13th Marine skrev:
Att maskinen piper när man gör saker den inte tycker om är väl en vanesak, jag har lärt mig ganska fort att inte blaska vatten över touchknapparna.
Det är lätt att säga, men när stekpannan krockar med kastrullen därför att plattorna är för nära varandra så så hade det varit en möjlighet att ställa dem båda något excentriskt i förhållande till plattan om inte spisen hade vägrat att fungera då. Och vatten kan ibland spontant skvätta från en kastrull med kokande vatten.
 
Om du köper en klassisk spis: om ungen pajar och inte går att laga eller blir för dyr att laga måste du byta hela enheten. Om du kör häll och separat ugn och någon av dessa går sönder behöver du bara byta en del.

Touchknappar är en vanesak, man vänjer sig vid det efter ett tag, men dom måste sitta på rätt ställe i förhållande till värmezonerna, annars blir det konstigt om man vill dra kastrullerna från en sida till en annan. Kolla på lite olika fabrikat för att jämföra.

Jag är uppväxt med en gammal hederlig spis, men när jag väl flyttat hemifrån och köpt lägenheter och nu hus har jag alltid kört induktionshäll och separat ugn av den enkla anledningen att en induktionshäll endast har funnits som separat häll eller att det tidigare har det funnits en spis med induktion, men till ett hutlöst pris. Nu har prisskillnaden minskat ordentligt.

Induktionshäll och ugn har fläktar; ja, men dom låter inte så mycket att de stör. Då låter köksfläkten betydligt mycket mer. Om du köper en spis med varmluftsugn låter den minst lika mycket.

Hur stor är den "extrakostnad" för att köpa ett extra skåp att bygga en separat ugn och håltagning i skivan? Kan inte den "extrakostnaden" vägas upp av att när du sen ska sälja din bostad vill folk med största sannolikhet ha häll och separat ugn. Och väljer du en spis kan det påverka värdet på din bostad mer än extrakostnaden?

Mitt sista argument är att en spis är ful.
 
Redigerat:
Vanbeasten skrev:
...
Induktionshäll och ugn har fläktar; ja, men dom låter inte så mycket att de stör. Då låter köksfläkten betydligt mycket mer. Om du köper en spis med varmluftsugn låter den minst lika mycket...
Jag har IKEAs billigaste induktionshäll och ugn från år 2010.
Har aldrig hört fläktljud från hällen, tror inte det finns någon fläkt där.
Vad skulle den göra för nytta? Hällen värmer ju bara upp kokkärlen som står ovanpå.

Ugnen däremot har en fläkt som går rätt länge, just när man sitter och äter det nylagade :confused:
Det har hänt någon gång att jag slagit av säkringen till ugnen (elcentralen sitter i tvättstugan alldeles intill) när jag vill ha surrfritt vid middagsbordet.
Men ju äldre man blir, desto sämre hör man :)
 
A
Ta och öppna din häll och se hur där ser ut vet ja...
 
electroluxaren skrev:
Ta och öppna din häll och se hur där ser ut vet ja...
Varför det?
Om jag inte hör någon fläkt är det OK för mig om det så skulle sitta 100 ljudlösa fläktar inuti :)
 
Om du bestämmer dig för häll skulle jag välja 70 bred. Dom 10 extra centimetrarna gör stor skillnad.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Det mest slagkraftiga argumentet mot spis är förstås att det är skitfult. Den enda spis som skulle hamna i mitt kök är någon större Ilve eller motsvarande - spisar som i sig själva är en möbel förutom att det går att koka mat på och i dom.
 
Efter att ha varit på Vedum och Elgiganten igår och läst era senaste inlägg, har jag blivit säkrare på att det ska vara en spis. Min sambo däremot har tyvärr inte rubbats...

Vi har vridit mycket på vred, för känslan är viktig. Paradoxalt nog hittade vi våra favoritvred, stumma och friktionsfria, på Cylinda hos Elgiganten. De är ju i lågprissegmentet, typ 10.000 för en induktionsspis, så där rök tanken på att satsa lite extra på spisen... På Vedum såg vi ett par magnifika pjäser, meterbreda med gas och induktion, för ungefär 75.000 kronor (vet inte vad det var för märke), som hade usla vred, rackiga och glappiga. Helt obegripligt!

Jag har i alla fall insett att spisar inte är helt ute. De bara gömmer sig. Elgiganten har visserligen 70 induktionshällar (!) men även 32 induktionsspisar, så det finns en del att välja på även om man begränsar sig exempelvis till rostfritt (13 st). Så det lustiga är snarare att köksbutikerna helt struntar i dem.

När det gäller hällbredden fick vi höra igår att 70-hällar har samma standardiserade storlek på håltagning som 60-hällar. Praktiskt, bland annat kan man ha 60-skåp under, men det kan jag bara tolka som att de extra fem centimetrarna på varje sida är rent glas, möjligen touchkontroller. Induktionsspolar får ju inte plats!

Nu ska våra köksinredare offerera inbyggnadsalternativet, så bör vi kunna räkna fram vad vi får betala extra för nöjet att ha en trendig, opraktisk men inte "skitful" spis... :D
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det mest slagkraftiga argumentet mot spis är förstås att det är skitfult. Den enda spis som skulle hamna i mitt kök är någon större Ilve eller motsvarande - spisar som i sig själva är en möbel förutom att det går att koka mat på och i dom.
Just det, Ilve var det den hette, den där svindyra spisen med de rackliga vreden!
 
mumiemonstret skrev:
...
Vi har vridit mycket på vred, för känslan är viktig. Paradoxalt nog hittade vi våra favoritvred, stumma och friktionsfria, på Cylinda hos Elgiganten. De är ju i lågprissegmentet, typ 10.000 för en induktionsspis, så där rök tanken på att satsa lite extra på spisen...
Lågprissegment? 10.000 för en spis? Jag har en häll för 3000 och en ugn för 1800 = 4800 tillsammans.
Nu kan du få en häll + ugn från IKEA för 3000.
Lågprissegment? Du är lurad!

Och det där att gå och känna på hur vreden känns är väl ändå lite eljest.
Ta en häll med tuchkontroller. Funkar jättebra. Och det är bara 3-4 gånger per dag man är där och pillar ändå.

Ägna din energi på något viktigare är mitt råd!
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi monterade en 70-häll hos min far, där fick vi fräsa ut på sidorna så att det blev bredare än 60cm, men urfräsningen var inte samma djup som på mitten. Dvs Spolarna bygger mindre än kontrollelektroniken.
 
mumiemonstret skrev:
Just det, Ilve var det den hette, den där svindyra spisen med de rackliga vreden!
Ja jag är nog inte så säkert på att just Ilve is the shit om man verkligen ska gå all in på en spis, namndroppandet var mer för att peka tanken åt rätt håll....
 
KnockOnWood skrev:
Lågprissegment? 10.000 för en spis? Jag har en häll för 3000 och en ugn för 1800 = 4800 tillsammans.
Nu kan du få en häll + ugn från IKEA för 3000.
Lågprissegment? Du är lurad!

Och det där att gå och känna på hur vreden känns är väl ändå lite eljest.
Ta en häll med tuchkontroller. Funkar jättebra. Och det är bara 3-4 gånger per dag man är där och pillar ändå.

Ägna din energi på något viktigare är mitt råd!
Mmm... Jag börjar också luta åt att jag fokuserar för mycket på en liten detalj i köket. Det blir lätt så när man startar en forumtråd! :)

Och nej, 10.000 kanske inte är lågpris om man jämför med Ikea (vilket man mycket väl kan göra, de gör fantastiska prylar jättebilligt), vad jag menade var att om induktionsspisar kostar från 7.000 upp till 70.000 kronor så ger inte 10.000 den där lite lyxigare spisen som jag tyckte man kunde kosta på sig, för att matcha snickerierna (som kommer gå på 120.000 kr... :( ).

Det där med känslan (på vreden) är en konstig sak. Varför stör sig många på springan mellan spis och bänkskiva? Det är ju betydligt mer sällan än 3-4 gånger per dag som man är där och spiller ändå... :) Vissa kan bara tänka sig vitvaror i rostfritt, andra kanske har snöat in på att det ska vara klockor i alla apparater (inklusive köksfläkten), jag vrider på mina vred... Allesammans är vi medelklassmänniskor som har klättrat onödigt högt på Maslows behovstrappa och som borde fundera på att lägga vår energi på något viktigare.
 
  • Gilla
Sten L
  • Laddar…
mumiemonstret skrev:
Mmm... Jag börjar också luta åt att jag fokuserar för mycket på en liten detalj i köket
...
Allesammans är vi medelklassmänniskor som har klättrat onödigt högt på Maslows behovstrappa och som borde fundera på att lägga vår energi på något viktigare.
Se där ja, ännu en medmänniska som har läst psykologi :)
Fast jag minns inte att Maslow berörde spishällskonstruktioner.

Men en synpunkt är att man kan starta med något billigt.
Duger det inte kan man alltid byta upp sig.
Andra vägen är lite svårare att gå.

Men mitt råd till dig är att köpa den där 70.000 kr spisen.
Annars kommer du alltid att känna att du gått miste om något.

Och medan du står där och kokar makaroner vid din spis sitter vi andra och njuter av vår
coeur de filet provencale tillagad på våra IKEA-spisar.
Bon appétit :)
 
Vår inbyggnadshäll har en avfasad kant som är mycket lättare att hålla ren än uppstående kant runt om som vi hade på vår förra häll.

Fast vedspisen är bäst. Elspisen används bara varma sommardagar
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.