Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L, det är precis så vi har det..jag ser ut som ett nerv vrak;)någon skönhets sömn har det inte blivit ..;)
Vi vet vad vi skall göra nu imorgon och efter det så får vi ta det eftersom...förhoppningsvis så vet vi mera imorgon.Det är just den här ovissheten som gör en galen..man vill ha svar..
 
Värmen har inget med platter och göra, sålänge det inte blivit hål på rören. Avloppet däremot kan bli bakfall på om fallet varigt dåligt från början. Är det lite vatten I toaletten när man tittar ner? Det kan I så fall vara avluftningen som spökar. Eller kommer lukten från golvbrunnarna?
 
(Plattan)
 
Jag såg nu inlägget om rören. Troligen är det som du beskriver, bakfall med toma ledningar som följd.
 
Mikael_L
Jag är inte den som brukar hojta om att anlita advokater och/eller processa, men i ert fall är det så mycket som står på spel att man helt enkelt inte får riskera att sjabbla bort det.
Vore det max 100.000 som stod på spel så vore det inte helt självklart med att anlita juridisk kompetens.

Vore jag i era kläder skulle jag omedelbart leta reda på en jurist/advokat.
Jag skulle ha som ett absolut krav att han/hon har erfarenhet av sådana här mål, och det är antagligen bara att fråga om detta rätt ut.
Timkostnaden för denna jurist är mycket mindre viktig än dennes kompetens.
Är man bara ute efter att få skrivet ett brev som ser farligt ut, på brevpapper från en advokatbyrå, så kan man välja en billig advokat. Men här står det som sagt lite för mycket på spel.

Får man tag i en välmeriterad med många vunna mål osv vore det ju guld, men jag vet inte om man kan fråga rent ut om dessa egenskaper. Jag vet inte riktigt heller hur man hittar dessa.
Men fördelen kan vara att denna jurist inte ger er ogrundade förhoppningar och avråder från att driva vidare om det är stor risk att misslyckas.

Denna jurist kan antagligen med endast någon enstaka timmes jobb sätta sig in ert fall och bedöma läget. Och även peka ut rätt riktning och även skriva något bra brev att skicka, kanske en stämning eller något sådant.
Visst kan dessa några tusenlappar kännas som lite sura pengar, då ni faktiskt inte gjort fel, men det finns dock ett betydligt tråkigare alternativ som ni måste försöka undvika till varje pris.

Är ni med i villaägarna så har dom väl en fri juridisk hjälp man kan anlita, ni kan ju alltid börja där, och se vad det ger.
Sen ska ni även prata med ert försäkringsbolag, och kolla hur ert rättsskydd fungerar i detta fall.

Slutligen ska ni även vara en anings försiktig med allt vad ni säger och skriver nu, skulle ni t.ex. skrivit här i forumet att "vi visste att vi borde gjort grundundersökning, men ..." så skulle det avsevärt försämra ert läge i ev kommande process. För internet läser alla.
Så fortsätt gärna att skriva, men väg allt på guldvåg.
Och samma med att hålla på och prata/skriva till KA och besiktningsmän, lämna det mesta till er kommande advokat.

Och jag hoppas, hoppas hoppas att jag målar fan på väggen onödigt mycket ... men men ...
Svarte petter, ni vet ... :(

Sen, en gång till, jag är inte alls rätt person att egentligen råda i juridiska spörsmål, men jag blir bara så orolig att ni missar det hela ifall ni inte ordnar med ordentlig kompetens som bistår er.
Sen finns det några betydligt mer juridikkunniga här på forumet, jag hoppas att ni kan bemöda er med att rätta till ev tokigheter jag skrivit, jaso, kinglolle m. fl...
 
Redigerat:
Nädå Mikael har skrivit rätt korrekt.

Jag tror utan att varken peka ut exakt vem jag är eller skryta för mycket att jag kan säga att jag är en av de som varit inblandad i flest entreprenadärenden senare åren iaf. Jag ger ofta hjälp även här trots att det ofta inte varit särskilt populärt men det finns vissa gånger jag inte vill prata alltför ingående i ett enskilt ärende. Detta är ett utav dem

Jag har hållt mig ifrån att skriva av främst två anledningar

1 Ärendet är i mina ögon inte lika självklart som vissa andra anser och jag är inte helt övertygad att hela historien framkommit via TS. Då menar jag inte något illa men detaljer avgör mkt och juridiskt sett behövs MKT mer uppgifter än de som framkommit och detta utan försvarande av egna handlingar utan hederlig naken fakta.

2 Om ärendet går till process så är det inte alltid det gagnar TS att ha haft en öppen diskussion och därför vill inte jag bidra till att föda diskussionen. Särskilt då mina följdfrågor verkligen skulle vara av den karaktären att de kan påverka vid ev process o då bör de inte vara alltför öppna.

Jag tror att ni har en bra utgångspunkt men en kunnig jurist bör gå igenom ärendet. Jag är kanske lite arrogant men jag vet vilken hjälp den gratis timmen via villaägarnas ger och vet också vilka som jobbar där. Enligt mig är det inget för Er i detta fallet.

Kontakta erat försäkringsbolag o kolla upp erat rättskydd o be samtidigt om tips på lämplig entreprenadjurist.

Att fråga rätt ut vad advokaten har för erfarenhet är inget fel alls utan de flesta inkl mig är öppna med det. Vi är ju konsulter som ska sälja vårat kunnande o tjänster

Gå inte alltför långt i diskussionerna med husleverantör, markentreprenör mfl då ni mycket väl kan försvåra eran process. Ge dem en chans men nekar de eller börja skylla på varandra så backa och driv ert ärende via ombud

Var förberedd på en utdragen, jobbig och ibland smutsig/ful process. Det brukar ta från någon/några månader av förhandlingar mm till i värsta fall 2-3 år om det blir långtgående processer med utredningar och ev överklaganden. En bra advokat kan dock snabba på ärendet

Ps jag tar inte på mig några ärenden utan är anställd i närstående bransch numera så jag gör INTE reklam :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
ok..tack för era råd...Ni har kanske rätt att vi inte borde skriva mera här...
Kanske skall avsluta detta..anledningen var ju att man vill självklart ha råd och höra vad andra tycker och andras erfarenheter...
 
Tror inte ni kan få nå bättre råd än det kinglolle och Mikael_L skrev här ovanför....
 
Mikael_L
Ja inte behöver ni avsluta, tycker jag.
Men fokusera nu på att ta tag i det IRL, fast det gör ni säkert också. :blushing:

Men då husföretaget redan avvisat ert krav på att fixa felet/felen, så tror jag det nu måste bli den juridiska vägen. Jag har mycket liten tro på att KA och eller besiktningsmän kommer gå att ställa till svars. Ja inte så att huset blir åtgärdat i alla fall.

Om du vill läsa om andra olycksbröder/systrar så:
http://www.byggahus.se/forum/juridi...ma-mardrommen-snalla-vad-kan-vi-mer-gora.html

Tja, sen letar jag efter tråden där TS redogör ganska väl steg för steg hur alla juridiska turer går, men hittar den inte.
 
Skulle bolaget x kunna använda tråden som någon slags bevisning? Det har jag mycket svårt att tro. TS har ju inte ens namngivit företaget och jag antar (?) att de kanske inte heter Annie i efternamn?

Jag håller med ovanstående. Tänk på att fakta, underskriva papper, e-post tex är bevisföring. Vad som känns rimligt behöver inte hålla juridiskt.

Som någon klok sade till mig innan vi började driva ett fall: Att ha rätt och att få rätt är två skiljda saker!
 
Mikael_L
Byggis1976 skrev:
Skulle bolaget x kunna använda tråden som någon slags bevisning? Det har jag mycket svårt att tro. TS har ju inte ens namngivit företaget och jag antar (?) att de kanske inte heter Annie i efternamn?

Jag håller med ovanstående. Tänk på att fakta, underskriva papper, e-post tex är bevisföring. Vad som känns rimligt behöver inte hålla juridiskt.

Som någon klok sade till mig innan vi började driva ett fall: Att ha rätt och att få rätt är två skiljda saker!
Ja varför inte?

Betänk att ifall parterna nu inte är överens direkt, utan tvärtom djupt oöverens och det är stora summor på spel så hamnar det snart i rätten.
Och då sitter antagligen det stora bolaget på en fet plånbok som avlönar en dyr och skicklig advokat som har tänkt att göra allt för att sätta dit sin motpart.
Då kommer givetvis allt att användas, de allra minsta detaljer i kontrakten, de allra minsta detaljer i hur motparten agerat och allt annat som kan gå att använda, även om det sniffats upp på ett internetforum.
Advokaten kommer försöka få husköparen att framstå som den som agerat fel, inte gjort det denna borde och inte reagerat på saker som husköparen hört eller sett.

Husköparen har förhoppningsvis en egen bra advokat som balansera styrkeskillnaden.

Men glöm aldrig att sånt här aldrig är någon lek, det är ett smutsigt krig.

Och det var lite därför jag inte kunde hålla mig från att reagera på en slags bekymmerslös hållning. Att "Så här kan det väl ändå inte få gå till, dom måååste ju fixa detta".
Nä dom kanske inte måste, dom kanske måste tvingas. :@

Och för alla som hamnar i närheten av sådana här situationer, glöm inte att tänka på hur motparten kommer bete sig ifall h*n beter sig så dåligt och hemskt som det är möjligt, det måste man ta höjd för, i alla fall när det börjar gälla såhär allvarliga saker.
 
Lämnar forumet ut uppgifter på sina medlemmar? Om ja, förstår jag. om nej så lärde jag mig i tingsrätten att den som påstår något har bevisbördan. Hur skall då lev x bevisa vem trådskrivaren är?

Om man bli tillfrågad är det lätt att vifta bort som irrelevant.
 
Mikael_L
Men i vilket fall som helst kan det stöka till det.
Särskilt i en del tvistemål när parternas förtroende börjar vägas.

Men du har helt rätt i att det inte alls är riktiga bevis.
 
Hur som helst kan motparten eventuellt i tråden hitta "svaga punkter" som det kan vara värt att skjuta in sig på vid en tvist.
 
Jo.

Min erfarenhet är att om man har tänkt undanhålla något så kan man glömma det från dag ett. Men ok, ni har rätt. Men om jag var TS skulle jag inte oroa mig över forumet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.