B Buzbuz skrev:
Tråkig inställning... vi är alla olika och har gränser som kommer tidigare eller senare.
Har själv byggt en villa samt ett fritidshus i lösvirke samt totalrenoverat två bostadsrätter, gör det mig bättre eller mer arbetsvillig än en tinyhouse byggare..NO WAY!!!!
All heder åt dessa ungdomar.. hoppas fler följer deras exempel.
Detta var ju inte precis ungdomar utan snarare vuxna som bör klara sig i arbetslivet och de krav som ställs där. Få jobb idag går under 40-timmars veckor och då har jag svårt att se hur man ska klara av det när man knappt löser denna uppgiften.
 
  • Gilla
dinos och 4 till
  • Laddar…
Kul projekt och ambitiösa byggare, åtminstone Andrea! Undrar hur länge de vill bo med den standarden? Skulle själv inte vilja bo på ett kollektivområde med egna grönsaksodlingar hoppas de väljer en egen lösning. Kudos till deras engagemang och resultat
 
  • Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
C
E emmlar skrev:
då har jag svårt att se hur man ska klara av det när man knappt löser denna uppgiften.
De sade ju i början av programmet att en av anledningarna till att de ville bygga ett tiny house var för att slippa jobba heltid. :D
 
  • Gilla
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De sade ju i början av programmet att en av anledningarna till att de ville bygga ett tiny house var för att slippa jobba heltid. :D
Jo jag vet. Har dock inställningen att alla arbetsföra bör jobba och bidra med skatt för att all vår välfärd ska kunna upprätthållas. Har lite svårt för denna inställningen att man kan åka räkmacka genom livet och njuta av andras slit. Men det är egentligen en annan diskussion
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 6 till
  • Laddar…
E emmlar skrev:
Detta var ju inte precis ungdomar utan snarare vuxna som bör klara sig i arbetslivet och de krav som ställs där. Få jobb idag går under 40-timmars veckor och då har jag svårt att se hur man ska klara av det när man knappt löser denna uppgiften.
Dom kommer säkert att klara si utmärkt i sina respektive arbetsliv... dock så var det ju inte snickare/byggare dom utbildade sig till vilket i mina ögon gör deras bygge ännu mer imponerande.
Sen byggde dom ju detta just för att slippa jobba 40 tim i veckan
 
  • Gilla
  • Älska
Tikkatalo och 6 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Men hur löste de ventilation och dagvatten? Vi vill ju VETA!!! Det är ett byggprogram ju för tusan.

Roade mig med att pausa när de hade sågat lite och reglat upp stommen. Då hade det gått 28 minuter. Halva programmet alltså. Ett roligt litet bygge som blev över förväntan men nog samtidigt sämsta programmet hittills sett utifrån vad majoriteten i dessa trådarna vill ha ut av programmen.
Ännu en som inte förstått programmets syfte....
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
D Dealing skrev:
Precis! Även med utökat B kort så är det långt över gränsen. Eller?
Japp. Drygt 100% över tillåten vikt.
 
nån dansk här som kan förklara bygglovs kraven i danmark? i sverige hade den behövt bygglov till varje tomt den flyttas till plus att den ska reggas i sverige om dom bor mer en 6 månader i sverige mins jag att det var kan vara fel
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
friskahus och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
Underbart avsnitt, vad glad jag blev av att se dem!
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
A
Håller med:) roligt att se något annat än miljonärer som bygger lyxboenden på 400 kvm:geek:
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 13 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Släpet var ju danskreggat och jag vet inte exakt vad för regler som gäller där.

I Sverige hade jag valt att bygga det som ett efterfordon, då är reglerna ganska avslappnade men du är begränsad till 30 km/h. Slipper dock det mesta av begränsningar i övrigt, bara ditt dragfordon väger mer än släpet.

[länk]
Det får väga mer om det har bromsar.
 
M maria01 skrev:
nån dansk här som kan förklara bygglovs kraven i danmark? i sverige hade den behövt bygglov till varje tomt den flyttas till plus att den ska reggas i sverige om dom bor mer en 6 månader i sverige mins jag att det var kan vara fel
Nja, det finns en värld utanför storstan. Utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse så hade det varit fritt fram utan att be kommunen om lov först. Annars hade det räckt med en anmälan (attefallshus).
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Mikael_L
Jag såg bara lite mot slutet. Men jag tyckte de verkade ha fått till det rätt bra. En hel del fiffiga lösningar osv.
Men vikten ... va, gick det inte att komma lägre, t.o.m jättebauta husvagnar väger ju under 1500 kg, typ ...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.