Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
intrestin och 14 till
  • Laddar…
Sätt en plåtlåda med hänglås över propparna, så har du försvårat för tattarna
 
  • Gilla
  • Haha
Sepetluh och 44 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Sätt en plåtlåda med hänglås över propparna, så har du försvårat för tattarna
Har funderat på nåt sånt också. Men han kommer bryta upp det. Så fort jag åkt.
 
A Alicero skrev:
Har funderat på nåt sånt också. Men han kommer bryta upp det. Så fort jag åkt.
Låt montera ett nytt skåp med de andras inkommande el högt upp på fasaden som de inte når. Har du sagt upp familjen och meddelat socialen ?
 
  • Gilla
Nissse8 och 9 till
  • Laddar…
Du kanske skulle passa på att dra om elen, så du inte har två lägenheters säkringar i den ena?

Förbereder du den ena lägenheten innan kan det ju ta låååååång tid innan problemlägenheten är klar....
 
  • Gilla
TobbeP och 20 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt montera ett nytt skåp med de andras inkommande el högt upp på fasaden som de inte når. Har du sagt upp familjen och meddelat socialen ?
De är uppsagda och kommunen och socialen underrättade. Skulle behöva hitta en lite snabbare lösning. Då andra familjen just nu är i kläm.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Saxsson och 7 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
De är uppsagda och kommunen och socialen underrättade. Skulle behöva hitta en lite snabbare lösning. Då andra familjen just nu är i kläm.
Små eller vuxna (över 18) barn?
 
Flytta säkringarna och matningen är det enda rätta oavsett om dom skulle skruvat ur dom eller inte. Händer något och man måste bryta matningen eller byta säkring ska man inte vara beroende av någon annan tycker jag.
 
  • Gilla
NOP och 16 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du kanske skulle passa på att dra om elen, så du inte har två lägenheters säkringar i den ena?

Förbereder du den ena lägenheten innan kan det ju ta låååååång tid innan problemlägenheten är klar....
Ja, vi kommer behöva ändra och göra en annan lösning framöver. Dock är elledningar dragna huller om buller mellan lägenheterna har vi upptäckt.🙄
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Små eller vuxna (över 18) barn?
2 vuxna och 4 barn.
 
Purre Purre skrev:
Flytta säkringarna och matningen är det enda rätta oavsett om dom skulle skruvat ur dom eller inte. Händer något och man måste bryta matningen eller byta säkring ska man inte vara beroende av någon annan tycker jag.
Absolut. Det är ingen bra lösning nu. Men inget vi kan göra något åt nu på en gång.
 
  • Gilla
Mysan51 och 1 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Absolut. Det är ingen bra lösning nu. Men inget vi kan göra något åt nu på en gång.
Då är det väl kronofogden man får gå genom eller om det går att få det till ett polisärende.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 9 till
  • Laddar…
Polisanmäl det där. Det är ju sabotage. Eller egenmäktigt förfarande. Jag vet inte men olagligt är det i alla fall. Polisen får rubricera det.

Är det porslinsproppar? Du kan knacka sönder porslinet som skyddar runt sen tar du en handske avsedd för elarbete och skruvar i dom igen. Han kommer bara röra propparna en gång till efter det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
  • Arg
Christoffer Svantesson och 107 till
  • Laddar…
Den enda snabba lösningen jag kan komma på är det föreslagits. Lås på något sätt centralen. Om de bryter upp så är det skadegörelse, polisanmäl.

Men detta med blandad matning, det är inte så att elen till lgh 2 går på ettans elräkning?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den enda snabba lösningen jag kan komma på är det föreslagits. Lås på något sätt centralen. Om de bryter upp så är det skadegörelse, polisanmäl.

Men detta med blandad matning, det är inte så att elen till lgh 2 går på ettans elräkning?
Haha ja det vore ju en oväntad vändning på historien!

I själva verket är det TS som låter hyresgästen betala all el och det är därför hyran uteblivit och propparna skruvas ur!
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.