Vi har hyrt en stuga i Trysil över På. Bokning gjordes i Augusti 2019 och 50% av hyran erlades. Resterande hyra erlades, tillsammans med en deponiavgift för ev. skador, strax innan Norge offentliggjorde sin strikta hållning i samband med COVID-19. Uthyrare är en privatperson tillika hyresgästen. Inga mellanhänder/hyresförmedlare, bara mailconversation imellan parterna ang praktiska saker inkl. betalning. Nu är Norge stängt och "varan" är inte tillgänglig. Vad är mina rättigheter att få erlagd summa återbetald?
 
harry73
Bra fråga, borde vara norsk lagstiftning som gäller.
Att lifterna är stängda borde inte påverka avtalet och att Norge stängde gränsen inte heller.
 
Jag tror att du har rätt begränsade möjligheter, rent formellt. Men det är ju tänkbart att uthyraren frivilligt ersätter dig, helt eller delvis. Jag skulle absolut betala tillbaka om jag var uthyrare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, norsk lag gäller. Hade det varit i Sverige hade man kanske kunnat luta sig mot 36 § avtalslagen.
Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Det är ingen lätt sak, men släpps inte svenskar ens in i landet har du nog ett ok case att kräva pengarna tillbaka. Å andra sidan är det ju inte uthyraren som stängt gränsen. Och som sagt, hur norsk lag är skriven och tillämpas i frågan vet jag inte.

Jag håller med @hempularen, att prata med uthyraren och försöka förhandla fram en lösning är nog det bästa. Kostnaden för att processa i norsk domstol om ett så litet belopp kommer aldrig vara värt det. Så även om du teoretiskt sett kan ha lagen på din sida är du ändå utan egentlig chans att nyttja detta.
 
Nja, riktig "skitfråga", det är mycket pengar, stor stuga, 16 bäddar, ny och modern varför det är en ansenlig summa pengar. Problemet är att det är en ren banköverföring som är gjord, ingen kortbetalning med ngn typ av försäkring i bakgrunden, ingenting. Om detta varit i Sverige, skulle konsumentköplagen varit tillämplig i valda delar? Ja, spännande, vi ringer uthyraren ikväll, första verbala kontakten, då får vi se vart vindarna blåser...
 
Nej, konskumentköpslagen gäller inte mellan privatpersoner. Då gäller möjligen köplagen, men i det här fallet kanske snarare hyreslagen. Fast osäker på om den gäller för korttidshyra som detta.

Jag tror att oavsett vilken lag det handlar om, så är det inte uthyrarens problem om du inte kan ta dig till hyresobjektet. Oavsett om det beror på att du blir sjuk, bilen inte vill starta, eller stängda gränser.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
A AudiTT skrev:
det är mycket pengar
Det tror jag säkert, men pengar för att anlita en advokat, eventuellt ta sig till Norge för förhandlingar osv. sticker också snabbt iväg.

I Sverige har vi exempelvis en gräns för småmål på strax under 25.000 kr. I sådana kan man inte få ersättning för mer än någon enstaka advokattimme, ens om man vinner.

Så risken att du har rätt men inte kan få rätt är inte obetydlig.
 
Man kan ju sed et så här också.....uthyraren kanske är en privatperson med lån på hela fastigheten som är tänkt att betalas med hyresintäkter............Så det behöver ju inte bara vara den som hyr som blir "drabbad"....
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Borde vara självklart att betala tillbaka. Det är inte bara liftarna som är stängda i Norge, man är förbjuden att ens vistas i stugor. Innebär att uthyraren inte kan leverera sin tjänst.
 
harry73
A AudiTT skrev:
Nja, riktig "skitfråga", det är mycket pengar, stor stuga, 16 bäddar, ny och modern varför det är en ansenlig summa pengar.
Och ändå blir det billigare nu när du inte behöver åka dit, betala liftkort, mm.
 
  • Haha
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Borde vara självklart att betala tillbaka. Det är inte bara liftarna som är stängda i Norge, man är förbjuden att ens vistas i stugor. Innebär att uthyraren inte kan leverera sin tjänst.
Exakt så är det, Varan är ju inte tillgänglig.., Ja, man lär så länge man lever, men att riskminimera utifrån det vi nu hamnat i, ganska svårt att förutse detta scenario, men, det är som jag alltid sagt, erfarenhet är summan av alla misstag man begått genom åren, och just nu börjar jag känna mej mycket erfaren...
 
harry73
A AudiTT skrev:
, det är som jag alltid sagt, erfarenhet är summan av alla misstag man begått genom åren,
Jag har väldigt svårt att se vilka misstag du begick. Detta är inte en situation du borde (eller ens kunde) förutse vid avtalsskrivningen.
Eventuellt kunde du ha insett att det fanns en risk med skidsemester i utlandet när du betalade resten av hyran, men det var i alla fall försent att ändra hyresvillkoren då.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle försöka få en vecka nästa vinter som kompensation om det blir nej på återbetalning.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Man kan ju alltid föreslå tex 50/50 med.
 
Det innebär ingen extra kostnad för uthyraren, endast en förlorad intäkt, i det läget, och med rådande norska undantagslagar vore det väldigt snålt att inte låter er avboka med full återbetalning. Hen hade ju ändå inte kunnat täcka den förlorade intäkten på annat sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.