Robert-san01 skrev:
Det kostar att ligga på topp. ;)

Nu vet jag inte vad du köpte för släp, men detta har 325x178cm stor lastyta och får lasta ca 2500kg (totalvikt 3000kg). Ville också ha en högbyggd så jag kan ställa på pall direkt från sidan. Motsvarande kostar minst det dubbla i Sverige.
Kommer inte på namnet på mitt nu, men flaket är 350 långt och nog ungefär som ditt i bredd. Det är reggat för 1500kg totalvikt, vilket är precis vad jag får dra. Det var högre reggat tidigare för en tidigare ägare hade det till biltransporter, men jag kommer inte ihåg hur mycket det var. Mycket fint släp du har nu i alla fall! :)
 
Låter som du gjort ett klipp!

Tack! Jag är hittills mycket nöjd med vagnen. När jag började fundera på ett släp konstaterade jag snabbt att ett obromsat 750kg släp kostar drygt 10 000kr nytt och ett bromsat 1100-1300 från 15 000 beg och upp mot 40-50 nytt. När jag hittade denna tråd och insåg att man kan importera stora släp löjligt billigt bestämde jag mig för att köpa ett ordentligt släp när jag ändå skulle köpa.
 
Varför måste man svenskregga ett släp? Jag försökte hitta svar på detta hos transportstyrelsen men hittade inget klockrent.
Hur länge får jag köra mitt fordon i Sverige på den utländska registreringen?

Fordon som är importerade till Sverige, med avsikt att registreras här, får användas i trafik i sju dagar från importdagen. Detta gäller under förutsättning att fordonet har en giltig utländsk registrering och trafikförsäkring.



Men jag vill ju inte regga det här!? Inte vill jag importera det heller. Bara använda det.
 
Tror du kommer att få problem att köra iväg med släpet i Tyskland då regplåtarna är personliga och några du inte kan få ut om du inte har giltig trafikförsäkring och skatten betald. Som icke tysk tror jag du får svårt att få ut annat än tillfälliga eller exportplåtar och de är tidsbegränsade.
 
gengaskokaren skrev:
Varför måste man svenskregga ett släp?
För att våra folkvalda, dvs svenska folket, valt att göra det till en lag: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010558.htm $12 och $16


gengaskokaren skrev:
Men jag vill ju inte regga det här!? Inte vill jag importera det heller. Bara använda det.
Om du ska använda det i trafik är det nog bara att rätta in sig i ledet, om du däremot ska använda det på nåt slags inhängat avstängt område finns ju möjligheten att helt enkelt ha det oregistrerat, hämta det i utlandet lastat på ett registrerat fordon så behöver du inte regga det där, och sen skiter du i att regga det här.
 
Då var ursprungskontrollen klar :). Första tid på Bilprovningen i Sollentuna var 11/10 :(. Verkar som man får vara glad över att det är 2011 vi talar om.
 
Uppdatering: Fick tid i Västerås 15/8. :)

Har även talat med Transportstyrelsen om alternativet som heter "Enskilt godkännande av fordon". Detta kommer att ersätta registreringsbesiktningen nästa år. Dock så är varken Transportstyrelsen eller SBF speciellt pålästa om detta. Så efter en massa diskussioner kom man fram till att det var enklast för mig med en vanlig registreringsbesiktning. Kort kan man dock sammanfatta det hela med att man kan ansöka om "Enskilt godkännande" i landet man köper fordonet (i mitt fall Tyskland) och sedan bara göra en enklare besiktning när man kommer hem med den. Att jag undersökte om jag kunde få till ett Enskilt godkännande var för att det kanske hade gått få tid snabbare på SBP eller att det gått få kontrollen gjord på alla stationer, inte bara de som utför reg bes. Hu tar pappersjobbet hos transportstyrelsen för detta godkännande ca 1v och efter det får man söka tid för kontroll, så det blev ingen tidsvinst som jag kunde se det.

Till er som funderar på att importera en vagn skulle jag säga att gör det innan 2012 då den nya lagen om Enskilt godkännande börjar gälla eller ställ in er på import till sommaren när det nya systemet vart igång lite. Verkar helt klart som det kan bli övergångsproblem!
 
Då var regbesiktningen klar och nu väntar jag bara på att få på de Svenska plåtarna! Har idag tecknat försäkring av släpet och det kostar nästan 3000kr/år att helförsäkra den, 500 om man bara vill ha den halvförsäkrad. Det blev helförsäkring. Lite roligt var att Trygghansa fick upp det som "tungt" släp, dvs släp för buss och lastbil.
 
Moderna verkar inte försäkra släp åt företag.
 
Ok, synd. Jag har ju försäkrat som privatperson.

EDIT: Moderna verkar ju nästan ha specialinriktat sig lite på motorförsäkringar för företag. Det verkar konstigt att dom inte skulle kunna försäkra ett släp också. Ring!
 
Redigerat:
De gånger jag kollat med Moderna så har de inte vart i närheten av Trygg mfl. Ex så betalar jag 6 för min X5 på TH, BMW original 11, Moderna 12.

Det är inte bara vad det kostar som är viktigt för mig, hur det funkar i verkligheten är minst lika viktigt och TH har aldrig strulat. Inte ens när frun spillde The över sin Mac var det några frågor, de ville bara veta vilket konto de skulle betala till. Skrotet ville de inte ens se och det fick vi behålla och sälja.
 
Well, jag har TH på allt annat också, ink två bilar, men 3000kr vs 270kr för något så enkelt som en släpvagn var ett rätt enkelt val. :) Du ska förstås välja det som funkar bäst för dig, var bara ett litet tips från min sida.
 
Ringde Moderna nu på morgonen. Man kan inte teckna företagsförsäkringar direkt med dem, man måst gå via en förmedlare. Inte ens en så enkel sak som att få pris på en släp kunde de ge per telefon. Orka...
 
Liten uppdatering: I regpappern som kom stod det vikt 680kg av någon anledning. Efter lite letande och ringande kom besiktningskillen fram till att han skrivit fel och nu väger det 465 tomt. :)

Plåten åkte på i morse så nu är det bara lite P+P dekaler och nummerplåtshållaren som talar om att det vart en Tysk. Känns bra att ha allt i ordning och det var inte så svårt som jag trodde att importera. Stort tack till Gilbert som gjorde grovgörat och talat om vilka dokument mm som man behöver.

För den som funderar på ett stort släp och inte är rädd för lite pyssel kan jag verkligen rekommendera en tur till Tyskland.

(Kollade vad Moderna ville ha av privatperson för släpet... 2000kr så det var inte så mycket billigare än TH.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.