21 108 läst · 140 svar
21k läst
140 svar
Hyrt stuga i Trysil över Påsk, Vad gäller?
Om man undantar force majeur tänker jag att ts har rätten på sin sida. Att gränsen är stängd gör bara att ts inte kan åka. Men nu är stugan faktiskt inte tillgänglig då ägaren inte _får_ hyra ut den. Så även om ts sa ”jag kommer, tänker smita över gränsen”, så får ägaren inte släppa in ts. Därför borde ts kompenseras. Sedan tycker jag det är rimligt att ts byter mot en frivecka nästa år för att mildra förlusten. Som bonus kan ju då ts få bonusdagar. Och alla är ganska nöjda.
Selv om jeg er norsk har jeg ingen aning om det juridiske, men jeg fant denne artikkelen som kanskje kan gi noen input:
https://www.tv2.no/a/11327452/
Huseiernes landsforbund uttaler at det er nok mange leietakere som ikke har rett på å få igjen pengene sine, men må legge til at de uttaler seg nok på vegne av sine medlemmer som i hovedsak er utleiere.
https://www.tv2.no/a/11327452/
Huseiernes landsforbund uttaler at det er nok mange leietakere som ikke har rett på å få igjen pengene sine, men må legge til at de uttaler seg nok på vegne av sine medlemmer som i hovedsak er utleiere.
Nu skall ni få se, nu har jag ägnat kvällen åt att undersöka mina rättigheter, Hotell är i detta fallet att likställa med stuguthyrare då det i bägge fallen är frågan om näringsidkare. Som konsument har man ganska långtgående rättigheter. "Hallå Konsument" är en oberoende vägledning för privatpersoner (konsumenter) i samarbete med konsument verket
https://www.hallakonsument.se/coron...om-konsument/coronaviruset-hotell-och-boende/
https://www.hallakonsument.se/coron...om-konsument/coronaviruset-hotell-och-boende/
Fast den informationen hjälper ju inte dig i din situation?A AudiTT skrev:Nu skall ni få se, nu har jag ägnat kvällen åt att undersöka mina rättigheter, Hotell är i detta fallet att likställa med stuguthyrare då det i bägge fallen är frågan om näringsidkare. Som konsument har man ganska långtgående rättigheter. "Hallå Konsument" är en oberoende vägledning för privatpersoner (konsumenter) i samarbete med konsument verket
[länk]
Utländska uthyrare bryr sig knappast om vad svenska UD säger. Men det faktum att Norge stängt ner borde medföra någon typ av ansvar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
A AudiTT skrev:
En privatperson kan förvisso vara näringsidkare (enskild näringsidkare kallar vi det i Sverige), men av din initiala beskrivning framstod det som att det var en vanlig norrbagge som hyrde ut sin stuga, och då är de regler du hittat tyvärr inte till någon hjälp.A AudiTT skrev:
Yes, vi har varit i kontakt med uthyraren och svaret kanske man kan ana eftersom jag fortsätter dra i denna tråden. Nu har jag för egen del fått så mycket kött på benen så jag vet var jag står, vilka rättigheter jag rimligen har, jag har även varit i kontakt med Skistar som har en stark rekommendation att även privata hyresvärdar följer deras inslagna linje, dock att man jobbar fram en lösning där parterna enas på frivillig basis. Jag hoppas att dialogen i denna tråd kan vara till hjälp även för andra som hamnar i samma situation. Konklusion av allt blir, Se till att ha vattentäta dokument/avtal när du ingår en överenskommelse, lita ej på ngn, ett handslag är ej vatten värt när det kommer till kritan. Nu lägger jag locket på för egen del i denna tråd, hoppas detta kan vara ngn behjälplig, Tack för alla råd o tips.K kindvall skrev:
Vad menar du att avtalet ska säga? ”I händelse av att gränserna stängs ska hyran återbetalas”?
Jag tror inte att något avtal på papper har något som påminner om det.
Jag tror inte att något avtal på papper har något som påminner om det.
Det finns många exempel på ’force majeure’ och ’act of God’ i kontrakt. I min bransch är det mer regel än undantag att sådan skrivning finns med.D Daniel 109 skrev: