Vonelffors Vonelffors skrev:
Sitter nog mer i användaren. Har aldrig haft problem med någon touchpanel
Om det är sant tror jag att den mest sannolika förklaringen är att du inte vet vad panelen gör.

Om i övrigt högpresterande personer har problem med touch så är det antingen fel på produkten eller så är det fel på användarna men bara när det kommer till touch. Osannolikt.
 
  • Gilla
  • Haha
STB och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är sant tror jag att den mest sannolika förklaringen är att du inte vet vad panelen gör.

Om i övrigt högpresterande personer har problem med touch så är det antingen fel på produkten eller så är det fel på användarna men bara när det kommer till touch. Osannolik
Varför skulle jag inte veta vad dom gör, vad baserar du det på?
 
BirgitS
H hapazard skrev:
Dock är det ENORM skillnad i hur känsliga och välfungerande olika touchkontroller är.

Vår Siemens funkar fint att hantera med våta fingrar och gnäller inte för lite stänk eller avtorkning med våt trasa (om det blir pölar stänger den av sig för att förhindra överkokning, men eftersom det inte måste vara snustorrt går det enkelt att stryka av och starta om). Mina föräldrars Husqvarna är däremot hems, klagar för minsta lilla stänk och man måste ha torra fingrar för att kunna använda den.
Absolut är det så, men det är väl mer att man ska behöva trycka flera gånger för att ändra effekten eller träffa rätt på en liten slider eller först trycka för vilken zon man vill ändra innan man kan ändra effekten. Upplever sånt som dåligt användargränssnitt och frustrerande jämfört med att vrida på ett vred som man knappt behöver titta på för att man känner i vilket läge det har.
 
  • Gilla
Görrättdirekt och 1 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Varför skulle jag inte veta vad dom gör, vad baserar du det på?
Det jag skrev.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser inte att det finns någon med placering av vreden som vi har:
[bild]
Har väl försvunnit av en anledning 🤔
de slogs av när man drog kärlen mot sig
de smälte ner när man tog ut plåtar från ugnen och ställde de på spisen
eller så kan inte fabriken i polen göra denna lösningen
hur eller var det den snyggaste lösningen. och i kombinationen dubbelugn 70cm blev den riktigt maffig
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte en Smeg spis för något år sedan. Vi ville ha en med det klassiska utseendet, men ändå med vred. Dom har ett antal spisar med just vred, som är steglösa.
 
H Hans G2 skrev:
Har du kollat på smeg si364bm? Runt 11k så inte alls farligt jämfört med Ilve.Visserligen är det en spishäll och inte en spis, men en separat ugn med vred är ju inga problem att hitta.
jag hittade en SMEG, men sedan kollade jag recensioner på SMEG och de var i de flesta fall jag såg, bara en stjärna och missnöjda kunder som betalat mycket. Såg en SMEG spis på Marketplace idag och allt på spisen var trasigt, det enda som fungerade var ugnen. Så SMEG utseendemässigt hade jag kunna tänka mig, men pga att recensionerna är så dåliga då hoppar jag det. Jag har sett att de har andra snygga produkter, som t ex kaffekokare och brödrost men de är svindyra. Jag är inte beredd att betala för det snygga, bara för bättre funktionalitet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G Görrättdirekt skrev:
jag hittade en SMEG, men sedan kollade jag recensioner på SMEG och de var i de flesta fall jag såg, bara en stjärna och missnöjda kunder som betalat mycket. Såg en SMEG spis på Marketplace idag och allt på spisen var trasigt, det enda som fungerade var ugnen. Så SMEG utseendemässigt hade jag kunna tänka mig, men pga att recensionerna är så dåliga då hoppar jag det. Jag har sett att de har andra snygga produkter, som t ex kaffekokare och brödrost men de är svindyra. Jag är inte beredd att betala för det snygga, bara för bättre funktionalitet.
Du gör rätt i att hålla dig borta från Smeg!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ungefär samma krav sist jag köpte spis och har varit väldigt nöjd med min Gorenje i..
tio år nu. Damn vad tiden går.

De bör väl ha något liknande i sortimentet ännu?
 
D
G Görrättdirekt skrev:
Vi har haft en induktionshäll av märket white i 13 år och jag har varit missnöjd sedan den inkopplades. Nu är både inbyggnadsugnen och induktionshällen trasiga och vi överväger en induktionsspis med ugn.
Jag har dock krav som de flesta spisar inte uppfyller.
Fasta vred ska det vara.
Jag vill absolut inte ha touchstyrning över huvudtaget, då vatten kan göra att en platta sätts på, att man av misstag när man torkar av spisen kommer åt touch och sätter på en platta mm.
Pop-out-vred vill inte ha, då det finns risk att det kommer in smuts/vätska samt att det är en fjäder som garanterat kommer gå sönder.
SMEG har en spis som uppfyller kraven, men de har så väldigt dåliga recensioner och är enormt dyra.
Jag kan betala ett högre pris för en spis, men då ska kvaliteten också vara hög, dvs recensionerna ska övervägande vara över 4 av 5 stjärnor.
Är det någon som möjligen har en sådan spis som jag letar efter?
Tar tacksamt emot information om märke och modell.

induktionsspis
fasta vred
ingen touchstyrning alls på spisytan
bra recensioner
gärna låda under för plåtar
För två år sen, kanske tre, köpte vi en Cylindaspis till sommarkåken. Spisen uppfyller alla krav du listar. Den har bra effekt också. Inte dyr. Den enda nackdelen är att den vid lägen lägre än 9 skickar ut effekten i intermittenta pulsar med efterföljande pauser, så om man sjuder något på låg effekt i en tunnbottnad kastrull ser man kokbubblor under någon sekund, därefter stiltje några sekunder, sen bubblor igen osv.

Tillägg: spisen ser ut ungefär så här
https://www.cylinda.se/produkt/kok/spisar/9001756

Tillägg 2: den spisen jag länkade verkar vara en moderniserad version av den vi köpte. Den är bra om man kan leva med nackdelen ovan. Effekten är på 11 kW och spisen alltså anpassad för svenskt elnät.

https://www.elon.se/cylinda-sib7162kvrf#pdp-manuals
 
Redigerat:
G Görrättdirekt skrev:
Hej, tack för att du tagit dig tid att försöka hitta en spis som kan uppfylla mina högt ställda krav. Vi har insett att spisen använder man såpass mycket och varje dag, att det är viktigt att vara petig med med funktionerna. Det jag undrar med modellen är om man ändå väljer platta ovanpå hällen och att man både kan justera justera värme med plus och minus på hällen och med vreden. Eller om symbolerna ovanpå hällen bara visar restvärme plus att de satt styrning av timern ovanpå. Vore intressant att testa hur den fungerar.
Jag har den, du kan köra bara vred eller bara touch. Vilket du vill. Jag valde den pga pris pch just vred. Haft den i 9år utan några problem. Köpte en likadan till sommarstugan för några år sedan. Den funkar med kanon men fläkten som kyler ugnen efter går lite längre på den nyare och är lite mer högljud. Annars toknöjd.
 
Köpte själv en Smeg Classic Spis C6IMX8 (rostfritt stål) för 5 år sedan. Den har induktionshäll med fasta vred. Bra boost-funktion och skön styrning av värmen. Varmluftsugnen är grym och har även låda för plåtar under. Har inte haft några som helst problem med den utan är tvärtom helnöjd. Betalade 11500 på black friday.
 
  • Gilla
Lelleswede
  • Laddar…
Huskvarnas induktionsspis med vred har fungerat alldeles utmärkt för mig de senaste fem åren. Ångrar inte köpet en sekund. Touchscreen går ju inte att arbeta med.
 
J JonteP skrev:



LA GERMANIA​

TU60I60BX , Induktionsspis
Finns hos Tretti.se
Vi har haft en likadan i sex år och är nöjda.
Den verkar faktiskt uppfylla mina krav. Finns det något som ni önskar vore annorlunda med spisen eller ugnen? I manualen står det att ugnsglaset bilr väldigt varmt. Vi har inga småbarn, men däremot en labrador, så han lär sig väl att inte nosa på luckan när ugnen är på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.