Snälla.snickaren skrev:
Men disel ger mer effekt per krona?
De ger lika mycket energi per liter. Så det är literpriset som avgör vilket som är billigast. Det är möjligt men inte säkert att du värmer billigare med eldningsolja än med el. Någon stor skillnad lär det inte vara.
 
A
Med oljan kommer jag kunna använda dom vattenburna elementen och få en behagligare värme. så kostar det samma som el så är det mycket värt att köra på olja.
Återkommer med bild på diselvärmaren
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Installera en elpatron i pannan? Eller köap en billig elpanna på blocket?
 
L lordi skrev:
Kan vara lite lurigt på vintern dock om man bor där det blir riktigt kallt, då eldningsolja blir trögflytande vid låga temperaturer.
Finns eldningsolja som klarar att stå ute, okq8 kallar den e32 eller liknande.

Men jag kan hålla med om att köra diesel eller eldningsolja är förlegat och dyrt i långa loppet.

Om du har tänkt hyra länge kan det vara av bådas intresse att ni gör gemensam sak och uppdaterar värmekällan
 
A
Så här se den ut
 
  • Värmepumpsmärket "Värmebaronen Viking" monterad mot en röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som en helt vanlig oljebrännare.
 
Jag tänkte bara inflika med att siffran 15kWh/l för diesel/eldningsolja som nämndes tidigare i tråden nog är lite hög. Preems eldningsolja samt diesel ligger båda på ca 9.8 - 10.1 kWh/liter. Det påerkar ju den ekonomiska kalkylen en viss del, men kanske inte är helt viktigt här..?

Ang siffran 15kWh/xx, så kanske Avemo syftade på kWh/kg? Det verkar mer rätt.
 
Energiinnehållet på oljor är i princip konstant i förhållande till vikten. Men densiteten kan variera lite. Innom flyget mäter man alltid bränslet i massa inte volym.
 
A Anders243 skrev:
Jag tänkte bara inflika med att siffran 15kWh/l för diesel/eldningsolja som nämndes tidigare i tråden nog är lite hög. Preems eldningsolja samt diesel ligger båda på ca 9.8 - 10.1 kWh/liter. Det påerkar ju den ekonomiska kalkylen en viss del, men kanske inte är helt viktigt här..?

Ang siffran 15kWh/xx, så kanske Avemo syftade på kWh/kg? Det verkar mer rätt.
Jag räknade fel. 10 kWh/liter låter bättre när jag provar igen. Det förbättrar inte kostnadsbilden för att värma med olja.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där ser ut som en helt vanlig oljebrännare.
Visst är det en oljebrännare. Om man har oljetanken ute, kör man den på diesel, för att undvika att det blir parafinproppar i ledningen vid minusgrader.
 
Eldningsolja kan beställas i vinter och i sommarversion kan man säga. Sommar = e10 och vinter = e32. Är egentligen hur köldtäliga dom är. För en villaägare kan man förenkla de hela med om man har tanken inomhus kör man e10, utomhus e32.

Nyare bilar skulle jag inte köra på eldningsolja pga inte säkert att bränsleadditiv som finns i diesel finns i eldningsoljan.

Kör spannmålstorken på e10 eftersom den i prinicp bara används när det är över -5 grader.

Tillägg
Idag oprutat kostar ca: e10 11500kr/kubik, e32 11800kr/kubik och diesel 14500kr/kubiken
 
A
Tack för alla svar.
Om jag nu bara använder oljebrännaren för varmvatten. Vad kommer jag då få för årskostnad? Att värma upp vatten och en villa kan tydligen dra upp till 3 m3 plus 3 per år. Kan vatten värmaren dra upp till 1m3?
Dvs nästan 1000kr per månad?
Jag har redan gissat att montera in en beg varmvattenberedare blir billigare.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Har du både vattenradiatorer och elradiatorer?
 
A
Ja. Men använder inte vatten radiatorerna. Är mycket dyrare än eldrivna.
 
Det man brukar göra är att ha en elpatron inkopplad i pannan så man kan byta mellan olja och el där. Det blir ju väldigt många radiatorer annars...
Och är det billigare att värma huset med el, lär det vara billigare att värma varmvattnet med el.
Men det är ju inte ditt hus, så du kan ju inte göra så mycket åt det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.