S
Någon som vet om priset nyligen höjts på deras kök?

Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?

Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Det är väl bara bränslepris å elpris som inte är någon smyghöjning, står å pratas ju om i media var och varannan dag. Tyvärr så är väl det så att inget företag vill stoltsera med höjda priser.......
 
  • Gilla
Veronica. och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Ja, Ikea har höjt priserna på det mesta under våren. Inte i smyg dock, de har till och med gått ut med pressmeddelanden om höjningarna, vilket är ovanligt.
 
  • Gilla
Veronica. och 13 till
  • Laddar…
Jag kan bekräfta. Ritade upp ett kök som jag hade möte med IKEA om. Prisindikation 20 april var 103 555kr. Nu när jag öppnar upp samma ritning den 11 maj så är prisindikationen 118 289kr.

+14% på 3 veckor!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
Veronica. och 10 till
  • Laddar…
Y Yatzyn skrev:
Jag kan bekräfta. Ritade upp ett kök som jag hade möte med IKEA om. Prisindikation 20 april var 103 555kr. Nu när jag öppnar upp samma ritning den 11 maj så är prisindikationen 118 289kr.

+14% på 3 veckor!
Finns fler leverantörer om du inte är nöjd med IKEA. Mer relevant att jämföra priset med för 1 år sedan t.ex.
 
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
C
Y Yatzyn skrev:
+14% på 3 veckor!
Så kan du ju inte se på det. De har väl sannolikt gjort en enstaka större prishöjning som råkade ske i tidsintervallet sedan du tittade sist. Dvs. hade du tittat dagen före höjningen och dagen efter höjningen hade förmodligen priset gått upp +14% på en dag(!)

Men det är många priser som sticker nu. 10% här, 30% där. Köpte ställningstrall där priset gått upp 100% sedan jag kollade i julas.
 
  • Gilla
Veronica. och 20 till
  • Laddar…
Förra gången jag var på Ikea i Kållered frågade jag en kvinna på köksavdelningen om det fanns några planerade höjningar eftersom vi snart skall beställa vårt kök. "Det var en igår", svarade hon, "och det sker löpande".
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Fast jag har något svagt minne av att Ikea gick ut med att de kommer behöva höja priserna pga. att de kan inte hålla kostnaderna nere pga världsbilden idag.
Sen om det ska påverka en redan aktiv offert kan man ha olika åsikter om.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
J JohanDenLarsson skrev:
Sen om det ska påverka en redan aktiv offert kan man ha olika åsikter om.
Ikea lämnar väl inte bindande offerter? Priset är det som visas vid beställning, innan de har bekräftat en beställning (tex genom att ta betalt) kan priset ändras.
 
  • Gilla
Veronica. och 13 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ikea lämnar väl inte bindande offerter? Priset är det som visas vid beställning, innan de har bekräftat en beställning (tex genom att ta betalt) kan priset ändras.
Så kan det mycket väl vara, länge sedan jag handlade på Ikea i renoverings syfte så skall inte yttra mig om det.
 
S
Låter som att det är bara att acceptera om man tvunget måste välja Ikea.

Prishöjningar lär väl säkert gälla hos alla leverantörer av kök, men frågan är om det gjorts i samma takt? Skillnaden mellan Ikeas priser och övriga, ”dyrare köksleverantörer”, kanske har minskat och som det ser ut nu så är det helt klart värt att jämföra.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
U
S SnickSnackA skrev:
Låter som att det är bara att acceptera om man tvunget måste välja Ikea.

Prishöjningar lär väl säkert gälla hos alla leverantörer av kök, men frågan är om det gjorts i samma takt? Skillnaden mellan Ikeas priser och övriga, ”dyrare köksleverantörer”, kanske har minskat och som det ser ut nu så är det helt klart värt att jämföra.
Fick offert från marbodal och ballingslöv innan vi beställde vårt Ikea-kök i mars.

Ikea 125’ kr för komplett med vitvaror och bänkskiva
Ballingslöv 305’ exklusive spis (inkl 10% på alla stommar och 20’ i avdrag på vitvaror)
Marbodal 210’ exklusive vitvaror (inkl 15% på alla stommar)

Även om det fanns lite roligare finesser, finare lådsidor, bättre dimension på stommarna och framförallt fler färgval så blev det ändå Ikea. Gick inte motivera 2-3x priset för samma layout på kök.
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 24 till
  • Laddar…
Gällnade prishöjningar, så kommer det nog komma flera.
I branschen jag jobbar är det vissa leverantörer som höjt priserna med 10% varje ny månad.
Vissa leverantörers offerter gäller bara 5 dagar.
Produktionskapaticten är redan full för 2022 hos vissa o.s.v.

Och mycket av produkterna jag arbetar med används inom materialhantering och internlogiskt vilket gör att alla såna projekt blir dyrare och tar längre tid, vilket kommer påverka priset på typ allt vi köper i butikerna.
 
  • Gilla
Håkan Janson och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker dom har höjt kraftigt på allt möjligt dom säljer på 10 år nu
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Väldigt glad vi beställde för 2 år sedan. För ca 100k. Nu hade de väll gått på 150-200.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.