13th Marine 13th Marine skrev:
Tänkte inte på att det var en Spis som eftersöktes när jag skrev det 😅

Personligen uppskattar jag häll mer, i mitt tycke enklare att rengöra, är en massa kanter och vrår skiten hittar in//ner i på en spis.
Du har rätt i att det inte finns kanter på hällen och det är toppen. Men vi har haft problemet att det kommer smuts i där hällen sitter i träskivan. Skulle vara toppen om det fanns testkök att laga mat i så man kan jämföra IRL.
 
G Görrättdirekt skrev:
Håller med om att touch är "djävulens påfund". Man kan undra vem som är kravställare hos vitvarutillverkarna... En spis ska klara att lagas mat på utan att den stängs av om jag inte själv valt det. Vi har så många gånger råkat koppla ihop två zoner eller att barnlåset aktiverats utan att vi aktivt gjort det valet. Att som i manualen trycka X antal sekunder för att ta bort kopplingen eller ta bort barnlåset, fungerar inte. Inte ens att stänga av spisen har alltid varit lösningen. Så nu vill jag slippa touch och då är det en vanlig spis antar jag som gäller. Men det verkar inte finnas många att välja på som uppfyller det jag vill. Synd bara att vi inte kan ha bredare spis än 60 cm.
Jag misstänker att det är som för bilar, touch är billigt jämfört med mekaniska vred och knappar. Det är nog en starkt bidragande faktor till att touch av olika slag blir vanligare på olika håll.
 
K Kallens skrev:
Jag misstänker att det är som för bilar, touch är billigt jämfört med mekaniska vred och knappar. Det är nog en starkt bidragande faktor till att touch av olika slag blir vanligare på olika håll.
Då kan man undra var fokus på funktion och kvalitet och hållbarhet tagit vägen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Sitter nog mer i användaren. Har aldrig haft problem med någon touchpanel
 
  • Gilla
  • Haha
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Sitter nog mer i användaren. Har aldrig haft problem med någon touchpanel
Här har vi en rutinerad produktutvecklare som råkat outa sig själv. ;)
"Det är inte produkten det är fel på, utan kunden"

Jag saknar också intensivt riktiga vred.
En gryta med ärtor kokar över två centiliter och hux flux är spisen avstängd. Trasa fram, torka och sen försöka få igång skiten igen där det nyss var kokande vatten.
Premium!
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Rent krasst har ju kunderna röstat med plånboken, nästan ingen köper med vred, de flesta med touch.
Hade det funnits en marknad för vred så hade det givetvis funnits att köpa.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Vonelffors Vonelffors skrev:
Sitter nog mer i användaren. Har aldrig haft problem med någon touchpanel
Kul för dig, jag har en micro som är hopplös och en häll som gör som den vill förutom när jag vill ändra läge på plattorna, då vägrar den ofta eller hoppar flera steg än jag tänkt.
Även på jobbet är det problem med touchskärmar trots att dom är svindyra lägger touchfunktionen av.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Sitter nog mer i användaren. Har aldrig haft problem med någon touchpanel
13th Marine 13th Marine skrev:
Rent krasst har ju kunderna röstat med plånboken, nästan ingen köper med vred, de flesta med touch.
Hade det funnits en marknad för vred så hade det givetvis funnits att köpa.
Tror mer att det är en produktutvecklare utan tillräcklig kunskap om touch och en säljare som lyckats övertyga butiker att köpa in dem. Som kund ska man inte bara kolla inköpspris utan pris för produktens hela livscykel. Inget krångel är värt mycket.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har som sagt inga problem att använda en väldesignad touch, det handlar om en vanesak ;)
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat på smeg si364bm? Runt 11k så inte alls farligt jämfört med Ilve.Visserligen är det en spishäll och inte en spis, men en separat ugn med vred är ju inga problem att hitta.
 
Vi har den här Gorenje var den enda med vred vi hittade för några år sedan fanns även i rostfritt knapparna är pop up men man kan ha dem ute hela tiden om man vill. Vi ville inte ha touch vår dotter har rn Ikea häll med det o den är inte bra
 
  • Vit spis med keramikhäll och digital klocka visar 13:49, märke Gorenje, i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om inte pengar är ett problem finns många modeller med vred här: https://www.myrangecooker.se/

Vi har en från Lofra, fin och nöjd med vreden.
 


G Görrättdirekt skrev:
Vi har haft en induktionshäll av märket white i 13 år och jag har varit missnöjd sedan den inkopplades. Nu är både inbyggnadsugnen och induktionshällen trasiga och vi överväger en induktionsspis med ugn.
Jag har dock krav som de flesta spisar inte uppfyller.
Fasta vred ska det vara.
Jag vill absolut inte ha touchstyrning över huvudtaget, då vatten kan göra att en platta sätts på, att man av misstag när man torkar av spisen kommer åt touch och sätter på en platta mm.
Pop-out-vred vill inte ha, då det finns risk att det kommer in smuts/vätska samt att det är en fjäder som garanterat kommer gå sönder.
SMEG har en spis som uppfyller kraven, men de har så väldigt dåliga recensioner och är enormt dyra.
Jag kan betala ett högre pris för en spis, men då ska kvaliteten också vara hög, dvs recensionerna ska övervägande vara över 4 av 5 stjärnor.
Är det någon som möjligen har en sådan spis som jag letar efter?
Tar tacksamt emot information om märke och modell.

induktionsspis
fasta vred
ingen touchstyrning alls på spisytan
bra recensioner
gärna låda under för plåtar

LA GERMANIA​

TU60I60BX , Induktionsspis
Finns hos Tretti.se
Vi har haft en likadan i sex år och är nöjda.
 
  • Gilla
Ichimoku64
  • Laddar…
https://www.cylinda.se/produkt/kok/spisar/9001755
Köpte motsvarande denna modell för några år sedan. Har fungerat bra enligt den som använder den. Hade lite problem med effektregleringen då den var nästan ett år gammal. Ett samtal till cylinda så skickade de en tekniker som bytte ut hela spisen. Har fungerat utmärkt efter det , är ca 3år sedan den byttes ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att det är något större problem, vare sig med att rengöra vreden från fingrarnas kladd (vreden är på framsidan) eller att touchpanelen klagar vid rengöring (blöt trasa i ena handen och torr i andra). Eftersom touchpanelen är så liten tror jag inte den någon gång har blivit blöt när det har kokat över.

Varenda gång jag har använts hällar med bara touch hos andra så känner jag hur irritationen växer och hur glad jag är för mina vred.
Dock är det ENORM skillnad i hur känsliga och välfungerande olika touchkontroller är.

Vår Siemens funkar fint att hantera med våta fingrar och gnäller inte för lite stänk eller avtorkning med våt trasa (om det blir pölar stänger den av sig för att förhindra överkokning, men eftersom det inte måste vara snustorrt går det enkelt att stryka av och starta om). Mina föräldrars Husqvarna är däremot hems, klagar för minsta lilla stänk och man måste ha torra fingrar för att kunna använda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.