21 113 läst · 140 svar
21k läst
140 svar
Hyrt stuga i Trysil över Påsk, Vad gäller?
Moderator
· Stockholm
· 52 566 inlägg
Fast på ett sätt är det ju drömläge. Ingen kan skylla tappet på honom, och sedan kan det bara gå uppåt. Ingen kan veta om en annan VD hade kunnat få det att gå ännu mera uppåt.
Om första prio är att slippa ansvar så ja, men jag tror han hade lite andra ambitioner med sitt nya jobbH hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 566 inlägg
Nu vet vi ju inte hur TS har fått tag på stugan ifråga. Men om den är hyrd via en förmedling, så har de ofta en möjlighet till rating. Då finns det ett absolut intresse för uthyraren att komma fram till en lösning som hyresgästen accepterar. Ett eller flera dåliga betyg från gäster kan betyda väldigt mycket för uthyraren.
Stod nog att TS hade betalt in resterande strax innan Norge stoppade Hytte-sittande så allt är väl betalt nu. Riktigt NÄR detta gjordes framgår väl inte riktigt men har man de senaste 1-2 veckorna fortfarande haft planen att samla 16 pers i en stuga i norska fjällen så har man nog inte världens bästa moraliska mark att stå på i en förhandlingA ajn82 skrev:
Snälla, läs inlägg från början innan en massa antagande, jag är bara intresserad av ren fakta i frågan.Tomtom79 skrev:Stod nog att TS hade betalt in resterande strax innan Norge stoppade Hytte-sittande så allt är väl betalt nu. Riktigt NÄR detta gjordes framgår väl inte riktigt men har man de senaste 1-2 veckorna fortfarande haft planen att samla 16 pers i en stuga i norska fjällen så har man nog inte världens bästa moraliska mark att stå på i en förhandling
Jag kan tyvärr inte i något av dina inlägg utläsa NÄR du betalade in resterande pengar som du säger i ditt första inlägg. Du skriver "strax innan Norge offentliggjorde sin strikta hållning i samband med COVID-19."A AudiTT skrev:
är det alltså strax innan de stängde gränserna, strax innan hytte-förbudet kom, eller när? Det spelar ganska stor roll i bedömningen om ni betalade in för en månad sedan eller för två dagar sedan? Så klargör gärna det
Om vi nu tar det från början, vänligen läs inlägget, återfinns i början på tråden... Därefter en fråga, du står angiven som Moderator, innefattar det även detta forum? Om så är fallet skulle jag gärna se att det städas bland inläggen så de håller sej till ämnet, om det ej är du som är moderator här ber jag om ursäkt, Dock, ännu en gång, innan kommentar i tråden, vänligen läs vad det hela handlar om, Tack!H hempularen skrev:Nu vet vi ju inte hur TS har fått tag på stugan ifråga. Men om den är hyrd via en förmedling, så har de ofta en möjlighet till rating. Då finns det ett absolut intresse för uthyraren att komma fram till en lösning som hyresgästen accepterar. Ett eller flera dåliga betyg från gäster kan betyda väldigt mycket för uthyraren.
Jag tror att dina chanser att nå framgång juridiskt är små. Dels för att beloppen sannolikt är för små för att det ska vara lönsamt att blanda in jurister och dels för att det involverar ett annat lands lagstiftning. Även om du hade hyrt en stuga i Sverige av en privatperson så skulle det bli svårt och nu är det dessutom i ett annat land.A AudiTT skrev:Vi har hyrt en stuga i Trysil över På. Bokning gjordes i Augusti 2019 och 50% av hyran erlades. Resterande hyra erlades, tillsammans med en deponiavgift för ev. skador, strax innan Norge offentliggjorde sin strikta hållning i samband med COVID-19. Uthyrare är en privatperson tillika hyresgästen. Inga mellanhänder/hyresförmedlare, bara mailconversation imellan parterna ang praktiska saker inkl. betalning. Nu är Norge stängt och "varan" är inte tillgänglig. Vad är mina rättigheter att få erlagd summa återbetald?
Din deposition ska du givetvis kunna återfå. Avseende resten är nog det bästa att prata med uthyraren och se hans inställning, med lite tur kanske han är villig att återbetala hela eller delar av beloppet.
En väg som kanske är lite enklare att nå framgång i än en ren återbetalning är att försöka komma överens om att han behåller pengarna men att du får tillgång till stugan på ett annat datum längre fram i tiden.
Så mitt tips till dig är att prata med uthyraren först.
Lycka till!
Agree, jo, det verkar så, detta var en trevar att söka råd här ifall ngn hade "benkoll", men jag går på ditt råd och försöker deala, TackT TAR12 skrev:Jag tror att dina chanser att nå framgång juridiskt är små. Dels för att beloppen sannolikt är för små för att det ska vara lönsamt att blanda in jurister och dels för att det involverar ett annat lands lagstiftning. Även om du hade hyrt en stuga i Sverige av en privatperson så skulle det bli svårt och nu är det dessutom i ett annat land.
Din deposition ska du givetvis kunna återfå. Avseende resten är nog det bästa att prata med uthyraren och se hans inställning, med lite tur kanske han är villig att återbetala hela eller delar av beloppet.
En väg som kanske är lite enklare att nå framgång i än en ren återbetalning är att försöka komma överens om att han behåller pengarna men att du får tillgång till stugan på ett annat datum längre fram i tiden.
Så mitt tips till dig är att prata med uthyraren först.
Lycka till!