Status
Tråden går ej att kommentera.
Bara ett par ord om det där med höjden på plattan.
Man gjuter med laser så det är inga problem att få det jämnt och i rätt höjd. Nån millimeter hit och dit kan det väl diffa beroende på hur noga man är men 4 cm ser man ju med ögat! Om det dessutom är ett hörn så har man kantbalken/formen på två sidor att gå efter.
Känns som att den som gjutit plattan och framförallt gjutit på efter att det sjunkit har en del att svara på enligt mig.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
F
Wisentdual skrev:
Bara ett par ord om det där med höjden på plattan.
Man gjuter med laser så det är inga problem att få det jämnt och i rätt höjd. Nån millimeter hit och dit kan det väl diffa beroende på hur noga man är men 4 cm ser man ju med ögat! Om det dessutom är ett hörn så har man kantbalken/formen på två sidor att gå efter.
Känns som att den som gjutit plattan och framförallt gjutit på efter att det sjunkit har en del att svara på enligt mig.

Sent from my X10i using Tapatalk

Håller med till 100%. Den gjutningen bevisar att marken redan hade börjat sjunka alternativt sjönk vid gjutning. Detta märkte naturligtvis entreprenören som gjöt....

...och om det märktes så tydligt vid gjutning att det blev en sättning på 4cm så undrar jag hur fan dom har paddat underlaget. Det borde ha märkt ännu mer då. Din KA skall ha begärt in en egenkontroll från alla entreprenörer. Det är i princip det en KA gör (eller gjorde), frågar entreprenörerna om dom gjort rätt.....
 
det är precis så vi också tycker..en som jobbar med sånt här i många år och har det som yrke, hur kan man missa såpass mycket!!!!
 
De har inte missat det , de har sett att det diffar och gjutigt högre på ena sidan, ungefär som att se en fuktskada och gjuta över det och lossas som att det regnar.

Hur går det med att hitta en bra advokat?
 
Mikael_L
kinglolle skrev:
Jag tror att ni har en bra utgångspunkt men en kunnig jurist bör gå igenom ärendet.
Det låter förtröstansfullt, när du skriver så. Jag inser att du givetvis inte lovar något, men det är alltså generellt sett inte något tokdystert läge.
 
Husleverantören kanske tar sitt ansvar ändå...
 
Det är varken eller. Utgångsläget är efter den information som framkommit här är rätt god, absolut inte självklar dock. När man dessutom kommer till dessa summor så är det inte alls samma benägenhet till goodwill eller ansvarstagande utan alla vill skylla ifrån sig. Det juridiska läget måste helt enkelt utredas tydligt och hårt förmedlas till den part som hamnar med ansvaret(oftast det bakomliggande försäkringsbolaget). Det svåra är att ofta blir det juridiska ansvaret inte lika självklart som det moraliska eller samhällsenliga ansvaret. Dessutom inte alls ovanligt att man tvingar igenom delat vållande i förlikningsavtalen pga riskerna till stora kostnader i en process

Dessutom med risk för att vara spydiga så har jag en ryggradskänsla att hela historien inte finns här ännu. Hela avtalet måste granskas och egenkontroller, handlingar mm


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
Byggis1976 skrev:
Hur skall då lev x bevisa vem trådskrivaren är?
Motparten behöver nödvändigtvis inte bevisa något om tråden i sig, men den kan peka ut svagheter i TS case.
 
Wisentdual skrev:
Bara ett par ord om det där med höjden på plattan.
Man gjuter med laser så det är inga problem att få det jämnt och i rätt höjd. Nån millimeter hit och dit kan det väl diffa beroende på hur noga man är men 4 cm ser man ju med ögat!
Så var det med mina gjutarteorier :D
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Så var det med mina gjutarteorier :D
För en sisådär 30-40 år sedan grovgjöt man ofta, och någon cm för lågt.
Sen avslutade man med en s.k slipsats med finbetong ovanpå, detta sista lager blev jämt och rakt och man byggde även fall i det.
Slipsatsen brukade oftast dras av rakt med en lång bräda, rätskiva. Och ofta las det järnrör som avdragsbanor.
Sen skurade och glättade man slutligen denna yta.

Men det underliggande grovbetonglagret var fortfarande relativt vågrätt över hela ytan sett, men hade säkert en del lokala fall och toppar på någon enstaka cm.

Idag, med all fin utrustning som finns, så gjuter man ungefär 100ggr av 100 i ett enda svep och lägger ut betongen med någon enstaka mm noggrannhet och glättar denna yta direkt och ibland byggs även fall i detta enda lager.
Och det är väl i princip endast vid misslyckad gjutning som man ibland lägger på ett lager slipsats eller flytspackel för att fixa en kosmetiskt misslyckad yta.

Och nu när jag har skrivit allt detta kom jag ihåg att jag sett en gjutning för radhus där man drog av betongen mha en vibratorbalk, lämnade den ruffiga ytan som den var och avslutade med att flytspackla allt vid ett senare tillfälle. Men jag tror det hör till ovanligheterna, åtminstone vid villaplattor.

Denna utläggning är väl relativt offtopic för tråden, sorry. :blushing:
 
Mikael_L
Men kan vi dryfta en annan sak som verkligen berör just denna tråd, TS och andra som kan tänkas hamna i liknande trubbel ...

Hur gör man för att finna den bästa juristen åt sig?
Få höra lite tips och tankar.
 
Mikael_L skrev:
Men kan vi dryfta en annan sak som verkligen berör just denna tråd, TS och andra som kan tänkas hamna i liknande trubbel ...

Hur gör man för att finna den bästa juristen åt sig?
Få höra lite tips och tankar.
Man frågar andra jurister.
 
Familjen Annie skrev:
Husleverantören kanske tar sitt ansvar ändå...
Du behöver väl inte gå in på detaljer i framtida inlägg men kan väl hålla tråden uppdaterad lite allmänt iaf.
 
Jo det kan jag göra, många har varit till stor hjälp och stöttning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.