter man in en häll med inbyggd fläkt.
 
Om jag tolkar det hela rätt så är det viktigaste design och inte den praktiska aspekten öht.

Man kan tänka så, men då bör det vara en bostad man tänkt bo lääänge i och inte sälja inom iaf 15 år. För en köpare kanske älskar laga mat och då kommer din layout fallera katastrofalt.


Att förena design och praktiskt i ett kök är inte så svårt tycker jag, vad som däremot är svårare är att få till ett kök som tillåter mycket matlagning!

Om du nu vill ha det snyggt, skit i att ha bänkyta mellan högskåpen. Ha bara en vägg med högskåp, då får du lättare att placera vitvarorna på ett vettigt sätt så trots att du förlorar bänkyta så blir det ändå ett bättre kök.

Diskmaskinens placering som du ritat det är mindblowing för mig. Du kommer knappt laga mat, varför då ha en upphöjd diskmaskin? Nä min själ, ha en 60cm ho som är rakt över hällen och få på så vis symmetri (verkar viktigt!) och ställ diskmaskinen bredvid. Det finns en uppsjö med luckalternativ idag så man kommer inte ens se att det står en diskmaskin där (y)(y)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag menade inte ofta. (Typ aldrig.)
Så ditt kök blir mera som JAS-planet: ett svindyrt projekt som egentligen inte är tänkt att användas utan bara är till för att imponera på grannarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.