129 834 läst · 473 svar
130k läst
473 svar
Importera släpvagn från EU-land
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
165/70-14 är bara 6cm större i dia, så det kanske kan funka. Får titta lite närmre jag får hem släpet och kan mäta. Hankook verkar ha rätt Ok utbud på dubbat med lite högre klass.
Redigerat:
Och nåt liknande i skillnad till dubbade Hankook w401 175 r13-8 med bärighetsklass 97, dvs 730kg, det x4 blir 2920, dvs snubblande nära 3000. En "kul" grej i sammanhanget är att släpvagnstillverkaren Eduard levererar sina 2-tonssläpar med 175/70-13 belastningsindex 82, dvs 475kg. 475x4=1900, hur når man då 2000? Jo, man lägger resterande 100kg som kultryck
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Jag såg dessa varianter listade med bara R13-8 osv angivet. Försökte hitta vad det är för profil på dem, men gick bet. Fick för mig att det var 80 profil när det inte var angivet mer än R13. Det är gott att se att det verkar finnas lite dubbat i lagom storlek som också tål lite vikt. Kan tänka mig att man satt 185/60-12 för att få ner lasthöjden lite och kanske bra pris på sådana hjul. Men jag kan inte tänka mig att man gjort om axelavstånd eller något annat som skulle hindra att man kör med 195/50-13 eller motsvarande. Bryr sig SBF och Polisen om annat än lastindex på släp?
Här är lite info från förr.... http://www.byggahus.se/forum/1176661-post62.html
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Odubbat är inga större problem att hitta...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Jepp... Är väl i princip bara i Norden man kör dubbat och får MP som de vill så gör vi inte det heller.
Bytet till 12" är nåt nytt påhitt, för ett år sedan satt det 195/50R13c på PSX3000, jag har sett att även Hulco gått samma väg och bytt ut 13" mot 12", och troligtvis är det lasthöjd och pris som styr. Om jag inte missminner mig så räknades däck där profilen inte var angiven, tex 155R13, som 82-profil, vilket sedemera blev 80-profil så det är nog 80 man ska räkna det som. Siffran 8 betyder att det är 8-lagers däck, och ju fler lager, desto bättre bärighet. Vad gäller lagligheten i det hela så är det nog klokt att registreringsbesikta med "rätt" däck då de kollar det för införsel i bilregistret, efter det kan man nog rulla runt på nästan vad som helst, så länge det ser vettigt ut, utan att någon bryr sig.Robert-san01 skrev:Jag såg dessa varianter listade med bara R13-8 osv angivet. Försökte hitta vad det är för profil på dem, men gick bet. Fick för mig att det var 80 profil när det inte var angivet mer än R13. Det är gott att se att det verkar finnas lite dubbat i lagom storlek som också tål lite vikt. Kan tänka mig att man satt 185/60-12 för att få ner lasthöjden lite och kanske bra pris på sådana hjul. Men jag kan inte tänka mig att man gjort om axelavstånd eller något annat som skulle hindra att man kör med 195/50-13 eller motsvarande. Bryr sig SBF och Polisen om annat än lastindex på släp?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Då var det ungefär som jag misstäntkte. Tur att jag skall regbesiktiga den på sommaren, kan bli lite knepigt att regga in vagnar för mig på vintern då jag har dubbdäck på dragbilen och 12" med dubb och lite lastförmåga verkar ingen tillverka.
Det kvittar, kan du göra det trafiksäkert så gäller inte vanliga dubbdäcksreglerna vid färd till besiktningsföretag.Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
OK! Man lär sig något hela tiden!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Då står släpet hemma på gården! Det giuck bra att hämta och ställa på det nere i Tyskland, men en massa spring mellan olika kontor innan jag hade plåtarna på släpet och kunde köra iväg.
* Först till butiken (P+P Anhänger) och hämta regpapperen.
* Till lokala registreringskontoret i Syke och ordna med registreringen.
* Få hjälp av P+P att betala vägskatten på 20Eur. (Kan du ordna själv om du har tyskt bankkonto)
* Till plåtstansaren och skaffa trafikförsäkring, 42Eur för släp 9 dagar. Ha gärna med TÜV intyget som visar att släpet är nytt då försäkringen bara gäller lika länge som TÜV godkännandet.
* Tillbaka till registeringskontoret med försäkringsbeviset och få räkningen för registreringen.
* Till kassan och betala registeravgiften, ca 33Eur.
* Tillregistratorn och få underlaget för exportskylten.
* Till plåtstansaren och köpa en exportplåt. 9,50Eur.
* Till registratorn och få skattemärket på skylten. (Glöm inte att be om en 100 skylt om du köpt ett släp som är godk för 100.)
* Tillbaka till P+P, ge dem skyltarna och få ut släpet.
Något som var lite knepigt att få P+P att förstå var att man behöver CoC samt bromsberäkningsintyget. Jag fick det faxat när jag väntade och jag hoppas de funkar.
Något som var lite lurigt var att tiderna som trafikkontoret i Syke var öppet inte stämde med tiderna på deras hemsida. De stänger 15 på onsdagar och 12 på fredagar. Banker har stängt helt på onsdagar så det går inte att ordna med skatten på onsdagar om inte säljaren går med på att hjälpa dig med skatten. Annars var det mycket trevlig personal på reg kontoret och inga köer alls. Totalt tog reg proceduren ca 45min med plåttillverkningen.
Hittills är det avgifter på ca 950kr som jag betalt för att kunna köra ut med släpet från Tyskland.
Nu skall jag hårdköra med släpet den veckan som jag får köra på det med exportplåtarna, sedan får det vila tills jag få tid för registreringsbesiktningen.
* Först till butiken (P+P Anhänger) och hämta regpapperen.
* Till lokala registreringskontoret i Syke och ordna med registreringen.
* Få hjälp av P+P att betala vägskatten på 20Eur. (Kan du ordna själv om du har tyskt bankkonto)
* Till plåtstansaren och skaffa trafikförsäkring, 42Eur för släp 9 dagar. Ha gärna med TÜV intyget som visar att släpet är nytt då försäkringen bara gäller lika länge som TÜV godkännandet.
* Tillbaka till registeringskontoret med försäkringsbeviset och få räkningen för registreringen.
* Till kassan och betala registeravgiften, ca 33Eur.
* Tillregistratorn och få underlaget för exportskylten.
* Till plåtstansaren och köpa en exportplåt. 9,50Eur.
* Till registratorn och få skattemärket på skylten. (Glöm inte att be om en 100 skylt om du köpt ett släp som är godk för 100.)
* Tillbaka till P+P, ge dem skyltarna och få ut släpet.
Något som var lite knepigt att få P+P att förstå var att man behöver CoC samt bromsberäkningsintyget. Jag fick det faxat när jag väntade och jag hoppas de funkar.
Något som var lite lurigt var att tiderna som trafikkontoret i Syke var öppet inte stämde med tiderna på deras hemsida. De stänger 15 på onsdagar och 12 på fredagar. Banker har stängt helt på onsdagar så det går inte att ordna med skatten på onsdagar om inte säljaren går med på att hjälpa dig med skatten. Annars var det mycket trevlig personal på reg kontoret och inga köer alls. Totalt tog reg proceduren ca 45min med plåttillverkningen.
Hittills är det avgifter på ca 950kr som jag betalt för att kunna köra ut med släpet från Tyskland.
Nu skall jag hårdköra med släpet den veckan som jag får köra på det med exportplåtarna, sedan får det vila tills jag få tid för registreringsbesiktningen.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Oj, är det så dyrt att köpa nya släp, då gjorde nog jag ett klipp på blocket när jag köpte mitt tvåaxlade med dämpare, lastfördelning mellan axlarna och lastyta i aluminium för 6000:- Visserligen begagnat, men nästan som nytt efter en service på bromsarna.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Det kostar att ligga på topp.
Nu vet jag inte vad du köpte för släp, men detta har 325x178cm stor lastyta och får lasta ca 2500kg (totalvikt 3000kg). Ville också ha en högbyggd så jag kan ställa på pall direkt från sidan. Motsvarande kostar minst det dubbla i Sverige.
Nu vet jag inte vad du köpte för släp, men detta har 325x178cm stor lastyta och får lasta ca 2500kg (totalvikt 3000kg). Ville också ha en högbyggd så jag kan ställa på pall direkt från sidan. Motsvarande kostar minst det dubbla i Sverige.