Bostadrättssidan sthlminnerstad:

Best case scenario - priserna stabiliseras i vår, enstaka månader med uppgång. Fortsatt svag nedgång under hösten. Snittpris okt - nov 09 runt 40-42.000kvm

Mitt case scenario - priserna fortsätter ned under våren, med accelererande fart under hösten. Sittpris i sthlm innerstad okt-nov-09 runt 38-40.000 per meter.
Dvs ett fall från ca 58.000 till 38.000 på ca 2 år, totti ca -35%. Har fn ingen uppfattning om vad som händer efter hösten/vintern 09

Bonusscenarie: vi har inte sett botten på börsen än.

Snittpris nu: ca 44.800:-

Utbudsstatistik: www.hemnet.se/statistik
 
mycke_nu skrev:
Kvar är då räntan. Halvera räntan och priserna går upp något fenomenalt och vice versa.
Ja, vi får se i vår... ;)
 
Prognoser pekar på att 210 000 personer förlorar jobben under 2009-2010 och att två av tre företag planerar att minska antalet anställda de kommande sex månaderna. Har man inga pengar spelar det ingen roll om det är rea, man har inte råd ändå. Jag har svårt att se att priserna kommer att stiga under 2009 trots gynnsamma boräntor.
 
Nyfniken skrev:
Ja, vi får se i vår... ;)
:D Well, det där skrev jag den 20 april, innan vi hade en liten komplikation som går under benämningen Finanskrisen.

Men vem vet..
 
Mikael_L
joflopp skrev:
Prognoser pekar på att 210 000 personer förlorar jobben under 2009-2010 och att två av tre företag planerar att minska antalet anställda de kommande sex månaderna. Har man inga pengar spelar det ingen roll om det är rea, man har inte råd ändå. Jag har svårt att se att priserna kommer att stiga under 2009 trots gynnsamma boräntor.
Och i så fall kan man väl gissa att det kommer variera kraftigt över landet...
I Göteborg kommer bostadspriser gå ner kraftigt, i Sthlm bara lite, eller kanske t.o.m. öka !?
 
Det saknas inte varsel i Stockholm heller, och min uppfattning är att det är vanligare med resultatbaserade löner i Stockholm än på andra ställen. Känner en hel del folk i databranschen i Stockholm, och många säljare har fått se sina löner sjunka från 35-40.000kr/månaden till garantinivån eller strax däröver, dvs 16-25.000kr/mån. Det fungerar väl några månader, men förr eller senare behöver man ju disponera om sin utgiftssida i hushållsekonomin om det fortsätter så. Många andra har fått se tjänstebilarna ifrågasättas, representationskorten har fått mycket lägre limitar eller dragits in helt och vill man ha frukt på jobbet får man köpa den själv. Läste ikväll att SAS piloter gått med på lönesänkningar.

Nej, jag tror inte på någon uppsida ens i Stockholm, men det är skönt så länge nedgångarna inte dunkar på med gigantiska ras (5% eller mer) från en månad till en annan.
 
Påminn mej igen.. varför vill ni att priserna ska gå upp??
 
Imported AX skrev om "ett fall från ca 58.000 till 38.000 på ca 2 år, totti ca -35%" .

Lär mig något nytt om statistik! Men OM dessa siffror grundas på vad man betalar som köpeskilling per kvadratmeter borätt har jag ett viktigt påpekande.

Eftersom insatsen är vad köparen betalar UTÖVER sin del av föreningens kollektiva åtaganden får man en hävstångseffekt. Om borätter faller 35 procent i pris speglar detta - alltså - ett mycket MINDRE prisfall på de fastigheter som föreningarna äger.
 
Vad någon optimist - eller pessimist - betalar för rätten att bo i en lägenhet säger väl inte ett smack om vad själva fastigheten är värd.
 
Givet att marknaden verkligen FUNKAR ser jag inget annat än att marknadsvärdet på en bostadsrätt definitivt har samband med fastighetsvärdet.

Fastigheten är en tillgång i den förening som medlemskollektivet äger.
 
Naturligtvis finns det ett samband, men hur sätter man värdet på fastigheten?

Kanske genom att betrakta den som ett hyreshus, eller räkna på nyproduktionskostnaden. Det kan ju inte gärna vara genom att multiplicera det senast betalda bostadsrättspriset med antalet lägenheter.

Sedan finns det ju föreningar/fastigheter med stora inkomster från kommersiell uthyrning, men det är en annan historia.
 
mycke_nu skrev:
Påminn mej igen.. varför vill ni att priserna ska gå upp??
Troligtvis för att det är roligare än när man ser att priserna går ner.

Fast egentligen borde man kunna se det på det viset att enda gången det är positivt med en kraftig ökning av bostadspriset är när man kliver av bostadsmarknaden för sista gången och bosätter sig i en husbil i sydliga Europa som pensionär.

Annars är det ju mest trams egentligen, säljer jag min villa dyrt och flyttar till ett annat boende som även det har samma pris per kvadratmeter spelar det ju ingen större roll eftersom min vinst på mitt hus går direkt ner i fickan på säljaren av mitt nästa hus osv...

Kalle-Ankapengar egentligen.

Läste häromdagen om Mats Odells idiotförslag om någon form av bolånegarantier för överbelånade villaägare :

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...icleID=2008\12\15\316212&SectionId=Dinapengar

En stilla undrar, är karln dum i hela huvudet eller bara i halva? Varför ska staten, du och jag, gå in och rädda folk som köpt på sig dyrare hus än de klarar av att hantera i ett värsta läge?

Är man så urbota blåst i skallen att man köpt ett hus för säg 3 millar, struntat i att amortera och bara betalat räntor eftersom den s.k värdeökningen gjort det onödigt med amortering. Sen har huset på papperet gått upp till 3.7 miljoner och då har man använt banken igen och höjt lånen för att konsumera bilar, båtar, resor och fina renoveringar.

När sen banken givet har rätt att ställa krav på täckning för lånen, ja då ska minsann mamma staten gå in och garantera dumskallars vidlyftiga leverne.

Detta är väl vansinne om något? Går det igenom så startar väl en köpfest utan dess like, konsekvensen av stolligheten står ju kollektivet för.

Ferrarin hägrar....

Har vi en kommunistisk regering eller vad är det?

Oj, politik igen.
 
Snacka om världens största Ponzi Scheme. Nästan lika stort som aktiemarknaden..

Men i stället för att kasta dem som profiterar på bedrägeriet i fängelse så rycker världens regeringar ut med tusentals miljarder och stiftar lagar så man kan göra om samma sak igen så fort som möjligt..
 
mycke_nu skrev:
Påminn mej igen.. varför vill ni att priserna ska gå upp??
Vem vänder du dig till?

Tycker det börjar likna diskussionen på DI:s insändarsidor, där hälften var skadeglada när priserna gick upp, och andra hälften var skadeglada när priserna nu går ner.

Som om husprisraset skulle vara något slags straff från Gud eftersom husägare har haft för mycket tur ett tag...
 
Redigerat:
..ehm.. dom som skriver att prisökningar är önskvärda och nedgångar inte är det.. se ovan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.