Sent from my U20i using Byggahus
 
  • uploadfromtaptalk1334934758998.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man funderar på vad ett 325 släp räcker till....

Ett knippe garageportar:

DSC00168_www.jpg

Ett gäng murblock (tungt):
DSC_0372_www.jpg

Ett knippe granitsteg:
DSC_0391_www.jpg

Ett par kubik 0-32:
DSC_0400_www.jpg

Eller en rejäl hög virke:
psx3000.jpg
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
(y)
 
PSX 3000 levereras med hjul: 185/60R12 M+S medan PSX 2500 har 13"-hjul. Spelar detta ngn roll i valet och kvalet? Större hjul tilltalar mig spontant bättre men kanske ingen avgörande skillnad på en tum hit eller dit.
 
Det kan påverka tillgången på vinterdäck? Finns några trådar om detta. Det är väl egentligen så att de M+S däck som sitter på 3000 släpet inte är godkända som vinterdäck här. Men, du kan ju inte välja släp baserat på hjulen....

På mitt PSX sitter det 195/50-13. Det tycker jag är ett onödigt lågt däck. En högre däcksida skulle göra hjulet mindre känsligt när man tar sig över trottoarkanter med last.
 
Menar du att polisen inte godkänner M+S däck här som vinterdäck, om dragbilen inte är dubbad? I så fall innebär det ju en väsentlig merkostnad att ordna den detaljen, det tycker jag inte man kan bortse från.

NTF skriver: http://www.ntf.se/konsument/dack/default.asp?RecID=22394
så här:
Godkända vinterdäck
Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Då det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har
STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. Du kan även få information från din däckfackhandlare

Blir väl till att dubbelkolla vad de tänkt sätta på kärran då. :(
 
Det jag menar är att de M+S däck som sitter på mitt släp, minns inte fabrikatet just nu, inte ser ut som nordiska vinterdäck (med sajpningar) och därmed knappast står på STRO's lista över vinterdäck => inte ok.

Känner man att detta är väldigt viktigt ska man förstås se över detta noga för precis som du säger kan det vara dyrt med c-märkta vinterdäck (dubbat eller odubbat beroende på vad som sitter på dragbilen).

För egen del drar jag väldigt lite släp på vintern så dom få turerna åker jag ändå...

Ska kolla fabrikatet idag och se om dom står på listan...

Jag minns från tidigare trådar i ämnet att det verkar vara mycket billigare med c-vinterdäck i UK. Kolla tex på camskill.co.uk.
 
Känns i så fall mycket bättre att påverka vad de sätter på kärran från början, om det nu är möjligt. SKall ställa frågan vad som sitter på orginal i alla fall, antar att polisen vid en kontroll vintertid i Sverige kan köpa att det står M+S på dem, även om de inte är med på listan, men säker kan man inte vara förrän man provat.
 
martinradbo skrev:
Känns i så fall mycket bättre att påverka vad de sätter på kärran från början, om det nu är möjligt. SKall ställa frågan vad som sitter på orginal i alla fall, antar att polisen vid en kontroll vintertid i Sverige kan köpa att det står M+S på dem, även om de inte är med på listan, men säker kan man inte vara förrän man provat.
Har svårt att tro att polisen skulle blunda för det faktum att någon kör med otillåtna däck, om dom upptäcker det. Jag har sett, och provat, så kallade vinterdäck m+s märkta, som varit sämre än svenska sommardäck.

Det är inte utan anledning man ska ha dom bästa däcken bak, så att ha väldigt mycket sämre på kärran en hal dag, eller bara blöt för den delen, kan råka bli väldigt tråkigt om man behöver bromsa oväntat plötsligt.

13 tum vinterdäck finns det ju gott om, kolla om dom inte kan leverera även den större kärran med det, är dom bara lite serviceminded sätter dom på dom däck du ber om, så länge det passar.
 
Om det är kontroll så tror jag också att polisen slår ner på det. Det är ju därför dom kollar.

13" däck finns det nog inte gott om om man ska ha C-däck ? och 195/50 är än värre. 12" tror jag är ännu svårare...
 
Dom är duktiga på att ta betalt. Undrar om man får volymrabatt när man köper fyra? Det står också att dom dubbat däcken själva - borde gå att hitta däcken på annat håll utan dubbar....
 
Låter som att förhandla fram godkända däck vid köpet är det mest vettiga i denna situationen.

Återkommer när jag fått svar på min förfrågan. Kanske blir det som avgör frågan om 2500 eller 3000 kilos totalvikt. Om jag inte får godkända däck vid köpet så verkar ju 13 tum som klart mer gångbart när det gäller att hitta begagnat eller nya vinterdäck i efterhand.
 
Men Martin, om du som tidigare annonserat tänkt hämta grus etc med släpet så är det verkligen hopplöst med att bara lasta 2t. Det är knappt 1,5 kubik beroende på vad du lastar. Även 3t är på gränsen men har man samvetet till det så går släpet som tåget med lite mer än maxlast också. Väldimensionerat kan man väl säga....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.