1. Touch är skit. Det hjälper knappast att "man vänjer sig" när funktionen alltid är klart sämre, jämfört med ett vanligt vred.
2. Reglagen på moderna ugnar är ett klassiskt exempel på hur utvecklingen går bakåt. Det som förr löstes snabbt och smidigt med två vred, kräver idag menyval och/eller extra knapptryck i tillägg.
3 Vi skall snart renovera köket. Det blir inte roligt...
 
  • Gilla
mumiemonstret
  • Laddar…
falkn skrev:
Inte för att vara sådan, men det låter ju som handhavandefel i samtliga fall. Rostar besticken har ni troligtvis inte ställt in rätt hårdhet på vattnet så ni får för mycket salt. Om kyl och frys bullrar onödigt mycket kan det vara för att de inte står i våg.

Angående ursprungsfrågan så känns det väldigt motsträvigt att välja spis före häll och ugn i korrekt arbetsnivå. Som jag ser det finns endast fördelar med detta. Undantag finns kanske i kök med shaker stil där man vill ha en stor gasspis eller liknande för att matcha estetiken bättre.
Det där med korrekt arbetsnivå för ugnen tycker jag är en smaksak. Ugnen har gejdrar så jag vill hellre komma åt plåtarna uppifrån än framifrån. För oss var det ändå aldrig ett alternativ med ugn i arbetshöjd - vi har ju inga högskåp i närheten. Se bildtråden. Och dessutom använder vi ugnen kanske en gång varannan vecka.

Så ugnens placering klagar jag inte på. Det jag aldrig kommer förlika mig med helt och hållet är att det inte blev en spis.
 
Cujo skrev:
1. Touch är skit. Det hjälper knappast att "man vänjer sig" när funktionen alltid är klart sämre, jämfört med ett vanligt vred.
2. Reglagen på moderna ugnar är ett klassiskt exempel på hur utvecklingen går bakåt. Det som förr löstes snabbt och smidigt med två vred, kräver idag menyval och/eller extra knapptryck i tillägg.
3 Vi skall snart renovera köket. Det blir inte roligt...
1. Man behöver inte köpa en häll med touchvred.

2. Jag har själv mikro från Bosch:s helt nya serie med touchkontroller, men det är bara att svänga runt för att ställa in tiden. Den startar automatiskt med läget 900W förinställt. Sen kan man ställa in div. program, men det behövs inte.
 
mumiemonstret skrev:
Det där med korrekt arbetsnivå för ugnen tycker jag är en smaksak. Ugnen har gejdrar så jag vill hellre komma åt plåtarna uppifrån än framifrån. För oss var det ändå aldrig ett alternativ med ugn i arbetshöjd - vi har ju inga högskåp i närheten. Se bildtråden. Och dessutom använder vi ugnen kanske en gång varannan vecka.

Så ugnens placering klagar jag inte på. Det jag aldrig kommer förlika mig med helt och hållet är att det inte blev en spis.
Man kommer ju ändå åt ugnen ovanifrån, bara det att man slipper böja sig. Min ugn kommer sitta med underkant på ca 70 cm från golvet.
 
I
Varför inte en retro? De finns tydligen, även om de är sällsynta.
http://www.bosch-home.se/produkter/spis-ugn-häll-fläkt/hällar/NCT615C01.html?source=browse
Håller med att det blivit knepigt att laga mat. Saknar de gamla gjutjärnsplattorna extra mycket när man steker köttbullar, de tålde att drog runt järnet för att få bullarna i rullning, så gör man inte på en glashäll.
Tråkigt, Cujo, att du inte tycker köksrenoveringen ska bli rolig. Hade det varit jag hade jag inväntat rätt stämning, blir nog inte bra annars.;)

Föresten, lite lustigt att de skriver " Vred på sidan – enkelt att välja effektläge. " Då vet de att de moderna är onödigt komplicerade.
 
Redigerat av moderator:
falkn skrev:
Man kommer ju ändå åt ugnen ovanifrån, bara det att man slipper böja sig. Min ugn kommer sitta med underkant på ca 70 cm från golvet.
Jadå, jag skriver inte under på tidigare inlägg att det är oergonomiskt med höga ugnar. Bara överreklamerat. Visst, grillar man en stek varje kväll och bakar bröd varje morgon och vill titta på hela tiden ska man förstås försöka ha ugnen i arbetshöjd. I vårt kök finns det bara ett högskåp, och på arbetshöjd i det skåpet har vi mikron (används jämt och ständigt) samt en hylla som vi använder minst tio gånger oftare än ugnen.

för oss sitter ugnen där den ska.
 
Även om det handlar om vad man tycker om; vred, touch, ugn i arbetshöjd etc. så måste man också fundera på vad det är för kök man bygger/renoverar.

I en trendig lägenhet i innerstan med högblanka skåpsluckor och rostfria vitvaror vore ju det konstigt att sätta in nåt annat än en häll, i ett enkelt fritidshus kanske en vit klassisk spis passar bäst och i en villa från sekelskiftet med en massa fina snickerier kanske en stor rostfri gasspis med två ugnar är det rätta valet.

Jag tycker det var absolut rätt att sätta in häll i köket som diskuteras i tråden, något annat hade inte passat in i helheten! :)
 
I
Lite synd att utbudet minskar, snart finns väl inget annat än häll med touch. Min första häll, en Husqvarna, hade en lös panel som man kunde sätta där man tyckte den passade bäst, den saknade inga finesser, den gick t.o.m att koppla samman med ugnen. Min nuvarande, en Bosch, har en list på hällen med reglagen i, inte touch, man måste trycka lite om de ska reagera. Inget av dessa alternativ hittar jag idag, de finns kanske om man letar, men i butiker finns endast häll med touch. Synd, man undrar vem som bestämmer hur vi ska ha det i våra kök.
 
ion skrev:
Lite synd att utbudet minskar, snart finns väl inget annat än häll med touch. Min första häll, en Husqvarna, hade en lös panel som man kunde sätta där man tyckte den passade bäst, den saknade inga finesser, den gick t.o.m att koppla samman med ugnen. Min nuvarande, en Bosch, har en list på hällen med reglagen i, inte touch, man måste trycka lite om de ska reagera. Inget av dessa alternativ hittar jag idag, de finns kanske om man letar, men i butiker finns endast häll med touch. Synd, man undrar vem som bestämmer hur vi ska ha det i våra kök.
Konsumenterna själva såklart. Det som säljs, tillverkas.
 
Jag var extremt skeptisk till touch innan jag renoverade köket i våras, men är mer än nöjd. Så lätt att rengöra en helt platt glashäll där inget bränner fast, i min förra lägenhet som hade en spis med vred och gjutjärnsplattor var det (jämförelsevis) ett helvete att torka av spisen och vreden.

Har förövrigt en induktionshäll från Siemens med sliders så att ställa in nivån på plattorna går minst lika fort som att vrida ett vred.
 
Vi har väldigt begränsat med högskåp i vårt kök och har valt att planera in en högt monterad diskmaskin istället för en högt monterad ugn. Ugnen använder vi kanske tre ggr i veckan medans diskmaskinen öppnas 10-15 ggr per dag.
 
I
falkn skrev:
Konsumenterna själva såklart. Det som säljs, tillverkas.
Så brukar det vara, visst. Men om det nu bara finns en typ att köpa så är det den som säljs, jag vet många som skulle vilja ha tillbaka vreden, inte så många som vill ha gjutjärnet tillbaka.
Lite som H.Ford sa om T-Forden, " ni får välja vilken färg ni vill bara ni väljer svart " .

Jag upplevde inte att gjutjärnsspisen var svårare att rengöra, den tålde en oömmare behandling än glaset, repor syns ju och det vill man inte ha.
 
Redigerat av moderator:
Det finns ju som sagt alternativ..

Visst tål en gammal spis med gjutjärnplattor mer stryk, men att säga att de är lika lätta att rengöra är trams. En induktionshäll kör man ju bara lite fönsterputs på och torkar av med papper sen är en helt ren och blank. Sen föstår jag inte varför man ska vara så oöm i sin behandling av spisen. Se till att ha stekpannor som är rena på undersidan så är det ett icke-problem även på en glashäll.
 
  • Gilla
Maracuja
  • Laddar…
Själv är jag lycklig ägare till en spis med gjutjärnsplattor. Tidigare har vi haft spis med glashäll, men den får man ju hålla på och putsa på hela tiden om den ska vara snygg. Aldrig mer glashäll i mitt kök!
 
Mitt förra kök var relativt nyrenoverat. Hade induktionshäll med touch och separat ugn på arbetshöjd.

Mitt nuvarande kök är från... ööhh... 70-talet? En jättegammal spis med gjutjärnsplattor, vred och två ugnar. Tror den nedersta (har låg höjd, ungefär som dagens plåtförvaringslåda) benämns som värmeskåp men den går upp till 275 grader.

När jag flyttade hit så sa jag att vi ska slänga ut den där skabbiga spisen inom ett år. Fast nu har jag haft den i flera år och bävar för den dagen jag måste byta. Den är MYCKET bättre än den snygga som jag hade där jag bodde förut.

De flesta har redan nämnt varför, som t.ex. att touch verkligen är skit, glasskivan blir repig, störande fläktljud o.s.v.

Men det som verkligen har fått mig att inse att jag älskar denna gamla fula spis är att jag aldrig står och svär när jag lagar mat. Fyra kastruller på spisen var mer eller mindre omöjligt på induktionshällen. För trångt. Jag har väldigt ofta 2-4 kastruller på spisen plus något i ugnen. (Innan nån frågar: kött i stekpanna, en såskastrull, kokta grönsaker, kokt potatis, grönsak i ugn.)

Min induktionshäll var kanske ett måndagsex men plattorna tjöt med ett läskigt ljud i vissa lägen. Framför allt på lägre temperaturer vilket var sjukt störande vid långkok. Värmen på plattorna var ojämn. Det märktes tydligt när man stekte pannkakor. De blev brända och bleka på samma gång.

Jag har även insett att en ugn i arbetshöjd är jättejobbigt. När jag har en tung stek i ugnen så är det mycket lättare att lyfta den till/från låg höjd.

Visserligen var induktionshällen snabb men jag har också insett att jag gillar att ha kastruller på eftervärme. Tycker att induktionen var svårare att hitta rätt temperatur på, framför allt på riktigt låga temperaturer.

Det enda jag saknar just nu är varmluftsugnen men det vägs helt klart upp av att ha tillgång till två ugnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.