A
Jag ska hyra ett hus som har elradiatorer och en oljepanna för varmvatten. Men pannan är trasig så man har installerat en dieselvärmare i den istället.
Är det dyrare eller sämre än en oljepanna eller bara lite krångligare?
Plus att jag nu upptäckte att det går att värma upp elementen med pannan som drivs av diselvärmaren. Blir det dyrt att värma upp hela huset på det sättet eller fungerar det bra?
Min gissningar ju att diselvärmaren borde vara billigare i drift än el element.
 
Diesel har ett värmevärde på 44,8 kJ/kg eller 15,2 kWh/l. Så om dieselvärmaren har en verkningsgrad på 100% blir det knappt 1kr/kWh vid mackpriset på diesel. Alltså inte billigare än el, men rätt mycket struligare. Så jag skulle köra på el och bara ta till dieselvärmaren om inte elvärmen räcker.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Eldningsoljan är billigare än fordonsdiesel. Betalade ca: 8,5kr/l + moms i höstas till spannmålstorken.
 
A
Tack för svaret. Då är även diselvärmaren dyrare att värma varmvatten än en varmvattenberedare?
 
A
A Alriksson skrev:
Eldningsoljan är billigare än fordonsdiesel. Betalade ca: 8,5kr/l + moms i höstas till spannmålstorken.
Pannan är trasig. Gissar att dom är svåra att laga?
 
Det är högst troligt att dieselvärmaren kan köras på eldningsolja. Så du kan ju om du vill kolla upp till vilket pris du kan köpa detta. Men räkna inte med 100% verkningsgrad. Att laga pannan måste inte vara svårt. Men det är svårt att veta utan att veta vad som är fel på den.
 
Diesel och eldningsolja är samma sak. Det går utmärkt att köra på vilket som.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
A
Men disel ger mer effekt per krona?
 
A
Tack för alla svar
 
Va? Effekten bestäms bara av hur mycket bränsle du förbränner per tidsenhet.
 
A
okej. jag är grön på detta. spontant hade olja varit bättre än diesel. Smidigare att hantera. Oc h då kan man ev använda den gamla oljeciternen.
 
Men det är ju samma sak! Bara olika namn. Du tankar diesel i din oljecistern....
 
Vad har man installerat för dieselvärmare i pannan? Har du någon bild på hur det ser ut?
Det verkar omständigt då man kan få tag i bättre beg oljebrännare för nästan inga pengar alls.

Villaolja och diesel är i princip samma sak. Skiljer litegrann men det går fint att köra en oljebrännare på diesel om man nu måste.
 
Det funkar att köra bilen på eldningsolja också.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det funkar att köra bilen på eldningsolja också.
Kan vara lite lurigt på vintern dock om man bor där det blir riktigt kallt, då eldningsolja blir trögflytande vid låga temperaturer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.