Jag vet att en del tillverkare erbjuder "exportkit" nåt slags kit med erfordeliga intyg, det kanske är nåt säljaren redan bakat in? Underkörningsskyddet är nåt nytt, fyll gärna på med hur bestämmelserna för det ser ut, kan tänka mig att det krävs någon viss höjd från marken som ska överskridas innan det behövs.
 
Frågade frun och mitt släp reggades 6/7. Det har inget speciellt underkörningsskydd. Backljus har det tydligen så då har det säkert dimljus också. Det är inte tunga släp du frågat om? (Över 3500kg)
 
Det är lätta släp (totalvikt 3500kg resp 2400kg)
Underkörningsskyddet skulle normalt kunna utgöras av en ljusramp placerad under lastytan som det lät, men i de fall hjulen sitter på sidan (lågbyggt släp) så var de lite mer oklart hur det skulle se ut.
Har letat mer info på nätet, men inte helt enkelt att hitta ngt.
Skulle tro att det ska mycket till innan de bråkar om det på reg.bes.

Har ni importskäl "eget bruk" eller "annat skäl"?
 
Kan tänka mig att det är samma grundtanke som på tunga släp och tunga fordon. Så är det inte ett högbyggt med väldigt stora hjul har jag svårt att se att man skall kunna köra under det.

Har för mig att jag valde annat skäl, det var tydligen det vanligaste.
 
RoTe
Gränsen för tungt respektive lätt släp är 750kg, inte 3500kg.
 
Nix, både kategori O1 (max 750kg) och O2 (max 3500kg) räknas som lätta släp.

Ingen av dom kategorierna behöver underkörningsskydd eller sidoskydd heller, och O1 slipper backljus, som krävs på O2 (dimbakljus krävs på samtliga).

Finns mycket matnyttigt att läsa i 2007/46/EG... :cool:
 
Tja, det går nog inte vara alltför kategorisk om det där. Ur svenskt körkortshänseende är en släpvagn på 750kg alltid en lätt släpvagn, dvs man får dra den utan behörigheten för tungt släp, men rent teoretiskt kan en släpvagn upp till 1750kg vara lätt, och däröver är de alltid tunga. Försäkringsbolagen däremot förefaller dra sin gräns vid 3000kg, och enligt ramdirektivet som hänvisas till i det senaste inlägget är det 3500kg som gäller. Det skiljer alltså beroende på i vilken situation man vill skilja ut en släp som tung eller lätt.
 
vcx skrev:
Nix, både kategori O1 (max 750kg) och O2 (max 3500kg) räknas som lätta släp.

Ingen av dom kategorierna behöver underkörningsskydd eller sidoskydd heller, och O1 slipper backljus, som krävs på O2 (dimbakljus krävs på samtliga).

Finns mycket matnyttigt att läsa i 2007/46/EG... :cool:
Bra dokument! Kan du ge en referens till var man definerar dessa kategorier som lätta?
 
Jag grubblar på att byta upp mig i släpväg så jag skulle behöva veta vad Tillverkarintyget har för namn på tyska, finns det nån tyskkunnig som vet?? Tillverkarintyget alltså, inte CoC-dokumentet...
 
Kanontråd. Tack för alla tups Gilbert. Ser att flera av de butiker ni länkar till inte längre säljer Anssems-kärrorna. HÅller på att planlägga en inköpsresa, kanske någon vet var det är bäst att handla idag?
 
martinradbo skrev:
Kanontråd. Tack för alla tups Gilbert. Ser att flera av de butiker ni länkar till inte längre säljer Anssems-kärrorna. HÅller på att planlägga en inköpsresa, kanske någon vet var det är bäst att handla idag?
Ge oss nåt att gå på, vad för släp har du i tankarna, och hur långt kan du tänka dig att åka och hämta den?? Om det inte måste vara en anssems så går det ju säkert hitta nåt snarlikt nånstans...
 
Sorry. Självklart lättare om ni vet vad jag vill ha.

Jag kommer använda kärran mycket och till en mängd olika saker. Mycket byggprojekt, hämta bräder, grus, slänga skräp, hämta maskiner, tegelpannor m.m. Tävlar i multisport varför vi ofta åker på tävlingar där mängder med prylar skall med och då vattentätt och stöldsäkert = kåpa.
Nästa tillfälle kanske jag flyttar ett bohag åt någon eller hämtar en stor behandlingsbänk åt en naprapat.

Första tanken var därför en kärra med alla tillbehör för att klara allt. Galler, kapell, kåpa, ramper, tipp m.m. Det vore egentligen bra men blir orimligt dyrt. Har därför sansat mig något och kommit fram till att de basala behoven uppfylls av:

1. En rejäl proffskärra helst uppåt 3 ton totalvikt med 25-35 höga lämmar.
2. Flakstorlek: Ca 350x180 känns rimligt, men är osäker.
3. Gallergrindar
4. Troligen ett plant kapell, alternativt ett som passar på gallergrindarna.
5. Lastöglor både "inne och ute".
6. Högbyggd eller lågbyggd är mitt största tvivel just nu.

7. Lastramper går nog bort pga priset, om inte jag hittar något prisvärt.
8. Samma sak med kåpa. Kommer nog förresten före lastramper i prio.


En tipp är bara användningsbar på riktigt om den är elektrisk och kan lyfta flaket så att gruset åker av av sig själv. Men det är så sällan det är nyttigt och framför allt för dyrt, plus att egenvikten ökar, så det går bort.

Jag är helt inställd på att ta bilen till Tyskland och hämta hem ett släp. Kan troligen kombinera det med ett jobb vilket gör resan mer motiverad. Tar dessutom gärna hem ett eller två släp ovanpå mitt eget om det är fler som är intresserade.

Just nu inne på Anseems PSX 3000 i flaklängd 325 cm, men kan tänka mig likvärdiga alternativ, eller ett lågbyggt dito.
 
Om du ska ha ett så stort släp så är det hopplöst med ett icke högbyggt släp eftersom det blir knepigt att lasta på saker med truck. Högbyggt, fälla sidorna => enkelt att lasta med maskin på hela flaket. Det kanske går att putta fram lasten med trycken bakom släpet, men det känns rätt begränsande.

Det högbyggda är också en utmärkt arbetsplattform.

Hjul som sticker ut på sidorna om 180cm flak....inte roligt. Bygger man ens släp så? Blir antagligen smala flak istället. Körde 2,3m breda armeringsnät på Essingeleden igår, i rusningstrafik. Det blir rätt trångt ibland.

Ramper är det jag mest saknar till mitt PSX. Irriterade att behöva hyra ett släp när man hyr minigrävare etc. Om du skaffar ramper, tänk på att det då också är väldigt bra att ha någon sorts stödben bak att fälla ner när man kör upp tunga saker.
 
Efter att ha läst tidigare trådar är jag inte förvånad att du Mathias rekommenderar en högbyggd... Men jag håller nog med i det mesta, framför allt "Bygger man ens släp så?" liksom att det annars skulle bli för brett i många lägen.

Frågan är då bara vart man köper detta billigast?
 
Jag tror värstingarna att bygga breda lågbyggda är Tiki Trailer, de har en som är 195cm bred inv, 244 utvändigt :) P+P anhänger som jag tror nån hade köpt en anssems hos har PSX300-325 för 2519 euro, Kröger som jag handlade hos har tex Hapert AL2700 33 18 för 2548 euro. Personligen skulle jag nog snegla på en på ca 4m så kan du i nödfall slänga upp en bil på flaket plus att det går bättre att köra längre virke tex. De extra 70 cm tar i mina ögon inte ont nån gång, men då är det ju som jag skrivit tidigare nån gång så att jag bor och verkar i en värld där en släp som inte rymmer två fullstora snöskotrar knappast är att räkna som en släp, så därför hamnar man på ett flakmått på minst 350x180.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.