Hittade en jämförelse på nätet spis vs häll/ugn.

Traditionell spis

+ Du kan välja att ha dubbla ugnar, en stor varmluftsugn och en mindre snabbugn. Bra förvaring för plåtar. Dagens spisar har glaskeramikhäll eller induktion.

- Spisen tar plats och kommer att stå en liten bit utskjuten från övriga köksinredningen. Det kommer att bli en liten glipa mellan skåp och spis där smulor lätt ramlar ner.


Inbyggnadshäll och ugn

+ Du slipper skarvar i bänkskivan, kan välja en större häll än ugnens mått och samtidigt placera den separata ugnen i arbetshöjd på en annan plats i köket. Finns många olika hällar med olika funktioner att välja mellan.

+ Du har möjlighet att välja en inbyggnadsugn som matchar dina behov. Varmluft, ånga eller kanske kombinerad ugn och mikro. Du kan också välja en självrengörande ugn, så kallad pyrolysugn.

- Priset blir en aning högre då du måste köpa två vitvaror och kanske byta bänkskiva och skåp samtidigt.
 
A
Du kan ju ha hur många matchande fristående ugnar som helst, micro, ångugn,varmluftsugn, snabbugn mm.
 
om man ska ha en 60cm häll och ingen upphöjd ugn så ser jag ingen anledning till att köpa separata enheter.
Ska dom köpas separat så ska man använda dom praktiska fördelar det ger dvs välja bredare häll så man får plats med både grytor och knappar, en ugn på bekvämare höjd.
Bygger man ett uppvisningskök så ska man välja efter andra kriterier :)
gaia
 
Det allra största argumentet emot spis är ju att det i regel är väldigt fult jämfört med inbyggda varor och detta gäller även diskmaskiner och kylskåp o.s.v. Hela köket får ju ett renare uttryck med inbyggda vitvaror.
 
Hmm... Inbyggnadsugnar är ju inte precis lika inbyggda som kylar och diskmaskiner så jag undrar om skillnaden i visuell renhet blir så stor ändå... Så länge man inte skippar ugnen helt förstås.

Vi tänkte köra på rostfritt, kanske ska tilläggas. Även om det bär mig emot att vara trendig på det sättet så måste jag hålla med om att det är snyggare i ett mörkt kök, som vi ska ha. Så länge man inte petar på det och lämnar fingeravtryck... Diskmaskinen blir inbyggd men kyl/frys blir det inte... Varför kan jag inte motivera men låt oss nu inte skapa mer ångest genom att fördjupa oss i det! :)
 
Det låter som att en spis bara är aktuellt för dem som tycker att funktion går före design.
 
Jag har en ugn med sidohängd lucka och det är oslagbart, samt i rätt höjd med två stora lådor under och mikro över men den har fläkt som går en stund efter, det kan ibland vara störande. Däremot saknar jag att diskmaskinen inte är högre upp, men det är väl ålder och lathet samt att köket var på plats när vi flyttade in visserligen nytt hus men byggt av någon som aldrig fick flytta in. Har i förra huset haft på liknande vis men där hade vi en herrejösses vilken bred spis alla plattor bredvid varandra med en varmhållningsson i rostfritt baktill tror att spisen var mins 1 meter bred Elektrolux tror jag det var med en sparat panel att placera va man ville den var riktigt bra för den var så bred och alla pannor och grytor bredvid varandra det var uppskattat.
 
Redigerat:
När spisen är uttjänt tar det en kvart att byta den. (y)
När häll eller ugn är uttjänt krävs en halv köksrenovering. :thumbdown:
 
A
Nja det går faktiskt mycket snabbar att byta lösa delar
 
electroluxaren skrev:
Nja det går faktiskt mycket snabbar att byta lösa delar
Om de passar ja. Tvivlar på att det blir så lätt när "marknaden utvecklats" om kanske tio år... Sen vet jag inte riktigt om något som är inbyggt kan gå snabbare att byta än en fristående spis.
 
Vi bytte precis från spis till inbyggd ugn och induktionshäll. Jag saknar spisens upphöjda droppkant - allt dom kokar över rinner plask ut på hela bänkskivan från hällen. Hällen är trång jämfört med spisen - svårt att rymma mer än två kastruller samtidigt. Ugnen är klart mindre än den i spisen. Hurtsen för inbyggnadsugnen stjäl mycket utrymme i sig och den lilla lilla lådan i hurtsen under ugnen rymmer ugnsgallret och en plåt. Långpannan och plåt #2 måste bo någon annanstans. Värdelöst!
Ugn och häll måste installeras i hurtsen med titthålskirurgi i mycket nära samarbete med elektrikern. Exakt noll marginaler.

Men det är väldigt fint att titta på.

Jag tror att det är precis som redan nämnts - välj spis om du tycker funktion går före utseende. Jag hade nog valt spis. För köket är ju i min värld till för att koka mat i.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Mumiemonstret, om det är du som oftast lagar mat så bör du ha rätten att välja själv hur du vill ha det i köket.
Jag tycker dina argument är förnuftiga och det är smart att du vill hellre spendera pengar på något du har nytta av.

Kan rekommendera pyrolys som förenklar skrubbande av en ugn till en dammsugning. Finns hos många tillverkare men ej så efterfrågat för det kostar extra och tyvärr inte syns dvs ingen impfaktor. När jag skulle missa min upphöjd ugn pga flytt så kompenserade jag den förlusten med pyrolysfunktion i den nya golvspisen ... man slipper stå på knä och skrubba. Använder pyrolysen några få gånger om året men är glad för den varenda gång :). Hellre det än ånga i ugnen.
Lycka till med val!
gaia
 
gaia skrev:
Mumiemonstret, om det är du som oftast lagar mat så bör du ha rätten att välja själv hur du vill ha det i köket.
Jag tycker dina argument är förnuftiga och det är smart att du vill hellre spendera pengar på något du har nytta av.

Kan rekommendera pyrolys som förenklar skrubbande av en ugn till en dammsugning. Finns hos många tillverkare men ej så efterfrågat för det kostar extra och tyvärr inte syns dvs ingen impfaktor. När jag skulle missa min upphöjd ugn pga flytt så kompenserade jag den förlusten med pyrolysfunktion i den nya golvspisen ... man slipper stå på knä och skrubba. Använder pyrolysen några få gånger om året men är glad för den varenda gång :). Hellre det än ånga i ugnen.
Lycka till med val!
gaia
Var ligger nyttan av att köpa stenskivor till köksbänkar?
 
Jag har inte läst hela tråden, men jag skulle aldrig köpa separata enheter om jag ändå skulle ha ugnen under hällen.
Själv ville jag ha en stor spis men i mitt fall gick det bort för att det var för dyrt, så det fick bli separata.
Min ugn blåser ut framtill och jag skulle inte vilja stå framför den och laga mat.
 
cecar33 skrev:
Var ligger nyttan av att köpa stenskivor till köksbänkar?
ja, det undrar jag med :) . Bästa arbetsyta för disk/slask/kök är ju rostfritt om man tror på alla restaurangkök världen runt.

Sten som arbetsyta passar bäst vid spis då den tål värmen relativt bra men folk använder oftast grytunderlag och skärbrädor med så det är endast bullbakning som stenytan kan användas till.
Med andra ord används stenbänkar mer som pynt än som arbetsunderlag .... eller ?

Jag har inget emot stenskivor och själv ska jag ha en bit granit bredvid den rostfria heltäckande diskbänken :).
gaia
 
  • Gilla
Lupindalen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.