Det blir inte dyrare att värma med ett vattenburet system.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
A
Jag har lite tappat tråden här. Att värma upp vatten för radiatorer och varmvatten med oljebrännaren tror jag blir dyrt. Den verkar dra 2-3 liter per dag och det är bara för varmvatten.
Att stoppa in en el patron i oljepannan tror jag kan vara värt det. För bara varmvatten eller för båda.
Men beror på vilken panna det är tror jag.
Här kommer bilder på pannan. Som jag tror har en inbyggd elpatron? Men den kanske också är slut? Eller drar mycket mer el än en ny? Röd oljepanna med mätare ovanpå och en oljebrännare monterad nedtill i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre röd oljepanna med mätare och inställningsrattar, antydan till inbyggd elpatron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Går det inte att få en genomgång av ägaren hur det fungerar? Det finns en termostat för elpatron. Antagligen finns det även ett brytare för att stänga av den helt. Om du ser till att elpatronen är på och dess termostat är uppskruvad högre än oljebrännarens termostat så skall oljebrännaren aldrig starta om allt är som det skall. När båda är igång och elpatronens termostat står högre så kommer oljebrännaren bara starta om elpatronen inte räcker till.

En gamma elpatron drar inte mer el än en ny. Det som kan påverka effektiviteten är om det drar luft genom pannan ut i skorstenen. Men det har ingenting med elpatronen att göra.
 
Kolla runt med firmor som Demonterar oljetankar, där kan man köpa billig olja, betalar 6-6,5/L utkört.
 
A
Det var ett billigt pris. Helt klart värt att kolla upp. Oljepris alltså.
Jag gissar att pannan helt gett upp då man installerat en insats oljebrännare. Men ska prova dom där termostat reglagen. Och se om jag hittar ngn på knapp och kan få liv i den gamla rackaren.
 
Oljebrännare ser ut då där. Även om det ofta är en kåpa på dem. Det är inget konstigt med den installationen. Mer än att man fortfarande kör med olja.
 
A
Okej!
Min hyresvärd sa att pannan var trasig. Och att dom därför installerat den där värmebaronen insatsen där nere. Den har egen ström och lyser. Pannan visar inga livstecken. Och jag hittar ingen påknapp. ☺️
Verkligen ett vardagsmysterium
 
Man sätter inte in en ny brännare i en trasig panna! Hur skulle det kunna funka?
 
A
Okej. Nu förstår jag. På knappen sitter på oljebrännaren.
Men varför går inte elpatron en på när oljan är slut? Har nu ändrat på termostat reglagen som tidigare skrivits
 
Har ägaren själv installerat denna brännare som en nödlösning när den gamla gick sönder? Eller har han/hon anlitat någon för att göra en nödlösning? Om brännaren på bilden är den som används så kan vi till att börja med konstatera att själva pannan inte är trasig. Däremot kan det vara att reglersystemet eller elpatronen är trasig. Eller att den gamla brännaren var trasig och allt fungerar nu.

Hur fungerar det idag? Startar och stoppar brännaren med automatik? Eller sitter den där för att kunna tas till om inte elelementen räcker till?

Är ägaren tekniskt okunnig eller okontaktbar? Eller varför frågar du här hur det fungerar och varför i stället för att be ägaren förklara?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A
Ägaren vet inte. Annars hade jag inte frågat här så klart. ☺️
Den funkar när det finns disel. Men utan det händer inget.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
Nu har jag lärt känna pannan lite. Den verkar fungera bra. Förutom att elpatron en inte går igång.
Men vad jag kan förstå är en gammal elpatron dyr i drift? Får olika bud.

Termostaten fungerar. Så jag har ställt ned den till 60 grader. Har inte hunnit se än hur mycket den drar för varmvatten. Men gissar på 4 liter per dygn.
Om jag köper olja för 6 kr litern, bra tips att köpa av dom som sanerar.
Så skulle det gå på 700-800 per månad för bara varmvatten. Det känns dyrt.

Jag har hört att en varmvatten Beredare drar 3000 kw per år. Dvs 250 kr per månad. Om allt detta stämmer borde jag helt klart installera en varmvatten Beredare istället.

Ska låta pannan gå nu i några dagar för att få en uppfattning om förbrukningen
 
Ställ den absolut inte lägre än så, då riskerar du kondens och att den rostar sönder innifrån.

En gammal elpatron är inte sämre än en ny. De har 100% verkningsgrad oavsett. Betalar man normalpris för oljan tror jag att elen är billigare. Men det är ju bara att räkna på.
 
Själva elpatronen är precis lika effektiv oavsett ålder. Så att byta den i befintlig panna kommer inte att göra någonting för driftkostnaden. Däremot kan det skilja för olika pannor hur mycket värme som läcker ut i pannrummet eller i skorstenen. Som sagt tidigare så är olja normalt dyrare än el för att värma om du inte kan få ett specialpris på olja. Pannor är ofta effektivare när de går med högre belastning. Så att använda pannans oljebrännare till enbart varmvatten är sannolikt mycket dyrare än att använda en elektrisk varmvattenberedare.

Hur mycket en varmvattenberedare drar per år beror helt på hur mycket varmvatten du använder. Jag har en elmätare i pumprummet som mäter vattenpump, värme i pumprummet och varmvattenberedaren Totalt förbrukade dessa 1100 kWh under 2017. (Observera att det skall vara kWh och inte kW). Varmvattenberedaren står för det mesta.
 
A
Tack igen för väldigt bra svar.
Oljebrännaren lär kosta mellan 1000-1500 per månad. Och en isolerad varmvattenberedare 2000-3000 Per år. Inte mycket att fundera på ☺️
Ska kolla vad jag hittar på blocket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.