På tal om mycket specifika krav, finns det någon spis med 60cm induktion och 30cm stekbord?
Och VRED SÅKLART!😉
 
  • Gilla
Wawomm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har en Husqvarna-spis sen 2017 som vi är mycket nöjda med och som verkar uppfylla nästan alla krav, men jag vet inte om modellen fortfarande finns kvar. Det finns en liten touchpanel som man använder till Power-läget, och något mer som vi aldrig har använt, men det händer inget när man trycker där om man inte först har satt på zonen med vredet.
Jag tycker dessa maskiner från HQ eller Elux har det sämsta av tvä världar.
Vred som blir skitiga och svåra att rengöra, touch som gnäller när man rengör eller fått ett överkok.

Personligen hade jag kikat på Neffs modeller med "twistpad".
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Dom har ändrat lite i modellerna, men PDI096WE3 är närmast motsvarande den vi har
[länk]
Den var ju jättefin!
Nostalgimodellen ser ut att ha vred som inte är pushpull: https://www.ilve.com.au/p/pi064ne/

De har även en modell där jag inte kan avgöra om vreden är pushpull eller inte: https://www.ilve.com.au/p/pi064we3/

Är ni nöjda med spisen? Men ugnen?
Hur gammal är er spis och var köpte ni den?
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
BirgitS
G Görrättdirekt skrev:
Det jag undrar med modellen är om man ändå väljer platta ovanpå hällen och att man både kan justera justera värme med plus och minus på hällen och med vreden. Eller om symbolerna ovanpå hällen bara visar restvärme plus att de satt styrning av timern ovanpå.
Det går bra att ladda ner bruksanvisningarna från Electrolux och Husqvarna i förväg.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har en Husqvarna-spis sen 2017 som vi är mycket nöjda med och som verkar uppfylla nästan alla krav, men jag vet inte om modellen fortfarande finns kvar. Det finns en liten touchpanel som man använder till Power-läget, och något mer som vi aldrig har använt, men det händer inget när man trycker där om man inte först har satt på zonen med vredet.
Det låter som en modell som skulle kunna funka för mig. Men det var ett tag sedan, så frågan är om det finns liknande modeller idag?
 
  • Gilla
harney
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker dessa maskiner från HQ eller Elux har det sämsta av tvä världar.
Vred som blir skitiga och svåra att rengöra, touch som gnäller när man rengör eller fått ett överkok.

Personligen hade jag kikat på Neffs modeller med "twistpad".
Jag tycker inte att det är något större problem, vare sig med att rengöra vreden från fingrarnas kladd (vreden är på framsidan) eller att touchpanelen klagar vid rengöring (blöt trasa i ena handen och torr i andra). Eftersom touchpanelen är så liten tror jag inte den någon gång har blivit blöt när det har kokat över.

Varenda gång jag har använts hällar med bara touch hos andra så känner jag hur irritationen växer och hur glad jag är för mina vred.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att det är något större problem, vare sig med att rengöra vreden från fingrarnas kladd (vreden är på framsidan) eller att touchpanelen klagar vid rengöring (blöt trasa i ena handen och torr i andra). Eftersom touchpanelen är så liten tror jag inte den någon gång har blivit blöt när det har kokat över.

Varenda gång jag har använts hällar med bara touch hos andra så känner jag hur irritationen växer och hur glad jag är för mina vred.
Kom på att jag har modellen med vred som är mer vinklade uppåt, de blir snabbt smutsiga av stänk och kladd.

Vi sprayar gärna lite såpavatten på som får verka lite när vi rengör, direkt börjar den pipa surt på en.
Vår panel blir blöt i princip varje gång det kokar över, eller om det droppar lite från ett lock när man kikar i en kastrull, osv osv. (och då är vår spis 70cm bred).

Det finns bra och dålig touch, har sällan känt att det är ett problem dock.
Men vi är alla olika =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker dessa maskiner från HQ eller Elux har det sämsta av tvä världar.
Vred som blir skitiga och svåra att rengöra, touch som gnäller när man rengör eller fått ett överkok.

Personligen hade jag kikat på Neffs modeller med "twistpad".
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att det är något större problem, vare sig med att rengöra vreden från fingrarnas kladd (vreden är på framsidan) eller att touchpanelen klagar vid rengöring (blöt trasa i ena handen och torr i andra). Eftersom touchpanelen är så liten tror jag inte den någon gång har blivit blöt när det har kokat över.

Varenda gång jag har använts hällar med bara touch hos andra så känner jag hur irritationen växer och hur glad jag är för mina vred.
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker dessa maskiner från HQ eller Elux har det sämsta av tvä världar.
Vred som blir skitiga och svåra att rengöra, touch som gnäller när man rengör eller fått ett överkok.

Personligen hade jag kikat på Neffs modeller med "twistpad".
Jag ser att Neff bara har separata hällar och ugnar.
Det är också en grej jag undrar över, hur det är att gå från en häll, där det inte finns kanter till att ha en spis med kanter som då begränsar ytan för kärlen.
 
G Görrättdirekt skrev:
Den var ju jättefin!
Nostalgimodellen ser ut att ha vred som inte är pushpull: [länk]
Vi tänkte likadant, men baxnade inför priserna (den du länkade till går ju på 65 lakan!!)

Jag kan bara säga att vi har vant oss och kan inte säga att jag längre saknar vred.
 
G Görrättdirekt skrev:
Jag ser att Neff bara har separata hällar och ugnar.
Det är också en grej jag undrar över, hur det är att gå från en häll, där det inte finns kanter till att ha en spis med kanter som då begränsar ytan för kärlen.
Tänkte inte på att det var en Spis som eftersöktes när jag skrev det 😅

Personligen uppskattar jag häll mer, i mitt tycke enklare att rengöra, är en massa kanter och vrår skiten hittar in//ner i på en spis.
 
BirgitS
G Görrättdirekt skrev:
Det låter som en modell som skulle kunna funka för mig. Men det var ett tag sedan, så frågan är om det finns liknande modeller idag?
Den vi har är mycket lik den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5276043
Men det kan finnas skillnader eftersom den modellen verkar vara några år nyare. Jag ser på omdömena att den är högljudd enligt vissa men det är inte vår. Kylfläkten för ugnsluckan låter en del men definitivt mindre än vad fläkten ovanför spisen gör.
 
Redigerat:
Ser inte att det finns någon med placering av vreden som vi har:
Spis utan lucka, reglage ovanpå, vita knoppar, kakelvägg i bakgrunden, bänkyta, kökssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har väl försvunnit av en anledning 🤔
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G Görrättdirekt skrev:
Är ni nöjda med spisen? Men ugnen?
Hur gammal är er spis och var köpte ni den?
Vi har använt den i fyra år. Induktionen funkar kanon, bra storlek på alla plattor och ordentlig effekt (vissa spisar har ju tyvärr rätt små element, men inte den vi har).
Ugnarna funkar bra förutom att de max kan ge 180 grader från övervärmen, så det går inte riktigt grilla med dom (undervärmen går upp till 300 grader eller nåt, så det är inget problem med värmen i ugnen som sådan, bara just grillfunktionen som är svag). Jag antar det har nåt göra med att elektroniken för induktionen sitter precis ovanför så den behöver temperaturregleras. Där är en fläkt som låter lite när ugnen blivit varm, men så verkar tyvärr de flesta ha numera.
 
Vi har en Husqvarna induktion med vred som funkar ypperligt. Dock har de klämt in en liten touch-pad för power-funktion, barnlås och lite sånt. Det som oftast händer är att det kommer vatten på denna när man lagar mat, vips piper det till några gånger och den stänger sig och har man otur går barnlåset in!

Enligt instruktionen ska man sen kunna stänga av barnlås genom att trycka några sekunder på ett visst sätt men det funkar ibland. Oftast får man bryta strömmen till spisen, starta om och DÅ funkar det att stänga av barnlåset.

Så, ja touch är djävulens påfund, åtminstone om det kombineras med någon som programmerat inkompetent.

Idealt skulle jag se en stekhäll med touch men med en kontakt undertill där man kan koppla in en panel med vred som man sen själv fäller in i bänkskåpet undertill. När denna kopplas in kan man stänga av touch-funktionen om man vill. Då kunde de dessutom få sälja ännu en pryl till kunderna så tillverkarna borde väl vara positivt inställda :)
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vi har en Husqvarna induktion med vred som funkar ypperligt. Dock har de klämt in en liten touch-pad för power-funktion, barnlås och lite sånt. Det som oftast händer är att det kommer vatten på denna när man lagar mat, vips piper det till några gånger och den stänger sig och har man otur går barnlåset in!

Enligt instruktionen ska man sen kunna stänga av barnlås genom att trycka några sekunder på ett visst sätt men det funkar ibland. Oftast får man bryta strömmen till spisen, starta om och DÅ funkar det att stänga av barnlåset.

Så, ja touch är djävulens påfund, åtminstone om det kombineras med någon som programmerat inkompetent.

Idealt skulle jag se en stekhäll med touch men med en kontakt undertill där man kan koppla in en panel med vred som man sen själv fäller in i bänkskåpet undertill. När denna kopplas in kan man stänga av touch-funktionen om man vill. Då kunde de dessutom få sälja ännu en pryl till kunderna så tillverkarna borde väl vara positivt inställda :)
Håller med om att touch är "djävulens påfund". Man kan undra vem som är kravställare hos vitvarutillverkarna... En spis ska klara att lagas mat på utan att den stängs av om jag inte själv valt det. Vi har så många gånger råkat koppla ihop två zoner eller att barnlåset aktiverats utan att vi aktivt gjort det valet. Att som i manualen trycka X antal sekunder för att ta bort kopplingen eller ta bort barnlåset, fungerar inte. Inte ens att stänga av spisen har alltid varit lösningen. Så nu vill jag slippa touch och då är det en vanlig spis antar jag som gäller. Men det verkar inte finnas många att välja på som uppfyller det jag vill. Synd bara att vi inte kan ha bredare spis än 60 cm.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.