D09
Mordellio skrev:
Prova att spruta in lite bensin direkt genom tändstiftshålet för att testa om den tänder till på det. Förgasaren har ingen flottör utan ett membran som fungerar som bränslepump. Hade den flottör skulle den inte funka om du vänder den upp och ner tex.
Kan membranet ge sig ?
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1371154537.367537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1371154551.567500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1371154568.767148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Underhållningsbilder ;)
 
ullberg
Mordellio skrev:
Förgasaren har ingen flottör utan ett membran som fungerar som bränslepump. Hade den flottör skulle den inte funka om du vänder den upp och ner tex.
Så är det ju, självklart, och tydligen var det för länge sedan jag skruvade förgasare, tur att det finns folk som kan rätta mig.

Men visst är det så att det sitter en nål strax efter "pumpen", som då aktiveras av något annat än flottören (antar under- / övertryck igen), annars borde ju D09 kunna trycka med sprutan genom pumpen (jag ser två "flärpar" framför mig, och det enda sätt jag får ihop det i huvudet är att båda är riktade "mot förbränningen")

Jaja, jag har ju helt klart haft fel förut ;) så lyssna inte för mycket på mig men det är ju trist om jag lurat D09 med att det skulle vara ok att det tog stopp i sprutan...

/U
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Lämna in den till ÅF för att få ett kostnadförslag :) :) på lagning -
så får du förhoppningsvis reda på vad det är :) :) - utan kostnad -
om du ser lagom dum ut - såvida du inte har oiändligt mkt tid dvs ... .
 
Redigerat:
  • Gilla
Ommii och 1 till
  • Laddar…
D09
Har hittat en ÅF i Gbg, ska se om man hinner dit innan dom stänger imorgon

Läste på deras hemsida att dom tog ca 800kr för en service, där ingick tändstift, genomgång av förgasare etc

Borde väl ligga i den prisklassen o felsöka/laga kanske

Annars har jag en kollega som lagat många sågar, han erbjöd sig o kolla om jag inte fick ihop det. Bäst o passa på innan han går i pension ;)

Jag vågar inte plocka isär någon annans grejor allt för mycket tyvärr.. Hade det varit min såg hade det legat delar fint utlagt över garagegolvet just nu he he
 
Redigerat:
Jo - det finns en på Hisingen - jag har varit där flera gånger - mitt intryck
är att de kanske inte har ngn jätteomsättning i sin verkstad - i vilket fall
kan man pröva få/fråga efter kostnadsförslag på lagning - bara säga man
vill ha reda på hur mkt det kostar innan man "komittar sig" så att säga -
så är det upp till dem om de vill ge sådant besked (utan kostnad) eller ej
... .

Det kostar nog 1000 spänn för en helservice - då ingår säkert flera grejer
som en lite mera rutinerad användare gör fint själv (rengöra svärd, fila av
grader på detta, slipa kedja, ta bort mög innanför kåpefan :) , rengöra luft-
filter, mm) men även sådant man inte lika gärna gör själv (kolla in gasa-
re mm) - det skall observeras att man köper en ny gasare på weben för
högst 500 kr - klart mindre är ÅF tar för totalrenovering - men eftersom du inte
verkar kommit ngn vart hitills är nog en ÅF nästa "instans" - jag upprepar
dock att skogsforum.se är gubbsen som vet mkt om detta - nästan alla de
gubbar jag sett yttrat sig i din tråd vet jävlit mkt - antingen jobbar de i skog
eller så är de motorsågsnördar :) - eller bådadera ... .

Den rutinerade kollegan låter väl bra - pröva det ... .
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jadu, hur mycket ska man pytsa i? Pröva med en tesked i mängd kanske, det är ju en ganska liten cylinder.
En annan fundering jag har är om tändläget är justerbart på en motorsåg? Är det det kan den ju ge gnista alldeles för sent eller tidigt för att tända till. Det brukar ju vara ställt så att det tänder några grader före Ö.D ( =när kolven är i topp och vänder. )
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Träffade en servicehandel, dock ingen reg HV ÅF, köpte en kedja till min stihl.

Han kunde absolut gå igenom husqvarnan löpande, svamlade när jag frågade på ett ungefärligt pris och kunde inte svara på timpeng/arvode.... Så där blir det förmodligen inte...

Hittad en text i ett annat forum, något ni känner igen?

"Låter som att den är sur (bensin o vevhuset), det är skitjobbigt att få bort men det finns ett sätt som fungerar. Men det är svårt att förklara och du måste kunna lite om motorer.

Du får skruva loss avgasburken, sedan kommer det jobbiga.
Du måste vinkla sågen på sidan så att bensinen rinner ut i överströmmarna i cylindern. Kom på att kolven måste stå i det nedre dödläget också så att utblås/kanaler är öppna.
Sen får du helt enkelt vinkla den så att det rinner genom överströmmarna och sen ut ur utblåset. Som sagt, skitjobbigt att förklara.

Jag har varit med om att vevhuset har varit nästan fullt av bensin, nära en halv dl kom ut, då var den rejält sur.

Det sista kan du dra runt motorn med stiftet borttaget så det vädras ut och sen kan du gärna låta sågen stå en stund också.
Och gasa givetvis inte om du ska vädra ur vevhuset, då kommer det bara ny soppa in, om det finns soppa i tanken då, annars kan du ju gasa hur mycket du vill, då andas motorn mycket bättre.

"
 
ullberg skrev:
Så är det ju, självklart, och tydligen var det för länge sedan jag skruvade förgasare, tur att det finns folk som kan rätta mig.

Men visst är det så att det sitter en nål strax efter "pumpen", som då aktiveras av något annat än flottören (antar under- / övertryck igen), annars borde ju D09 kunna trycka med sprutan genom pumpen (jag ser två "flärpar" framför mig, och det enda sätt jag får ihop det i huvudet är att båda är riktade "mot förbränningen")

Jaja, jag har ju helt klart haft fel förut ;) så lyssna inte för mycket på mig men det är ju trist om jag lurat D09 med att det skulle vara ok att det tog stopp i sprutan...

/U
Nu törs jag inte svara på hur förgasaren är uppbyggd inuti med nån nål eller så. Det är nog tjugo år sedan jag hade isär en sågförgasare senast, det var på skogsbruksskolan i gymnasiet. Kommer ihåg att jag hade alla rätt på provet då om förgasarens beståndsdelar :)
Dom kanske ser lite annorlunda ut idag också inuti. Men grundprincipen är väl den samma.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Mordellio skrev:
Nu törs jag inte svara på hur förgasaren är uppbyggd inuti med nån nål eller så. Det är nog tjugo år sedan jag hade isär en sågförgasare senast, det var på skogsbruksskolan i gymnasiet. Kommer ihåg att jag hade alla rätt på provet då om förgasarens beståndsdelar :)
Dom kanske ser lite annorlunda ut idag också inuti. Men grundprincipen är väl den samma.
Servicegubben jag träffade sa att den hade membran och nål som stoppar vad jag fattade det som.

Köpte en ny flaska med startgas utan att det funkade.

Då blir det o fjäska med kollegan imorgon he he
 
D09
Så, nu har kollegan kollat på sågen och gissade på tändspolen. Ny beställd och imorgon blir nytt försök :)
 
GUMMIGREJER I FÖRGASAREN skrev jag för tio dagar sedan tror jag -
det är vad de åtgärdar ca 1 miljon fall av om året - på våren när folk kom-
mer med sina ihoptorkade gräsklippare - och på hösten då folk kommer
med sina ihoptorkade motorsågar - motorsågar skall startas regelbundet
(gärna varannan vecka för att ej torka ihop, annars i vart fall en gång i må-
nan) - och gräsklippar skall hanteras enligt manualen för vinterförvaring ... .

Motorsågar skall dessutopm gärna förvaras svalt - absolut inte i pannrum-
met (vilket lär vara vanligt) - av ovanstående skäl ... .

Bara några sura tankar från Skåne ... .
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ZAMA C3-EL42 förgasare till 357xp tar de 2000-3000 PIX eller så för
byta ut hos ÅF o 1000-1500 PIX för att totalrenovera - men kan köpas
för cirkus 500 PIX på weben :) - bara ett sidospår :) med ngt jag snap-
pat upp "under åren" :) ... .

Edit: en fullständig förgasarrenoveringssats kan inhandlas på web för
100 PIX eller så, men är knappast ett lämpligt första-mek med en så
pass fin såg ... .
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
palbin skrev:
GUMMIGREJER I FÖRGASAREN skrev jag för tio dagar sedan tror jag -
det är vad de åtgärdar ca 1 miljon fall av om året - på våren när folk kom-
mer med sina ihoptorkade gräsklippare - och på hösten då folk kommer
med sina ihoptorkade motorsågar - motorsågar skall startas regelbundet
(gärna varannan vecka för att ej torka ihop, annars i vart fall en gång i må-
nan) - och gräsklippar skall hanteras enligt manualen för vinterförvaring ... .

Motorsågar skall dessutopm gärna förvaras svalt - absolut inte i pannrum-
met (vilket lär vara vanligt) - av ovanstående skäl ... .

Bara några sura tankar från Skåne ... .
Tror inte du är så sur som du säger ;)

Nästa steg blir förgasaren :)

Läste att man kunde få en ny för ca 500kr, låter nästan lättare att köpa nytt
 
D09
Tog emot tändspolen idag. Blev lite fundersam över att det inte satt någon hatt ( till tändstiftet ) på kabeln utan den slutar som den vore avklippt.

Ska det vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.