Status
Tråden går ej att kommentera.
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså, ni viker ner er för grannen utan att veta varför istället för att stå upp för era rättigheter och parkera där ni vill på er arrenderade yta
"Gula-båten ägare" mister utsikten till höger mot asfalt vägen ,det är orsaken att vi inte får parkera lite uppåt på våran vägstump Om ni förstår vad jag menar, jag har aldrig gått någon skola här i Sverige så det är lite svårt för mig ibland och formulera långa meningar.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså, ni viker ner er för grannen utan att veta varför istället för att stå upp för era rättigheter och parkera där ni vill på er arrenderade yta
Tror att du missuppfattat lite här. Soffbord är grannen som inte vill att TS familj parkerar husbilen framför soffbords fönster. TS är avliden.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tror att du missuppfattat lite här. Soffbord är grannen som inte vill att TS familj parkerar husbilen framför soffbords fönster. TS är avliden.
Nej, jag har inte missuppfattat, jag vet att Soffbord är granne till tomten med husbilen, men Soffbord är även granne till den med gula båten. Å grannen med gula båten vill inte att Soffbord parkerar på ”vägen” eller på tomten parallellt med asfaltsvägen.

S soffbord skrev:
Och grannen bakom häggen vill inte ha ens våran bil på den vägen så det går nog inte.
S soffbord skrev:
"Gula-båten ägare" mister utsikten till höger mot asfalt vägen ,det är orsaken att vi inte får parkera lite uppåt på våran vägstump.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tror att du missuppfattat lite här. Soffbord är grannen som inte vill att TS familj parkerar husbilen framför soffbords fönster. TS är avliden.
Nej, men va tragiskt!! :(
Beklagar verkligen!! Var det länge sedan det skedde? :(
 
Nu när jag läser delar av tråden igen så fastnar jag på följande inlägg:
S soffbord skrev:
Det finns många allmänningar här. Där parkerar många sina bilar.
Så om det nu finns allmänningar som ni kan stå på, varför står ni då på ”vägen” fastän ”gula båten”-grannen inte vill att ni står på ”vägen”?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nä vad sägs om lite struktur i tråden.

soffbord - har du nu kvarstående frågor eller funderingar? Vad (konkret) vill du ha feedback på nu?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu när jag läser delar av tråden igen så fastnar jag på följande inlägg:


Så om det nu finns allmänningar som ni kan stå på, varför står ni då på ”vägen” fastän ”gula båten”-grannen inte vill att ni står på ”vägen”?
Det är återvänds gata på ca 14, 15 meter. Vi hade en ingångs väg länge sen från asfaltvägen till våran tomt men kommunen byggde gångvägen till våran sida ut av vägen och då miste vi ingången. Det hade blivit för brant från vägen till oss.
 
M Mogg skrev:
Nej, men va tragiskt!! :(
Beklagar verkligen!! Var det länge sedan det skedde? :(
Vad jag känner till så är inte @Anna_H släkt med TS familj, att Anna skrev det var för att ”upplysa” mig om det, men jag visste redan om. En av TS döttrar informerade om det i tråden för ca 250 inlägg sedan.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker faktiskt Soffbord ska lägga ner. Motparten är avliden och juridiskt har Soffbord förlorat. Låt TS efterlevande slippa ärva den här konflikten.

Både TS och Soffbord framstår som två principfasta själar och då blir det sånt här jä**a tjafs istället för konstruktiva lösningar.
Har inte följt med, men upptäckte för ca timmen sedan detta faktum. Det berörde mig illa, fastän jag inte kände TS. Han/hon/hen/ var ändå medlem här. Tråkigt att avsluta livet med en pågående konflikt.

Vill dra lite paralleller till min egen situation. Jag hade en båt stående utanför min tomt på kommunal mark, då jag inte hade någon annan plats att ha den. Jag bor väldigt enskilt... Min ena granne störde sig på det, klagade, gnällde och höll på. Hon har suterrängvilla och stor veranda som löper runt huset på ovanvåningen. Båten skymde inte utsikten på något sätt, men innebar tydligen problem på något sätt. En princip var att man inte fick parkera på kommunal mark, vilket inte kommunen förbjudit. En annan granne till mig hade sin båt på tomten, men för nära hens fastighet. Grannen flyttade sin båt, men jag sket faktiskt i det! Ingenting hände.... Nu har jag både båtplats och uppställning i hamnen :) Det jag ville säga är att man inte ska bry sig om allt gnäll från grannar, men i vissa fall är gnället dock befogat.

Bygger om mitt hus och lade tillfälligt upp jordhögar på utsidan tomten, också på kommunal mark. Det störde inte heller utsikten på något sätt. Klagomål för det... När jag senare fraktade bort jordhögarna med hjälp av en granne och dessutom gjorde jag iordning vägen, så blev det totalt kaos från grannen. Jag skulle återställa allt till så det såg ut med jordhögarna. Tja, jag sket i det också! Problemet var också att jag tagit ner ett litet buskage med haggtorn, trots att denne granne själv tagit ner buskage på kommunal mark, just för hens egna utsikt.

Det jag vill säga med detta; gör man saker till det sämre, så klagar folk. Gör man saker till det bättre, så klagar också folk. :) Man får räkna med att det fattas en nolla på hundrakronorssedeln när det gäller en del människor.

Risken med sådana här konflikter, där människor har en total oförmåga att prata med varandra, är att det blir ”Flashback-lösningar” till slut. I grunden mår dessa människor inte så bra. :(
 
  • Älska
  • Gilla
KeckeA och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Nä vad sägs om lite struktur i tråden.

soffbord - har du nu kvarstående frågor eller funderingar? Vad (konkret) vill du ha feedback på nu?
Jag tror att jag får vara nöjd. Det var inte ens meningen att vara här så länge. Ville bara i början skriva andra sidan av den nya lagen att parkera husbilar och husvagnar på sin tomt.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Det finns högre instanser och överklaga.
Har du begärt prövningstillstånd till Mark- och miljööverdomstolen? Har du fått det?
 
elpaco elpaco skrev:
Ja eller varför inte bara kompromissa med en knytnäve på käften? Hallå den finns, det är min tomt. Hur smakade smockan? Liksom.
Det hjälper nog inte.

danniee skrev:
Den här tråden är ganska nyttig för de som tror att det är så chill att flytta till villa, att man är ”fri” som det ofta påstås och att man slipper problem med grannar.

Lägenhet är fan underskattat. Här är grannarna bara ett lägenhetsnummer. Man vet knappt vilka de är.

Med det sagt, livet är för kort för sån här skit. Jag skulle hellre flytta än hamna i nåt löjligt ställningskrig som bara suger livskraften ur en år efter år efter år.
Fast det är chill. Om man inte måste ha synpunkter på sina grannar och kan konversera med dem.
Lägenhet kommer jag aldrig tillbaka till. 13 år av hemskheter. Fyllefester var och varannan helg, hyresvärd som inte bryr sig. Sönderslagna portar, raketer inomhus. Alla mina saker vibrerade av musiken.

I villa har man möjligheten att fullständigt behandla grannen som luft och göra allt man vill inom lagen trots grannjäveln gnäller.
Tråkigare såklart om man bor i något nybyggt minimalt skithus med 400 kvm tomt =) Tur man har dubbeltomt på 1700 kvm på hörnan och jag gör precis som jag vill.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Fast det är chill. Om man inte måste ha synpunkter på sina grannar och kan konversera med dem.
Lägenhet kommer jag aldrig tillbaka till. 13 år av hemskheter. Fyllefester var och varannan helg, hyresvärd som inte bryr sig. Sönderslagna portar, raketer inomhus. Alla mina saker vibrerade av musiken.
Har svårt att relatera till det där. Låter som du bott i ett riktigt ghetto. Har bott i lägenhet hela mitt liv och aldrig upplevt i närheten av något sådant. Däremot när jag provade att flytta till radhus (där jag stod ut 2 månader) så var det ett rent helvete med grannarna som satt ute på altanen och krökade, gapade och spelade musik halva natten.

Flyttade efter den hemska tiden till nyproduktion i ett attraktivt område och det är helt underbart. Underhållsfritt, tryggt, noll inbrottsrisk med dessa pansardörrar (inte ens brevinkast) och ytterst lugnt.

I villa har man möjligheten att fullständigt behandla grannen som luft och göra allt man vill inom lagen trots grannjäveln gnäller.
Det är just detta som är problemet, så kanske är du den störande grannen? (inget illa menat). I villa är du helt rättslös om grannen stör vilket vi sett otaliga fall av här på forumet. Jag har även upplevt det själv i radhuset som var en äganderätt. Grannen kunde spela hur hög musik han ville i princip och ingen kunde göra ett skit åt det. I lägenhet kan du ta till störningsjour och har även stöd av föreningen vilket är oerhört skönt. Man står aldrig ensam.

Tråkigare såklart om man bor i något nybyggt minimalt skithus med 400 kvm tomt =) Tur man har dubbeltomt på 1700 kvm på hörnan och jag gör precis som jag vill.
Då förstår jag dig ändå så jag ska inte försöka övertyga dig om annat. Här där jag bor är tomterna på 600-800 kvm så det är ganska tajt och nog väldigt lätt att bli störd av sin villagranne. Går inte att jämföra med 1700 kvm, även om det säkert kan uppstå konflikter där med (y)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
danniee skrev:
Har svårt att relatera till det där. Låter som du bott i ett riktigt ghetto. Har bott i lägenhet hela mitt liv och aldrig upplevt i närheten av något sådant. Däremot när jag provade att flytta till radhus (där jag stod ut 2 månader) så var det ett rent helvete med grannarna som satt ute på altanen och krökade, gapade och spelade musik halva natten.

Flyttade efter den hemska tiden till nyproduktion i ett attraktivt område och det är helt underbart. Underhållsfritt, tryggt, noll inbrottsrisk med dessa pansardörrar (inte ens brevinkast) och ytterst lugnt.



Det är just detta som är problemet, så kanske är du den störande grannen? (inget illa menat). I villa är du helt rättslös om grannen stör vilket vi sett otaliga fall av här på forumet. Jag har även upplevt det själv i radhuset som var en äganderätt. Grannen kunde spela hur hög musik han ville i princip och ingen kunde göra ett skit åt det. I lägenhet kan du ta till störningsjour och har även stöd av föreningen vilket är oerhört skönt. Man står aldrig ensam.



Då förstår jag dig ändå så jag ska inte försöka övertyga dig om annat. Här där jag bor är tomterna på 600-800 kvm så det är ganska tajt och nog väldigt lätt att bli störd av sin villagranne. Går inte att jämföra med 1700 kvm, även om det säkert kan uppstå konflikter där med (y)
Det var kommunalägt de lägenheterna och värden brydde sig inte värst. Inte direkt ghetto, men då var många av lägenheterna tingade till hockeyfolk. Sen blev det migrationsverket när jag flyttade. =)

Jag tror inte jag är störande. Haft en fest. Klipper gräset 10 minuter i veckan och dammsugar, tvättar bilen varje söndag. Annars gillar inte jag att störa folk =) Men om de har åsikter om hur det ser ut hos mig (väldigt städad tomt med höga träd runtom) så får de acceptera detta. Även om jag ställer en stor båt eller stor husbil här.
Ja storleken är bra. Resten av gatan snittar 4-500 kvm, det hade jag inte gillat, man är för nära grannarna då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
då var många av lägenheterna tingade till hockeyfolk.
Vad betyder detta? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.