O
Vågar?

Ett nytt kataloghus som kostar mer än ett begagnat i stora delar av Sverige. Där man skulle få ekonomi i att bygga nytt hus finns inga tomter. Otroligt moment 22 som gör att priserna på befintliga hus går upp och fler och fler kan sluta drömma om villaliv. Skulle man mirakulöst få tag i en tomt kommer antagligen NIMBYs sätta stopp för alla byggen ändå.

Härligt!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
uuu och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, småhus har blivit alldeles för dyra i förhållande till vad de kan säljas för i de flesta lägen. D v s småhusbygge blir ren konsumtion och till detta riskfylld sådan eftersom man köper grisen i säcken. Och det finns för få som vill konsumera boende, de flesta hoppas på att få igen pengarna med god avkastning.
 
  • Gilla
uuu och 7 till
  • Laddar…
U
O Ossian K Olsson skrev:
Vågar?

Ett nytt kataloghus som kostar mer än ett begagnat i stora delar av Sverige. Där man skulle få ekonomi i att bygga nytt hus finns inga tomter. Otroligt moment 22 som gör att priserna på befintliga hus går upp och fler och fler kan sluta drömma om villaliv. Skulle man mirakulöst få tag i en tomt kommer antagligen NIMBYs sätta stopp för alla byggen ändå.

Härligt!
Våra grannar byggde nytt precis innan räntan gick upp, sen fick de sälja för de hade inte råd att bo kvar efter ett halvår i nya huset. De gick över 1m back.
Tomt för 3m och sen kostar en normalstor katalogvilla minst 5m att bygga.
 
  • Ledsen
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, småhus har blivit alldeles för dyra i förhållande till vad de kan säljas för i de flesta lägen. D v s småhusbygge blir ren konsumtion och till detta riskfylld sådan eftersom man köper grisen i säcken. Och det finns för få som vill konsumera boende, de flesta hoppas på att få igen pengarna med god avkastning.
Även om man inte får igen sin insats så är det få som medvetet tar en förlust på 2-3 miljoner kronor* för ett hus. De som har råd med det vill inte bo där det skulle handla om och de som vill bo där har inte råd. Det är också få banker som skulle ge ett lån till en sån ”investering”.

*räkneexempel där man bygger nytt hus för 4 mkr där hus är värda 1-2 mkr. Ett rätt talande räkneexempel för stor del av landet.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Även om man inte får igen sin insats så är det få som medvetet tar en förlust på 2-3 miljoner kronor* för ett hus. De som har råd med det vill inte bo där det skulle handla om och de som vill bo där har inte råd. Det är också få banker som skulle ge ett lån till en sån ”investering”.

*räkneexempel där man bygger nytt hus för 4 mkr där hus är värda 1-2 mkr. Ett rätt talande räkneexempel för stor del av landet.
Jag har hus i ett sånt område i småort på landet. Gamla hus kostar kring 2 milj, de är 1900-talssmå och mycket slitna. Enstaka större hus går för mer pengar. Och nu har en del byggt nya vita enkla kataloghus på små tomter. Små hus. Trots att tomterna och VA var minst sagt billigt (privat markägare som gjorde detta som pensionärshobbyprojekt mer eller mindre) så har det ju ändå dragit iväg med mer än det dubbla mot de gamla husen. Oklart om dessa nya små vita hus är säljbara för anskaffningskostnaden eller de bara är ren konsumtion till stor del. De som har försökt sälja har ännu inte lyckas. Vi får se och jag hoppas naturligtvis att grannskapet lyckas - det är bra för oss alla på det ekonomiska planet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
sen kostar en normalstor katalogvilla minst 5m att bygga.
Vilka husbyggare har du kollat på om de kostar minst 5 mille?
 
  • Gilla
Hankerella
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har hus i ett sånt område i småort på landet. Gamla hus kostar kring 2 milj, de är 1900-talssmå och mycket slitna. Enstaka större hus går för mer pengar. Och nu har en del byggt nya vita enkla kataloghus på små tomter. Små hus. Trots att tomterna och VA var minst sagt billigt (privat markägare som gjorde detta som pensionärshobbyprojekt mer eller mindre) så har det ju ändå dragit iväg med mer än det dubbla mot de gamla husen. Oklart om dessa nya små vita hus är säljbara för anskaffningskostnaden eller de bara är ren konsumtion till stor del. De som har försökt sälja har ännu inte lyckas. Vi får se och jag hoppas naturligtvis att grannskapet lyckas - det är bra för oss alla på det ekonomiska planet.
Jag kommer från liknande småort vad det verkar! I samhället jag kommer ifrån har ingen byggt nytt sedan 2000. Då var det ett hus som brann ner som man byggde upp igen.

Även om kommunen gav bort tomter så byggdes inget nytt, inte ens i centralorten. Detta är då inte ens en glesbygdskommun utan det är 5-10 mil till flera av Västergötlands största städer.

Har bekanta som gärna velat bo kvar där de växte upp men ”gamlingarna” bor kvar och inget nytt byggs så de tvingas flytta till grannkommunerna.

Som sagt, moment 22 och något krävs för att bryta det. Främst få ner priser på nybyggnationer, frågan är bara hur. Sämre standard? Bidrag?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag kommer från liknande småort vad det verkar! I samhället jag kommer ifrån har ingen byggt nytt sedan 2000. Då var det ett hus som brann ner som man byggde upp igen.

Även om kommunen gav bort tomter så byggdes inget nytt, inte ens i centralorten. Detta är då inte ens en glesbygdskommun utan det är 5-10 mil till flera av Västergötlands största städer.

Har bekanta som gärna velat bo kvar där de växte upp men ”gamlingarna” bor kvar och inget nytt byggs så de tvingas flytta till grannkommunerna.

Som sagt, moment 22 och något krävs för att bryta det. Främst få ner priser på nybyggnationer, frågan är bara hur. Sämre standard? Bidrag?M
O Ossian K Olsson skrev:
Jag kommer från liknande småort vad det verkar! I samhället jag kommer ifrån har ingen byggt nytt sedan 2000. Då var det ett hus som brann ner som man byggde upp igen.

Även om kommunen gav bort tomter så byggdes inget nytt, inte ens i centralorten. Detta är då inte ens en glesbygdskommun utan det är 5-10 mil till flera av Västergötlands största städer.

Har bekanta som gärna velat bo kvar där de växte upp men ”gamlingarna” bor kvar och inget nytt byggs så de tvingas flytta till grannkommunerna.

Som sagt, moment 22 och något krävs för att bryta det. Främst få ner priser på nybyggnationer, frågan är bara hur. Sämre standard? Bidrag?
Momsfritt? för ett hus på 6 miljoner går 1,5 miljoner rakt till skattkistan.
 
  • Gilla
Anne1515
  • Laddar…
O
E Erik9005 skrev:
Momsfritt? för ett hus på 6 miljoner går 1,5 miljoner rakt till skattkistan.
En fördel med en sån lösning hade varit att det inte kostat staten något. För de får ändå inte in några pengar då inget byggs..
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Jag kommer från liknande småort vad det verkar! I samhället jag kommer ifrån har ingen byggt nytt sedan 2000. Då var det ett hus som brann ner som man byggde upp igen.

Även om kommunen gav bort tomter så byggdes inget nytt, inte ens i centralorten. Detta är då inte ens en glesbygdskommun utan det är 5-10 mil till flera av Västergötlands största städer.

Har bekanta som gärna velat bo kvar där de växte upp men ”gamlingarna” bor kvar och inget nytt byggs så de tvingas flytta till grannkommunerna.

Som sagt, moment 22 och något krävs för att bryta det. Främst få ner priser på nybyggnationer, frågan är bara hur. Sämre standard? Bidrag?
Här har vi omsättning och barnfamiljer som flyttar in. Det är E4an mot Stockholm, rimlig privat skola/förskola och jobba hemma som gör det möjligt. Och det som drar är att många undrar om man vill låta barn växa upp i Stockholms (södra) kranskommuner, särskilt de södra med tanke på hur brottsligheten har utvecklats. Och Södertäljes sociala sammanbrott hjälper också till, folk lämnar den staden. Många har någon länk till trakten, t ex den ena i föräldraparet är uppväxt där. Och den andra gruppen som flyttar in är urbana pensionärspar som vill bo lantligare på ålderns höst.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Vi vill ju ha ett skattetryck som gör det omöjligt att köpa in tjänster och produkter där en stor del av värdet är personalkostnader. Jag förstår inte att svensken fortfarande vill ha det så här. Inte ens lämna in bilen på verkstad går ju längre.
 
  • Gilla
Kokarn och 4 till
  • Laddar…
Maalox
Av nyfikenhet, vad är kostandsspannet på ett medelstort kataloghus 2024, exklusive tomt, markarbeten, VA etc? 20-30tkr/kvm?
 
S Strontus skrev:
Vilka husbyggare har du kollat på om de kostar minst 5 mille?
Det verkar högt.

Tomten är en stor kostnad, anslutning till el och vatten också. Men fem miljoner för ett kataloghus? Nja, tittar man på Älvsbyhus som har priser på hemsidan kostar till exempel ett hus med det förträffliga namnet Henrik 2,6 miljoner. Lägg på något tillval och det går upp lite, men inte jättemycket. Sedan tillkommer som sagt förutom tomten, el, VA, bygglov och själva grunden. Låt säga 4x250 om det inte ligger långt ut i spenaten. Nog kommer man under 4 miljoner.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
U
S Strontus skrev:
Vilka husbyggare har du kollat på om de kostar minst 5 mille?
Har haft offert på 2 st, ett Fiskarheden och ett Eksjö. Totalt sett med markentreprenad (grund, grovanläggning och gräsmatta) på en plan tomt runt 800kvm landade båda husen på ca 5m för ca 170kvm enplan.
Materialet för bara husen utan husgrund va 2.5m. Sen 2m arbetskostnader hus och 500’ för grund och tomt. Detta är stockholmspriser på entreprenad!
(Tex bara måleriarbeten inomhus va +100’ så det springer iväg rätt fort)
Klart bygger man litet och alla våtrum med plastmatta går det få billigare, men offererade materialval låg någonstans i medel. Till och med lägre standard än vad vi önskade eftersom på fiskarheden huset så hade huset i katalogen plåttak sen när jag såg offerten så var det inte det. Få då till svar:
”Tjena mors,
Du vet bilder på hus är som bilder på bilar, ofta visas de med extrautrustning. I detta fallet är det våra standard betongpannor som ingår.”
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.