Räcker väl med att låta bli att köra den då...
Skämt åsido, jag kommer bruka den året runt så det är inte en ok lösning.
 
Jag förstår dig. Jag har dock dubbat på alla bilar så skall jag bruka den på vintern så är det dubbdäck som gäller och jag konstaterade att det var klart enklare och billigare att hyra släp på vintern än att skaffa till denna. Dessutom så sker mina "tunga" transporter på sommaren då det är grus mm så då orkade jag inte sätta mig in i detta med 12" vinterdäck som klarar lasten. Har dock för mig att Gilbert hade en länk till en firma i England som hade M+S däck i 12". Finns det inte på ebay i Tyskland?
 
En lösning kan ju vara att köra klenare, icke c-däck, av godkänd variant och ge fasen i att lasta tungt på vintern. Man bryter fortfarande mot ett par regler, men inte mot just vinterdäcksregeln.
 
MathiasS skrev:
En lösning kan ju vara att köra klenare, icke c-däck, av godkänd variant och ge fasen i att lasta tungt på vintern. Man bryter fortfarande mot ett par regler, men inte mot just vinterdäcksregeln.
En omgång 175/70 R13 som oftast har lastindex 82=475kg bär 1900kg och blir 24mm större i diameter och kostar i jämförelse ingenting, det finns ett ganska stort begagnat utbud som man kan kränga på rätt fälg. Man ska nog ha otur om man ska fastna på nåt sånt om man lastar som folk, och förklarar man då hur det ligger till med tillgång på däck i "rätt" dimension har man nog gjort vad man kan för att köra så lagligt och säkert som möjligt.
 
Martin, jag tror du måste köpa längre släp. Idag har jag verkligen ansträngt mig för att maxa ett 325cm släp sett till volymen, men ändå fick jag inte med mig allt. En hel pall blev kvar + ytterligare lite gods. Med ett 4m flak så....

IMG_1174_www.jpg
 
Bara en liten nyfiken fråga, är det nån fler än Robert-san som importerat sin släp mha det som kommit fram i den här tråden?
 
Gilbert skrev:
Bara en liten nyfiken fråga, är det nån fler än Robert-san som importerat sin släp mha det som kommit fram i den här tråden?
Du kan snart lägga till mig på den listan Gilbert. Men jag verkar få åka ensam, ingen som hört av sig med intresse på samfrakt ännu i alla fall.
 
En fråga till er som har moderna PSX-släp - hur ser hörnstolparna ut? Bild? Jag lyckades tappa en stolpe härom dagen (men hittade den som tur var dagen efter) och började fundera på om man konstruerat om detta på ett listigt sätt. På min vagn sitter fyrkantrören med en bult + fyrkantig bricka och detta måste dras åt hårt för att inte lossna. När väl skruven är lös kan stolpen studsa ur om man kör tomt släp över kantiga fartgupp eller släpet studsar av andra skäl...
 
MathiasS skrev:
En fråga till er som har moderna PSX-släp - hur ser hörnstolparna ut? Bild? Jag lyckades tappa en stolpe härom dagen (men hittade den som tur var dagen efter) och började fundera på om man konstruerat om detta på ett listigt sätt. På min vagn sitter fyrkantrören med en bult + fyrkantig bricka och detta måste dras åt hårt för att inte lossna. När väl skruven är lös kan stolpen studsa ur om man kör tomt släp över kantiga fartgupp eller släpet studsar av andra skäl...
Du kanske kan ersätta med en låsmutter istället Mathias, jag tycker ofta det hjälper om inte fullt ut så i alla fall hyggligt mot att något skall skruva upp sig.
 
Skulle man kunna göra, men helst skulle man ju ha en verktygslös fixering av stolparna...
 
MathiasS skrev:
Skulle man kunna göra, men helst skulle man ju ha en verktygslös fixering av stolparna...
Inte för att jag vet hur det ser ut på kärran men kanske en riggbult och en låsring löser problemet galant?

3456-87.jpg

3461-15.jpg
 
MathiasS skrev:
Skulle man kunna göra, men helst skulle man ju ha en verktygslös fixering av stolparna...
Jo, det är ingen optimal lösning de har kommit med där, en lösning skulle kunna vara det här: http://www.wiberger.se/templates/gn927-excenterspannare.htm

fast ändå bättre vore nog att vända på skiten och ha en fast skruv i låsplattan och ett litet vred med lockingmutter i på utsidan typ nåt sånt här: http://www.wiberger.se/templates/wn460-1.htm

Och det ser likadant ut nu om de inte ändrat nåt sen september 2010 då den jag hade var byggd.
 
Redigerat:
Hm... bra förslag, speciellt riggbulten tål att fundera på.

Gilbert, på din vagn sitter det surrningsöglor i stolparna? Det kräver isåfall lite extra eftertanke....
 
MathiasS skrev:
Hm... bra förslag, speciellt riggbulten tål att fundera på.

Gilbert, på din vagn sitter det surrningsöglor i stolparna? Det kräver isåfall lite extra eftertanke....
Jag har sålt min och har nytt på gång, men den hade surrningsöglor i stolparna, de sitter ungefär halvvägs upp på stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.